• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • myrtel87

Missfandersson: du är som jag fast 1 cm längre men samma vikt, o jag op för 1,5 vecka sedan så de ska nog gå bra :)

• myrtel87

Missfandersson: du ska först träffa den husläckare på vårdcentralen som ska skicka en remiss till opererande sjukhus, sen är de o vänta på kallelse på kirurg som du ska prata med o göra en bedömning om du får göra en op, sen flyter de på med div möten med dietist etc. Men börja med att boka tid hos din läkare :)

• missfandersson
    myrtel87 skrev 2012-03-11 10:54:43 följande:
    Missfandersson: du ska först träffa den husläckare på vårdcentralen som ska skicka en remiss till opererande sjukhus, sen är de o vänta på kallelse på kirurg som du ska prata med o göra en bedömning om du får göra en op, sen flyter de på med div möten med dietist etc. Men börja med att boka tid hos din läkare :)
    tack snälla du för svaret. bokar i veckan :)
  • NooneBird

Lovely storm det tog lite längre en vecka från ena sjukhuset och nära 3 veckor från det andra. Jag skickade remisser till båda sjukhusen i mitt län. Nekad av ena och bekräftad av den andra.

• PruttPottan
    jeanettie skrev 2012-03-11 02:42:21 följande:
    Är det någon som innan operation haft stora problem med halsbränna? och i sånt fall blev det bättre efteråt?
    Nej men djävulsk magkatarr :/
    ADHD-Bipolär-Borderline- Mamma till en Solstråle
  • evolyn

Jeanettie: jag hade jätte mycket halsbränna och sura uppstötningar innan op och efter har jag inte haft nån tillstymmelse till halsbränna alls, är skit glad över att slippa det problemet :)

• baby81

Hej!

Jag har en fråga... Är det någon här som har opererats i Eksjö nyligen? Ungefär hur lång tid tog det från att remissen var skickad och ni fick gå på informationssamtal?

Kan ju berätta lite om mig själv. Bor i mörkaste Småland med min sambo, hund och 3 katter, kanske inte ska glömma sambons hönor och tuppar som han precis har köpt hihi. Fick precis reda på att jag har pco. Jag har alltid undrat varför alla i min familj är smala utan jag. Varför de har kunnat äta sötsaker utan att det har hänt något och inte jag. Mamma sa alltid när jag var yngre "en del kan inte ens lukta på kakorna utan att gå upp i vikt", precis som jag har kunde ta in det då, det var ju bara orättvist. Har varit svårt för mina föräldrar med som har tyckt att det har varit svårt att sätta begränsningar för mig när jag hade en syster och bror som kunde äta vad som helst och ändå vara smala som sträck. Det hela spårade ur när jag började med p-piller och när jag flyttade hemifrån. När man helt plötsligt fick äta vad man ville när man ville och man festade två gånger per helg. Sedan har det fortsatt sakta men säkert uppför. Har gjort otaliga försök med GI, Atkins, Lchf, dietist, hälsocoach, viktväktarna mm. Lyckats gå ner 20 kg, 10 kg osv men de lyckas alltid flyga tillbaka.

Nu efter att jag fick information från gynekologen och har läst massa om pco har jag fått en aha-upplevelse. Äntligen förstår jag lite mer.... Hade ett långt samtal med min läkare i torsdags och han rådde mig att göra en operation för jag har gjort så många försök och pcon gör det inte lättare. Han såg detta som det bästa alternativet för mig. Jag har ett bmi på 44 och har ingen ägglossning. Just nu känner jag mig totalt okvinnlig och värdelös. Jag är tjock, finnig och kan inte bli gravid. Försöker nu vänja mig vid tanken att jag kanske kommer operera mig ganska snart, att jag ska få tillbaka mitt liv, orka mer, kunna motionera utan att få ont i knän och benhinnor, leka med barnen på jobbet lättare, springa och busa med hunden, kunna få barn, få bort dessa värdelöskänslor, får bort besvikelsen på mig själv att jag lät det går så här långt och mycket mer.

Det var "lite" om mig, hoppas någon orkar läsa =)

kram

• mamma74

Provar att fråga igen... Nån som varit på möte med Aleris för ev op i Kristianstad? Jag skulle vilja veta vad som händer på mötet, vad för slags frågor ställs? Ska man både prata med ssk och läkaren? Stod på pappret att det skulle ta 3-4 Tim med grupp info samt samtal med läkare för bedömning. Någon som kan eller vet nåt ?? Tacksam för alla svar Jag skicka egenremiss, fick sen tillbaka remiss bekräftelse och nu då att den utlovade vårdgarantin som ej kan hållas gjorde att min remiss flyttades. Jag har inte träffat nån läkare tidigare så är nu väldigt nervös...

• Wictor090719
    mamma74 skrev 2012-03-10 17:21:12 följande:
    Hej jag har letat efter någon grupp som denna som är aktiv. I Skåne runt Kristianstad står det att BMI ska vara över 35 att övervikten ska varat mer än 5 år osv. Själv skickade jag egenremiss, fick bekräftelse i somras och aktivera vårdgarantin. Fick förra veckan från Landskrona att remissen skickats vidare till Aleris Lund/Kristianstad. Fick i fredags tid för möte och ställningstagande till op. Ska på möte som varar 3-4 Tim mitt BMI 36 men jag blev nervös vad händer vid läkarsamtalet? Vad ska diskuteras ? Nån som varit i Lund med BMI som mig... Tacksam för alla svar
    Hur skrev du egen remiss?? 
    ° ★ Mamma till finaste Wictor 090719 ★ °
  • mamma74

Hej Wictor090719 Jag sökte på obesitas och Landskrona tror jag det var, kom till deras sida där finns en egenremiss att skriva ut där man fyller i sina uppgifter. Sen skicka jag den till dom. Fick bekräftelse efter nån vecka, ringde sen och aktiverade vårdgarantin :)

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)