• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Perpen
    Smitha skrev 2012-04-03 08:47:32 följande:
    Jag vet inte om dom brukar det, men här i västmanland måste man ha lremiss från läkare. Suck, blir så irriterad: en käpp i hjulet! Fick en läkartid om 2 veckor.
    Men att du måste gå via en läkare sätter väl inte käppar i hjulet? Det kanske  tar någon vecka längre men om det ökar dina chanser att bli godkänd så är det väl ändå värt det? Jag gick direkt via vårdcentral just för att vara säker på att bli tagen på allvar direkt. Visst är det drygt att vänta men i slutändan så är det väl förhoppningsvis värt det. :) 
  • NooneBird
    Perpen skrev 2012-04-03 09:48:18 följande:
    Men att du måste gå via en läkare sätter väl inte käppar i hjulet? Det kanske  tar någon vecka längre men om det ökar dina chanser att bli godkänd så är det väl ändå värt det? Jag gick direkt via vårdcentral just för att vara säker på att bli tagen på allvar direkt. Visst är det drygt att vänta men i slutändan så är det väl förhoppningsvis värt det. :) 
    I de landsting man kan skicka en egenremiss så ska remissen väga lika tungt som en remiss från en doktor, de får inte göra skillnad på remisserna. Men västmanland kanske inte har att man kan skicka egenremiss än då måste man gå via vårdcentralen.
  • Liljan77

Jag ringde o tackade nej til open idag.
    Trodde jag skulle känna mig lättad,men istället är jag så nere o orolig för hur de kommer att bli nu.

• Lilla Liljan
    workmonday skrev 2012-04-03 11:10:38 följande:
    känner mig misslyckad....har så jobbigt med flytet

Hur länge till ska du flyta?
  • Lilla Liljan
    Liljan77 skrev 2012-04-03 11:31:37 följande:
    Trodde jag skulle känna mig lättad,men istället är jag så nere o orolig för hur de kommer att bli nu.

Oj då.. men tänk på vad som kanske kommer att hända om du inte genomför operationen?
  • mamma74

Nån här som är opererad i kristianstad? Jag är orolig över att inte hinna ner i vikt ... Ska rapportera vikten redan på torsdag.. Var på möte 27/3 började flyta gått ner snart 3 kg men måste ner 4 kg har tid för op 12/4 vad ska jag göra för att fortsätta gå ner ... ? Hållet mig till 800 kcal

• workmonday
    Lilla Liljan skrev 2012-04-03 13:24:38 följande:
    Hur länge till ska du flyta?
    2 veckor till, avklarat 1 nu. Inte fuskat alls men alla slutade ha jobbigt eller 3-5 dagar och jag har fortf :/
  • workmonday
    varför tackade du nej? :/
  • Felidae

Bra! Är du inte säker på att du vill opereras ska du inte genomgå operationen, det går ju inte att ångra sig efteråt! Jag tackade också nej första gången, sedan tänkte jag på saken i fyra år och var väldigt säker på min sak innan jag slutligen opererade mig.
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)