• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Maddisen80
    mamma74 skrev 2012-04-03 19:36:51 följande:
    Ok tror ni att jag dricker för lite vatten ?
    Jag ska egentligen dricka 1,5 liter vatten  sa dietisten åt mig
  • Maddisen80
    mamma74 skrev 2012-04-03 21:33:10 följande:
    Ok då får jag börja dricka på en del ... Tack för era svar
    jag är ju opererad men jag får inte i mig 1,5 liter vatten sen ska jag även dricka 5 dl havredryck/mjölk men jag tål inte mjölk
  • Maddisen80
    Liljan77 skrev 2012-04-03 21:59:32 följande:
    Jag känner mig inte redo.Jag har ingen som stöttar mig o som det är nu så har jag förmycket problem runt omkring mig.Har matproblem som jag måste ta itu med,men de verkar ta långt tid innan jag får något hjälp.Remisen är skickad sedan länge.
    Hej vad tråkigt att du inte har någon som stöttar dig men när du känner för operation får du ringa igen ,vi här på den här sidan kommer att stötta dig . Ring och tjata de bruka jag få göra då ger dem upp till slut. Jag ringde ju avd1 i landskrona för de ska gå in med titthål och kolla vad de är för fel på magen + sy igen slitsarna,de blir inte förräns juni jag ska göra de, 22mars när jag gjorde gastroskopi sa kirurgen vi ses snart men juni är ju inte snart men men får väl vänta. Nu har flera hemorojder spruckit så blöder sen i söndags de gör så ont men ska hämta salva idag
  • Maddisen80
    baby81 skrev 2012-04-04 00:48:39 följande:
    På torsdag är det 4 veckor sedan min remiss skickades. Har inte fått någon remissbekräftelse än, ska det ta så här lång tid?
    så lång tid ska de inte ta, du får ringa och kolla med sjukhuset om de har fått remissen
  • Blubb

Vilken otrolig lättnad, jag blev godkänd och en OP väntas, förhoppningsvis i slutet utav maj :)

• baby81

Jag har ringt två gånger men har då fått prata med sådana som har noll koll. Skickade mail idag istället. Hade fått svar av kirurgassistenten att mailet har lämnats till de ansvariga. Får väl se om man får något svar eller om det skyndar på det.

• EmmaHenke

Jag fick aldrig nån remissbekräftelse.... Fick hem ett brev om första besök efter cirka 6 veckor...

• Maddisen80
    minafinastebarn skrev 2012-04-04 11:33:22 följande:
    Blir ni godkända/nekade på plats eller får man hem ett brev efteråt?
    hej jag blev godkänd på plats
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)