• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • MiaIa 90

Hej hur ofta är de man blir nekad operation när man är på inskrivningsamtal om man inte lyckats gå ner de man ska?!
    Jag har gått ner 12kg av dom 18kg jag ska gå ner inskrivningen är 8jannuari och operation den 16januari.
    Är jätte orolig att jag inte kommer få operationen.
    Har ju inte kunna röra mig och gå så mycket jag vill för har och haft problem med mitt knä.
    Kram 

• kymaro
    MiaIa 90 skrev 2013-01-03 21:58:12 följande:
    Hej hur ofta är de man blir nekad operation när man är på inskrivningsamtal om man inte lyckats gå ner de man ska?!
    Jag har gått ner 12kg av dom 18kg jag ska gå ner inskrivningen är 8jannuari och operation den 16januari.
    Är jätte orolig att jag inte kommer få operationen.
    Har ju inte kunna röra mig och gå så mycket jag vill för har och haft problem med mitt knä.
    Kram 
    Ja då skulle jag ha kontaktat läkare och ang varför, för vissa får inte opereras vissa öppnar dom fast slutför inte operationen på då levern inte krympt tillräckligt.
    gbpminviktresa.blogg.se följ min viktresa
  • MiaIa 90
    kymaro skrev 2013-01-04 10:56:58 följande:
    Ja då skulle jag ha kontaktat läkare och ang varför, för vissa får inte opereras vissa öppnar dom fast slutför inte operationen på då levern inte krympt tillräckligt.
    Jag har ringt sköteskan för lite mer en en vecka sedan och sagt hur de är med mitt knä,men hon tror jag kan gå ner dom sista kg.
    Jag har ju endå gått på flyt i 4veckor ska gå 6veckor.
    Sedan har jag ju gått ner 12kg av dom 18kg jag ska gå ner.
    Så levern måste väll ha krymt?

• ViTillsammans

2a flytdagen snart avlarad, å allt går bara bra! Lite hungerkänsla iband, men drickervatten å te vid dessa stunder, och annars väljer jag att ignorera känslan. Styrkekramar till er alla Hjärta  

• LillaBibbi

Första kallelsen till kirurgen. Vad gör man där? Vad får man för info? Känns lite lite med ett möte på endast 20 minuter?!

• MiaIa 90
    LillaBibbi skrev 2013-01-04 22:07:08 följande:
    Första kallelsen till kirurgen. Vad gör man där? Vad får man för info? Känns lite lite med ett möte på endast 20 minuter?!
    Du vägs,mäts och dom räknar ut BMI. Sedan får du prata med kirurgen och han hon frågar om duv ill detta sedan visar var titthålen kommer vara.
    Så var de på mitt möte iallafall. 
  • Felidae

Det är säkert olika från sjukhus till sjukhus. På mitt första besök på sjukhuset blev jag vägd och mätt, dessutom togs blodtrycket och några rör blod. Sedan träffade jag kirurgen i kanske en kvart. Han konstaterade att jag uppfyllde BMI-kravet med mycket god marginal, berättade kort hur operationen går till och vilka effekter den för med sig. Vi pratade också om realistiska viktmål och att det är normalt att gå upp en del igen efter några år. Jag hade också möjlighet att ställa frågor.
  • kymaro
    MiaIa 90 skrev 2013-01-04 12:32:22 följande:
    Jag har ringt sköteskan för lite mer en en vecka sedan och sagt hur de är med mitt knä,men hon tror jag kan gå ner dom sista kg.
    Jag har ju endå gått på flyt i 4veckor ska gå 6veckor.
    Sedan har jag ju gått ner 12kg av dom 18kg jag ska gå ner.
    Så levern måste väll ha krymt?

JA sen beror det då på hur hård läkaren är om han vill ha alla kilon eller ej, men tycker du har gjort det riktigt bra hittills!Glad
  • kymaro
    MiaIa 90 skrev 2013-01-04 22:17:13 följande:
    Du vägs,mäts och dom räknar ut BMI. Sedan får du prata med kirurgen och han hon frågar om duv ill detta sedan visar var titthålen kommer vara.
    Så var de på mitt möte iallafall. 
    Som mig då sen vilja dom höra vad man testat på för olika bantningsätt. 

• LillaBibbi

Kymaro: Jag har testat att träna och äta rätt, Cambridge, vv, dietist på vc, nutrilett, Xtravaganza, modifast. Räcker det tror du?

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)