• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Wictor090719

Åh vecka 8 är det min tur att förändra mitt liv, då ska jag opereras :D

° ★ Mamma till finaste Wictor 090719 ★ °
  • kymaro
    Wictor090719 skrev 2013-01-13 21:13:09 följande:
    Åh vecka 8 är det min tur att förändra mitt liv, då ska jag opereras :D
    Spännande för dig och lycka till Glad
    gbpminviktresa.blogg.se följ min viktresa
  • kymaro
    MiaIa 90 skrev 2013-01-13 19:53:45 följande:
    Tack jo detta klarar jag. 
    Min mamma ska med så hoppas hon får vara med när aj gär på uppvaket med. 
    Här i Gävle fick mamma följa med ända fram till jag skulle in på operationen i den salen fick hon ej följa med in i inte så fick hon komma ner på uppvaket heller men man kom upp så fort så det var då inge problem att vänta den stunden var ändå så groggy jag. Men hudik kan såklart ha andra rutiner.
    gbpminviktresa.blogg.se följ min viktresa
  • Liiii

Idag är det min första flyt dag inför op den 28e. Är inte hungrig men är så sugen, inte blir det bättre när man måste stå och laga mat till barnen :S

Lukas 070530, Linnea 090613
  • LillaBibbi

Äntligen haft möte med kirurgen Han sa att jag uppfyllde alla kriterier och att jag skulle bli opas inom 3mån. Är det han som tar det beslutet på egen hand? Jag höll på att tappa hakan nämligen. Skulle också flyta 2veckor innan. Hoppade glädjeskutt ut från mottagningen

• Liiii
    LillaBibbi skrev 2013-01-14 14:32:29 följande:
    Äntligen haft möte med kirurgen Han sa att jag uppfyllde alla kriterier och att jag skulle bli opas inom 3mån. Är det han som tar det beslutet på egen hand? Jag höll på att tappa hakan nämligen. Skulle också flyta 2veckor innan. Hoppade glädjeskutt ut från mottagningen

Grattis :D
    Lukas 070530, Linnea 090613
  • ViTillsammans
    LillaBibbi skrev 2013-01-14 14:32:29 följande:

Grattis! Jag ska göra min nästa onsdag, den 23 januari. Längtar!
  • MiaIa 90
    kymaro skrev 2013-01-14 10:09:49 följande:
    Här i Gävle fick mamma följa med ända fram till jag skulle in på operationen i den salen fick hon ej följa med in i inte så fick hon komma ner på uppvaket heller men man kom upp så fort så det var då inge problem att vänta den stunden var ändå så groggy jag. Men hudik kan såklart ha andra rutiner.
    Oki men skönt att hon fick vara nära endå.
    Jag ska kolla med dom hon måste stanna kvar tills jag kommer upp till salen.
    Ska försöka komma upp rätt snabbt och gå på toa.

• Camillapunktslut

Jag har blivit godkänd!!! Yes!!

Nu väntar jag på kallelse till kirurgen

Ska opas på Frölunda sjukhus i Göteborg. Nån som har opats där?

• Loth

Camillapunktslut: Vad härligt! :) hur fick du reda på det, så snabbt?

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)