• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Livingdeluxe
    Rottis77 skrev 2013-01-15 19:50:55 följande:
    Ja, det har gått fort, men har funderat på detta i mååååånga år.
    Dock hade varken jag eller min läkare koll på att jag va tvungen att vänta 6 mån pga 2 veckors kortison ätande! 
    Jag känner en som måste äta kortison lite regelbundet pga en kronisk sjukdom (vet ej vilken) och shit vad hon missar pga 1 vecka hit och en vecka dit med kortison, plus att hon svullnar upp som en melon var gång!
  • Rottis77

Jag har också varit tvungen att äta det då och då pga reumatisk värk, men hoppas att op ska hjälpa mig en hel del med värken.

• knoddens
    Livingdeluxe skrev 2013-01-15 18:03:48 följande:
    Tack så jättemycket för ditt svar!

När skedde detta? Eller det är kanske du som är vän med SilverEmma? :)

Så köerna är inte så långa längre? De jag känner till har som sagt först fått hjälp under knappa året och en av dem opades i Ljungby då hon åberopade vårdgarantin men det tog ändå tid. Detta är som sagt för ca. 2 år sedan om inte mer hon opades.

Nej det är inte jag.

Jag opades för 8 veckor sen så det är säkert ungefär samma nu :)
  • MiaIa 90
    Livingdeluxe skrev 2013-01-15 19:47:57 följande:
    Åh, lycka till! Jag har läst om ditt långa flyt och alla kilon du förlorat under denna. BRA KÄMPAT!
    Nu ska du äntligen få ditt pris.
    Hoppas allt går bra och på en snabb läkning!
    Tack:).
    Jo jag har ju inte tappat allt de jag ska tappa. Har ju 3kg kvar men har ju endå gått ner 15kg av dom 18kg jag skulle gå ner sedan är mensen på väg med.
    Oja jag hoppas de är ju lite förskylld med.

• kymaro
    Camillapunktslut skrev 2013-01-14 20:51:07 följande:
    Jag har blivit godkänd!!! Yes!!
    Nu väntar jag på kallelse till kirurgen
    Ska opas på Frölunda sjukhus i Göteborg. Nån som har opats där?
    Grattis Glad
    gbpminviktresa.blogg.se följ min viktresa
  • Camillapunktslut
    kymaro skrev 2013-01-15 21:14:41 följande:
    Grattis 

Tack!
  • kymaro
    knoddens skrev 2013-01-15 20:37:29 följande:

Nej det är inte jag.
    Jag opades för 8 veckor sen så det är säkert ungefär samma nu :)
    Hur går det för dig då efter OP? Glad
    gbpminviktresa.blogg.se följ min viktresa
  • ViTillsammans
    MiaIa 90 skrev 2013-01-15 19:44:26 följande:
    I morgon kl:8´30 ska jag vara inne på kirurg avd för att få göra min operation äntligen.
    Hoppas de kommer gå bra.
    Jag har ju lite ont i halsen svårt att svälja lite granna men ingen feber som tur är.
    Ska packa,bädda rent sängen sedan duscha sen blir de att försöka att sova.
    Kram 

Lycka till!!
  • knoddens
    kymaro skrev 2013-01-15 21:20:01 följande:
    Hur går det för dig då efter OP? 

Det går jättebra. Jag var på efterkontroll igår som görs 6-8 veckor efter op. Har gått ner 13 kg sen op dag och 25 inkl flyt så dom var nöjda och jag med :)
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)