• lövet2

Sovmetoder

Det går inte att tala om rätt eller fel när det gäller var babyn sover. Däremot tycker jag det går att tala om rätt eller fel när det gäller att tvinga in babyn i andra vanor genom att använda skrikmetoder. Låt babyn sova där den sover bäst, för en vacker dag är babyn ingen baby längre utan ett barn. kan man börja fundera på om man vill ändra något. Funkar det inte vid 1 år, så blir ju barnet faktiskt äldre med tiden, och redan vid 2 år kan man börja resonera med det.

Våra barn har alla utom ett sovit med oss i vår säng. Runt 1 år har vi börjat lägga barnen (sovandes) i egna sängar. Ja, visst har de kommit över ofta i början, men för varje månad som gått har det blivit alltmer sällan. Alla barnen har somnat själva i egna sängar före 3 år, men det har varit mycket olika vid vilken ålder de gjort det. Den snabbaste var bara 2 månader, och den långsammaste var nästan 3 ...

• lövet2
    Hannah Graaf skrev 2011-02-22 22:42:44 följande:
    Måste säga att jag blir riktigt glad av att höra att jag tydligen varken är galen eller onormal Trodde jag skulle få massor av förmaningar om olika metoder hit och dit. Som många av er säger så finns det säkert inget rätt eller fel i hur man ska göra. Men som Ewaulrika skriver så blir man nog tvungen att få bättre rutiner om man får flera barn i kort följd. Går ju inte att ha tre barn i sängen.

Man glömmer så fort hur jobbigt det är med en liten bebis som vaknar och vill bli ammad mitt i natten. Från att varit "nej nu räcker det, inte fler barn" har jag helt plötsligt blivit "det skulle vara ganska mysigt med en liten till." Vet inte om jag är galen eller om det är normalt. Vad tycker du som redan har tre barn?
    Jodå, det går att ha 3 barn i sängen åtminstone kortare perioder. Har testat!

3:e barnet för oss blev liksom en aha-upplevelse. Bra var att vi dunsade ner på jorden igen efter att ha varit övertygade om att vi minsann kunde det där med barn. Vi visste hur den enda rätta Sanningen såg ut, trodde vi. 3:e barnet visade oss att vi hade fel, för hon betedde sig inte alls som nr 2 gjort.
    3:e barnet innebar också slutet på de äldstas konkurrens och eviga bråk. De slutade slåss och började leka, och vår vardag blev betydligt lugnare än förut.

Ett 4:e barn blev ingen stor fråga, utan det var något som kändes självklart. Mycket vill ha mer, och det ville vi också. Som det visade sig, så fattade vi alldeles rätt beslut. Ju fler barn, desto lyckligare familj blev vi ...
  • lövet2
    henemo skrev 2011-03-01 14:33:03 följande:
    Hannah och ni andra som har era små i er säng - hur funkar det om ni åker bort från barnen och har barnvakt? Hur somnar hon/han då? Fungerar det? Vet knappt om jag vågar prova......vill ju inte lillan ska bli otrygg :(
    Vi har nog aldrig ens tänkt tanken på att ha barnvakt över natten medan de är små. Däremot har det hänt när barnen börjar vara 1-2 år, och då har barnvakten snällt fått sova bredvid barnet om det behövts ...
Svar på tråden Sovmetoder