• Alexandra0102

Böcker för barn som inte är mångkulturella?

Hej
    Jag undrar om nån kan tipsa om böcker som inte är så utpräglat politiskt korrekt?
    Dvs jag vill ha böcker om t.ex asagudarna, svensk historia, europeisk historia och så vidare.
    Jag vill absolut inte läsa om t.ex Melvin-viktigast i världen, kenta och barbisarna, genusböcker osv.....
    Tips någon?

• Svar på tråden Böcker för barn som inte är mångkulturella?
  • Flickmamma
    astro skrev 2011-02-20 07:19:33 följande:
    Ha ha ha ts vilken fråga när det knappt finns mångkulturella barnböcker eller för den delen genusmedvetna barnböcker! Gå till biblioteket och dra en bilderbok på måfå och du har minst 80% chans att få en bok om: Tuffa killar i helsvensk miljö.

Men ok ... du ska väl få ett seriöst tips också. Försök hitta "Sagan om Grållen" av Bertil Almqvist, en underbar bilderbok om Sveriges historia. Utan några "mångkulturella" inslag, bra är den dock ändå.
    TS frågar inte efter böcker som inte är mångkulturella. TS frågar efter böcker till barn som inte är mångkulturella.
  • Flickmamma
    Sheldon skrev 2011-02-21 09:11:12 följande:
    Med tanke på att att TS inte ens lyckats skriva en rubrik utan syftningsfel tolkar jag det som att TS inte är så bra på svenska. Hade det inte varit för innehållet i TS och övriga inlägg hade jag rekommenderat SFI för att förbättra språket. 

så det är ett syftningsfel AHA
  • Nifelheim

Ingen bok, men en trevlig tecknad film: www.discshop.se/img/front_large/87486/valhall.jpg

Jag hade den som liten och tyckte mycket om den. Min 4-åring tycker att den är lite läskig stundtals, men är ändå fascinerad av den.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • MammaG
    Johan75 skrev 2011-02-21 10:52:56 följande:
    Jag uppfattar inte alls TS frågor som "svenskvänliga" eller "anti-mångkultir". TS efterfrågar böcker som kan ge henne och hennes barn starkare koppling till, och bättre förståelse för, svensk historia och svenska seder och bruk. Det tragiska är väl att TS identifierar detta som just "svenskvänligt" och som någon slags motsats till "mångkultur". Det typiskt svenska ingår också i mångkultur.
    Då har du uppenbarligen missat att läsa ts egna inlägg där hon talar om den skada "icke-vita" gör, och hur hon vill hålla sina barn borta från "mulitkulti kaoset"
  • Argo
    Nifelheim skrev 2011-02-21 18:04:33 följande:
    Ingen bok, men en trevlig tecknad film: www.discshop.se/img/front_large/87486/valhall...

Jag hade den som liten och tyckte mycket om den. Min 4-åring tycker att den är lite läskig stundtals, men är ändå fascinerad av den.
    Bygger på dessa seriealbum från Danmark:
    http://www.petermadsen.info/pages/vh/valhalla-eng.html

Mycket läsvärda och nåt av det bästa i serieväg från Norden.
  • Tygtiiger
    astro skrev 2011-02-21 02:24:16 följande:
    En av favoriterna är ju förstås Tor som dragqueen när han ska låtsas vara Freja - ljuvlig saga helt enkelt

Grimms sagor, då får man se upp med upplagan. "Rara" Askungen t ex låter avrätta både styvmoder och styvsystrar å det gräsligaste i en del äldre versioner.

Vill man vara riktigt petig kanske det är säkrast att skriva sina egna böcker

"Det här är lille Wilhelm. Wilhelm leker bara med bilar för bilar är roligast för pojkar. Vrrrooom vrooom låter bilarna. Bilarna är gjorda i Sverige, därför är de bra bilar. Det vet Wilhelm för det har pappa sagt. Mamma kan inget om bilar alls. Det vetWilhelm för det har pappa också sagt. När man åker bil kan man titta ut och se sitt vackra fosterland. Om inte pappa kör väldigt fort förstås. Fast det får han inte för mamma."

Se där, det är ju inte ens svårt. Kanske borde man rita lite bilder till också  
    ROFL

Hm - hade inte Loke en del lite tvivelaktiga kärleksaffärer också? Han var väl inte alltid helt hetero?
    Krupke, we've got problems of our own!
  • TheReLe

Hehe.. Loke är väl far till både fenrisulven och det där andra odjuret ute i vattnet? Han höll sig inte alltid till sin art
    Snacka om multikulti-kaos..

• TheReLe

Loke hade sönerna Vale och Narfe med sin hustru Sigyn. Med jättinnan Angerboda hade han barnen Fenrisulven, som i Ragnarök skall sluka Oden, Midgårdsormen (även kallad Jormundgand), vars etter i Ragnarök skall ta död på Tor, samt dödsgudinnan Hel. Loke blev även, i gestalt av en märr, mor till Odens åttafotade häst Sleipner.

Multikulti-kaos var det...

• Tygtiiger
    TheReLe skrev 2011-02-21 21:52:53 följande:
    Loke hade sönerna Vale och Narfe med sin hustru Sigyn. Med jättinnan Angerboda hade han barnen Fenrisulven, som i Ragnarök skall sluka Oden, Midgårdsormen (även kallad Jormundgand), vars etter i Ragnarök skall ta död på Tor, samt dödsgudinnan Hel. Loke blev även, i gestalt av en märr, mor till Odens åttafotade häst Sleipner.

Multikulti-kaos var det...
    Jamen där har vi det! Jag hade bestämt för mig att han blev påsatt på något sätt!

Asasagorna är kul, de ska jag tvinga på min egen son, tillsammans med en hop andra myter och folksagor. Tillhör allmänbildningen.
    Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Böcker för barn som inte är mångkulturella?