• Alexandra0102

Böcker för barn som inte är mångkulturella?

Hej
    Jag undrar om nån kan tipsa om böcker som inte är så utpräglat politiskt korrekt?
    Dvs jag vill ha böcker om t.ex asagudarna, svensk historia, europeisk historia och så vidare.
    Jag vill absolut inte läsa om t.ex Melvin-viktigast i världen, kenta och barbisarna, genusböcker osv.....
    Tips någon?

• Svar på tråden Böcker för barn som inte är mångkulturella?
  • Sheldon
    morochmer skrev 2011-02-21 09:00:38 följande:
    Nu skriver ts att det ska vara böcker till BARN som inte är mångkulturella. En helt annan sak.
    Jag tolkar ts dom fördomsfull och främlingsfientlig. Men jag kanske har fel.
    Med tanke på att att TS inte ens lyckats skriva en rubrik utan syftningsfel tolkar jag det som att TS inte är så bra på svenska. Hade det inte varit för innehållet i TS och övriga inlägg hade jag rekommenderat SFI för att förbättra språket. 
  • Rosahjärta
    morochmer skrev 2011-02-21 09:00:38 följande:
    Nu skriver ts att det ska vara böcker till BARN som inte är mångkulturella. En helt annan sak.
    Jag tolkar ts dom fördomsfull och främlingsfientlig. Men jag kanske har fel.
    jaaaaa ! nu tolkade ja texten bättre . Men då får hon väl va "främlingsfientlig" .. vad nu de menas med ?? ja anser inte att invandrare som kommer hit är några främlingar för mig, utan som alla andra människor i landet . men OK
    Om du ser andra folkgrupper som främlingar så ok ... 
  • Amelie av Paris
    MammaG skrev 2011-02-21 09:07:16 följande:
    Hade du haft fel skulle ts förmodligen inte ha funnits på Nordisk.nu eller vad det hette
    Jag förknippade också trådstarten med element från den länken. Var in och läste där förr för att försöka förstå hur de resonerar, men det mesta jag hittade kändes främmande och WT, som ett osvenskt element mitt i vår högkultur. Men jag läste ändå för att bli bildad om denna marginella och aningen obskyra gren av det svenska liksom jag läser hästböcker för mitt barn för att hon ska veta hur hästtjejer fungerar om hon skulle stöta på några som blivit alltför fixerade. Allt som är enahanda blir förstås tråkigt och enformigt i längden om man har en normalt expanderande hjärna.
  • Amelie av Paris
    Amelie av Paris skrev 2011-02-21 09:41:23 följande:
    Jag förknippade också trådstarten med element från den länken. Var in och läste där förr för att försöka förstå hur de resonerar, men det mesta jag hittade kändes främmande och WT, som ett osvenskt element mitt i vår högkultur. Men jag läste ändå för att bli bildad om denna marginella och aningen obskyra gren av det svenska liksom jag läser hästböcker för mitt barn för att hon ska veta hur hästtjejer fungerar om hon skulle stöta på några som blivit alltför fixerade. Allt som är enahanda blir förstås tråkigt och enformigt i längden om man har en normalt expanderande hjärna.
    www.familjeliv.se/Forum-4-362/m57098070.html

Tråden här är ett exempel på hur det blir när ett intresse blir för enahanda. Sektvarning i ett helt valigt svenskt stall.

TS ge barnen lite av varje så slipper de bli tråkiga i alla fall. Risk att dina barn blir antingen mobbare eller mobbare.
  • hervor
    De flesta Astrid Lindgren-bäcker är väl inte särskilt mångkulturella?

Elsa Beskow?

Hur många barnböcker finns det egentligen som är utpräglat mångkulturella? Vad är det som TS är så rädd för?

Jag förstår att hon vill ge sina barn svensk kultur och historia och det är inget konstigt - det vill jag också.

Men TS, du kan ju inte "isolera" dina barn från resten av samhället, även om du ger dem "svenska" barnböcker. 
  • ondar
    astro skrev 2011-02-21 02:24:16 följande:
    En av favoriterna är ju förstås Tor som dragqueen när han ska låtsas vara Freja - ljuvlig saga helt enkelt

Grimms sagor, då får man se upp med upplagan. "Rara" Askungen t ex låter avrätta både styvmoder och styvsystrar å det gräsligaste i en del äldre versioner.

Vill man vara riktigt petig kanske det är säkrast att skriva sina egna böcker

"Det här är lille Wilhelm. Wilhelm leker bara med bilar för bilar är roligast för pojkar. Vrrrooom vrooom låter bilarna. Bilarna är gjorda i Sverige, därför är de bra bilar. Det vet Wilhelm för det har pappa sagt. Mamma kan inget om bilar alls. Det vetWilhelm för det har pappa också sagt. När man åker bil kan man titta ut och se sitt vackra fosterland. Om inte pappa kör väldigt fort förstås. Fast det får han inte för mamma."

Se där, det är ju inte ens svårt. Kanske borde man rita lite bilder till också  
  • Johan75

Jag uppfattar inte alls TS frågor som "svenskvänliga" eller "anti-mångkultir". TS efterfrågar böcker som kan ge henne och hennes barn starkare koppling till, och bättre förståelse för, svensk historia och svenska seder och bruk. Det tragiska är väl att TS identifierar detta som just "svenskvänligt" och som någon slags motsats till "mångkultur". Det typiskt svenska ingår också i mångkultur.

Obildad och fördomsfull blir man inte på grund av de böcker man läser - utan på grund av de böcker man inte läser.

Behold, i come as a thief.
  • Argo
    Plutteli skrev 2011-02-21 08:38:58 följande:
    Kolla efter Tintin i afrika på närmaste bilbliotek, den har ju blivit starkt ifrågasatt för sin stereotypa bild av "negrer" så den kanske passar bra....
    "Tintin i Kongo" - anmäld till domstol i Belgien.

Precis som "Ture Sventon i Paris" så är det numer butikens populäraste Tintin-albumet och det som snabbast säljer slut och är svårast att få tag på. 
  • HKM

"Nisses nya mössa" (Landström) Handlar om Nisse som får en ny mössa ......med skärm.

• Plutteli
    Argo skrev 2011-02-21 11:40:36 följande:
    "Tintin i Kongo" - anmäld till domstol i Belgien.

Precis som "Ture Sventon i Paris" så är det numer butikens populäraste Tintin-albumet och det som snabbast säljer slut och är svårast att få tag på. 
    Just ja, så hette den!

Vet att den finns på barnbibloteket som ligger sissodär 100 m från där vi bor iaf, därav mitt tips om att söka den på ett bibliotek. Att få tag på den att köpa lär vara tämligen omöjligt.
Svar på tråden Böcker för barn som inte är mångkulturella?