• Alexandra0102

Böcker för barn som inte är mångkulturella?

Hej
    Jag undrar om nån kan tipsa om böcker som inte är så utpräglat politiskt korrekt?
    Dvs jag vill ha böcker om t.ex asagudarna, svensk historia, europeisk historia och så vidare.
    Jag vill absolut inte läsa om t.ex Melvin-viktigast i världen, kenta och barbisarna, genusböcker osv.....
    Tips någon?

• Svar på tråden Böcker för barn som inte är mångkulturella?
  • Gyllan
    Alexandra0102 skrev 2011-02-19 13:35:28 följande:
    Böcker för äldre barn har jag men inte för yngre.
    Jag har ju gjort några själv, men hade varit kul att se om det fanns att köpa, t.ex finns ju det en pekbibel så varför inte en pekbok om asagudarna Flört
    Men om du vill ha en bok om Sverige och svenska traditioner så är väl pekbibeln jätte bra, då våra svenska traditioner (utgår från att du menar t.ex. jul, på sk osv) är kristna högtider.
  • Plutteli
    TheReLe skrev 2011-02-21 21:52:53 följande:
    Loke hade sönerna Vale och Narfe med sin hustru Sigyn. Med jättinnan Angerboda hade han barnen Fenrisulven, som i Ragnarök skall sluka Oden, Midgårdsormen (även kallad Jormundgand), vars etter i Ragnarök skall ta död på Tor, samt dödsgudinnan Hel. Loke blev även, i gestalt av en märr, mor till Odens åttafotade häst Sleipner.

Multikulti-kaos var det...
    Är det inte Loke där man inte vet vem det är som födde honom?
  • TheReLe

Nä Lokes far var jätten Farbaute och hans mor jättinnan Laufey. Hans bröder var Byleist och Helblinde. Han umgicks länge fritt med gudarna, och ingick till och med fostbrödralag med Oden.

• Plutteli
    TheReLe skrev 2011-02-21 22:06:02 följande:
    Nä Lokes far var jätten Farbaute och hans mor jättinnan Laufey. Hans bröder var Byleist och Helblinde. Han umgicks länge fritt med gudarna, och ingick till och med fostbrödralag med Oden.
    Hmm ok... men NÅN är det iaf där man vet vem som är pappan men inte vem som är mamman. Eller blandar jag in grekisk mytologi nu tro... *lätt förvirrad för stunden*
  • TheReLe

Jo, jag känner igen det också.. Undrar hur man kollar upp det?

• Plutteli

Hmm, kör lite efterforskning nu... Frej och Freja är barn till Njord, men vem deras mamma är vet man inte...
    Sen har vi Heimdall som har nio mammor.
    Samt kvaser som bildades ur spott från Asar och Vaner.

Tja..verkar vara ganska många asagudar som saknar moder men har en farsa...

• TheReLe

Jag har gjort ett Wikipedia-race:
    Det har spekulerats i att vanerna praktiserade äktenskap mellan syskon. I Loketrätan sägs det att Freja gick till sängs med sin bror Frej och att Njord ska ha fått sonen Frej med sin syster. Namnet på Njords syster är inte känt i några källor, men man har rekonstruerat namnet Njärd. Vi får sålunda paren Njord-Njärd och Frej-Freja. Möjligen kan Fjorgynn och Fjorgyn vara ytterligare ett sådant par.
    Nerthus (latinskt namn, även Nertus) med de rekonstruerade nordiska namnformerna Njärd eller När, var en germansk moder- och fruktbarhetsgudinna. Enligt den romerske historikern Tacitus, som beskrev Nerthuskulten i sin bok Germania 98 e. Kr., hade Nerthus en av kor dragen processionsvagn, som förvarades i en helig lund på en ö i oceanen. Vagnen fick endast vidröras av prästen. När prästen märkte att gudinnan var närvarande i vagnen lät han den dras runt till olika orter av kor. På varje ort som vagnen besökte firades glädjefester. När allt var över fördes vagnen tillbaka till den heliga lunden där gudinnan och vagnen tvättades i en avsides belägen sjö. De slavar som hade tjänstgjort under processionerna och tvättningen offrades sedan i samma sjö.

Ju mer man rotar; desto svårare att hålla det inom sveriges gränser ....

• Plutteli
    TheReLe skrev 2011-02-21 22:46:40 följande:
    Jag har gjort ett Wikipedia-race:
    Det har spekulerats i att vanerna praktiserade äktenskap mellan syskon. I Loketrätan sägs det att Freja gick till sängs med sin bror Frej och att Njord ska ha fått sonen Frej med sin syster. Namnet på Njords syster är inte känt i några källor, men man har rekonstruerat namnet Njärd. Vi får sålunda paren Njord-Njärd och Frej-Freja. Möjligen kan Fjorgynn och Fjorgyn vara ytterligare ett sådant par.
    Nerthus (latinskt namn, även Nertus) med de rekonstruerade nordiska namnformerna Njärd eller När, var en germansk moder- och fruktbarhetsgudinna. Enligt den romerske historikern Tacitus, som beskrev Nerthuskulten i sin bok Germania 98 e. Kr., hade Nerthus en av kor dragen processionsvagn, som förvarades i en helig lund på en ö i oceanen. Vagnen fick endast vidröras av prästen. När prästen märkte att gudinnan var närvarande i vagnen lät han den dras runt till olika orter av kor. På varje ort som vagnen besökte firades glädjefester. När allt var över fördes vagnen tillbaka till den heliga lunden där gudinnan och vagnen tvättades i en avsides belägen sjö. De slavar som hade tjänstgjort under processionerna och tvättningen offrades sedan i samma sjö.

Ju mer man rotar; desto svårare att hålla det inom sveriges gränser ....
    Ju mer man rotar ju mindre "Sverievänligt" för att inte tala monokulturellt blir det
  • TheReLe

Det är det jag gillar med den här tidseran; de reste och bedrev handel och hämtade intryck så långt långt borta. Och att man kan se likheter i symboliken med religioner som har sitt ursprung längre söderut..

Svar på tråden Böcker för barn som inte är mångkulturella?