• trazzlan

**Den stora feta LCHF-tråden**

KIkar också in här...Jag har hängt lite i andra tråden men kände att jag inte hann med riktigt, läser ibland men kommenterar sällan.

Nu vill jag bara passa på att rekommendera Anna Halléns kokbok  som jag fick i födelsedagspresent...den är skitbra tycker jag. Skål Finns menyförslag också om man har svårt att komma på...

I vår familj har vi råkat väldigt illa ut med diverse sjukdomar, maken har varit på sjukhus och jag har ensam tagit nattvak med upp emot 20 gånger kräkande och hostande per natt utan att överdriva...men där kunde jag känna att det var tur att jag åt LCHF för jag tror inte jag klarat det med kolhydratmeny.....för visst har jag varit aptrött men det har på något vis varit med en känsla av att jag trots allt äter bra mat som vill det bästa med kroppen och att jag åtminstonde har kontroll på ätandet fast allt annat varit kaos

Fyra fina flickor och en trött mamma
  • trazzlan
    Egensinnig skrev 2011-02-20 07:47:44 följande:
    Jo de har bestick på MCdonalds och det är bara att be om att få den utan bröd - så det finns redan
    Vad bra så slipper jag sitta och slabba som jag har gjort innan....
  • trazzlan
    mian71 skrev 2011-02-23 01:04:07 följande:

Jag har just  börjat äta LCHF efter flera års uppehåll. Tyvärr har jag jättebrist på bra vardagsrecept som jag lätt kan göra tillbehör till så att maten passar hela familjen (då det är bara jag som äter så). Skulle uppskatta lite länkförslag om ni har några.

anna halléns bok husmanskost...jag börjar känna mig tjatig med den men där finns massor inspiration som passar hela familjen.
    Boothwalker skrev 2011-02-23 02:29:10 följande:
    Kanske en konstig fråga. Men  är det ok att dricka vatten med äppelcidervinäger?
    Jag dricker det varje morgon för det smakar så gott till min omelett,,,men jag vet inte om det är ok. Lärde mig det när jag körde GI men det är ju en annan sak...få se vad de andra svarar
  • trazzlan

Om man inte vill äta lingonsylt och inte har lösa lingon hemma i frysen så kan jag rekommendera röda vinbär som man värmer och serverar med fläskpannkaka...om man nu har vinbär i frysen förstås

Här hade vågen pajat när dottern gjorde något experiment men idag köpte vi ny och jag fick en glad överraskning i form av två kilo minus

• trazzlan
    Lykka skrev 2011-03-02 20:38:10 följande:

En fråga till er som vet...

Hur viktig är det här med ketos? Måste man befinna sig i ketos för att gå ner i vikt? Alltså, är det så att om man inte kan befinna sig i ketos så är inte LCHF lönt för att gå ner i vikt?

Jag kommer kunna hålla mig borta från kolhydrater till 80% men på mitt jobb ingår det att äta pedagogiska måltider. Jag kan ju självklart hoppa över potatisen osv men kommer ju behöva mjöl ibland om de tex. lagat panerat, pulverbaserat eller så.

Är det ALLT eller INGET när det kommer till viktnedgång? För isf får jag kanske ta viktväktarna ändå... Trivs dock bra med att äta LCHF.

Jag jobbar också på förskola och var lite orolig för pedagogiska måltiderna men det har hittills gått bra för barnen är så hungriga att de inte märker att jag hoppar potatisen och pastan. Jag äter det jag kan tar med mig kokosfett, nötter och någon ostbit som mellanmål. Oftast funkar det bra men vissa dagar blir det lite hungrigt...någon gång har jag med tex fläsk som när det var raggmunk men barnen föredrar ju raggmunk.
    Lycka 1 skrev 2011-03-02 21:07:13 följande:
    Jag har läst någostans någon gång om kramp i vaderna och lchf.
    Kan inte komma på vart bara.

Nu har jag iaf fått kramp i vederna. Vaknar på nätterna av att det krampar och på mprgonen har jag ofta ont.
    Någon som vet varför det kan bli så med just lchf?
    Kan jag ha brist på något då?
    Jag tror att det är magnesiumbrist, testa med att äta några paranötter per dag så brukar det hjälpa. Jag hade själv samma problem men äter lite nötter nästan dagligen för att slippa.
  • trazzlan

Skulle mysa till det med en chokladbit till vinet...den var av 85% och jisses vad kärv Hoppar nog de kollisarna och hittar på ngt annat

• trazzlan

Jag har hållt på sedan i augusti och äter ganska liberalt. Tar nötter, äter mejeri och begränsar inget mer än runt 5/100 och stoppare när jag är mätt. Jag har tidigare provat diverse bantningar tex vv och vill inte mäta och räkna igen. Jag har minskat 13 kilo.

• trazzlan

Jag har använt fiberhusk bla. i köttbullar men det blev jätteklumpigt och svårstekt. Visserligen en god smak men knepigt. Är fiberhusk knepigt eller är det jag som gjorde fel och var klantig?

tiiitti skrev 2011-03-09 12:43:37 följande:
    Jag har köpt hem torskfilé som vi ska ha till middag ikväll. Någon som vet något bra sätt man kan panera dom på? nu när man inte kan använda skorpmjöl
    Sesamfrön kan vara gott att panera med men lite svårt att steka visserligen...

jusea: Bra sagt om kolhydratallergi! På mitt jobb är det flera som blivit taggade och vill också köra LCHF...och de flesta verkar veta vad det innebär...annat än för ett par år sedan när många var helt ovetande och bara visste vad GI var.

Istället för semla åt jag lite grädde och mosade jordgubbar...nästan godare

Jag ser att många gör pones härinne...är det det bröd som ni tycker verkar bäst som bröd? Någon som vill säga receptet en gång till? Jag vet att det sagts i tråden någon gång men med den skrivaraktivitet så blir det mycket skrolla
  • trazzlan
    Sofiaochjonas skrev 2011-03-12 19:55:05 följande:
    Ungefär hur mycket brukar du använda av sukrin och vaniljpulver? =)
    Min favvo också men jag tycker inte det behövs något sötningsmedel utan hallon, halvtinade och grädde  och en nypa vaniljpulver

En annan favvo är också milkshake, frusna hallon eller vinbär, turkisk yoghurt, grädde och lite vaniljpulver som man kör med mixerstaven och dricker med sugrör sedan
  • trazzlan
    mills skrev 2011-03-18 20:28:57 följande:
    Kan man använda kokosfett till något annat skojigt än ischoklad? Har en hel del över så det blir myyyyycket ischoklad annars  
    Man kan ju alltid använda det i kaffet, en klick för att öka fettintaget. Men det kanske inte direkt var någon nyhet...annars såg jag att anna hallen hade ett gott, ja det verkade i alla fall gott, recept på kokospannkakor
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**