• trazzlan

**Den stora feta LCHF-tråden**

LillfisenE skrev 2013-02-10 22:12:11 följande:
    Jag har helt valt bort alkoholen men har aldrig tagit ett glad vin hemma på helgen eller så jag saknar det liksom inte.

Idag har jag vart depp. Anmälde lchf på vår sytäff och hon skulle fixa nått som alla kunde äta (va några föer lchfare där) men vi fick fralla, pastasallad, frukt å kaka. Åt frukost hemma vid 07, minimalt med pastasallad till lunch och höll mig tills ja kom hem vid 19,15 me att äta. Svinhungrig!
    Vad dåligt det var ju verkligen usel mat. Annars om man är bortbjuden funkar det ju oftast att ta bort det man inte vill eller kan äta men här var det ju ingen chans...
    Fyra fina flickor och en trött mamma
  • trazzlan

fläsksvålar kan ju funka som snacks...om man gillar det

• trazzlan
    TomMon skrev 2013-02-12 22:58:56 följande:
    Har total jobbångest, börjar jobba den 25 februari och har varit föräldraledig sedan i somras. Snälla, bombardera mig med tips på luncher. Jag äter pedagogisk lunch med mina elever. Innan ledigheten tog jag med mig ett ägg, lite hemmagjord dressing och någon liten ost. Sedan tog jag vad jag kunde av den mat som erbjuds eleverna och personalen. Har ni några andra tips, som omväxling?
    Du verkar ju ha koll på hur du ska göra. Jag kör likadant, äter det jag kan i barngrupp (arbetar på förskola) och på måndagar när det är vegetariskt och kan bli alltifrån vegetarisk lasagne, raggmunk och pasta med tomatsås, tar jag med en matlåda. Jag har berättat för barnen att jag får lite ont i magen av pasta och sådant och de tycker inte att det är något konstigt. 

En burk makrill. lite mandlar och brieost kan jag ha med och sticka emellan med.
    RebornEve skrev 2013-02-12 23:35:09 följande:
    Jag kör liberalt nu, så de har blivit lite frukt och faktiskt kokt potatis då och då..Verkar inte bli någon rätsida på mina nedgångar. Söker nya jobb för fullt och hoppas på något men är inte de lättaste. Jag har åkt på magkatarr utan dess like, så jag har väldigt ont från och till.
    Hänt tråkiga saker för bekanta så har varit i polisförhör. Jag tycker de räcker nu :(
    De enda positiva just nu är att förhållandet med min kille är helt fantastiskt och han stöttar mig till 100 %!
    Sorry för OT men jag tycker ändå att psykiskt välmående och hälsa hör till.
    Det går åt ljusare tider nu iaf när våren börjar närma sig.
    Förstår att det har varit en svår tid för dig nu men skönt att du har din pojkvän mitt i eländet. Min erfarenhet när det varit motigt för mig är att jag behöver vara ännu striktare med maten för att klara ut motgångarna. Maten gör ju att man mår bättre fysiskt så kan man lättare hantera det andra. 

• trazzlan
    La chica skrev 2013-02-14 01:27:21 följande:
    Det är han som betalar maten för tillfället.... :/
    Men du betalar väl andra saker eller bidrar med arbete i hemmet? Att köpa färdigmat är minst lika dyrt som rena råvaror...jag tycker inte att LCHF behöver vara dyrare, eftersom man inte köper dyra halvfabrikat och snacks, godis, läsk och alkohol. 
  • trazzlan
    kanske en till skrev 2013-02-16 18:34:10 följande:
    Jag har ett rätt stört förhållande till mat och undviker därmed ordet fusk. Jag väljer ibland vid särskilda tillfällen att äta kolhydrater och njuter då. Jag ser lchf som en livsstil och ett sätt att gå ner i vikt på. Jag kommer när jag nått mitt viktmål att fortsätta äta lchf för att det är gott och för att jag inte tror att kolhydrater i allt gör hög utsträckning är bra för kroppen. Jag kommer att med gott samvete äta lite mer kolhydrater ibland t.ex vid kalas, i jämförelse med hur jag åt innan är det en god droppe i havet.
    Precis så tänker jag också
  • trazzlan
    TomMon skrev 2013-02-17 16:05:23 följande:
    Tuvaduva: äter jag ute så beställer jag så lchf:igt som det går, sedan äter jag med gott samvete.
    samma här

• trazzlan
    Tuvaduva skrev 2013-02-17 23:00:58 följande:
    restaurangen på Best western hotell. Googla lchf Gävle så hittar du det.

Jag undrar...
    kan man gå upp i vikt av lchf? Alltså bli överviktig? Jo jag förstår att käkar man "hejdlöst" av ost och grädde så går man inte ner i vikt -men kan man bli tjock?
    Ibland känns det ju nästan för bra för att vara sant att jag får äta så här gott! Jag som alltid alltid har hållit mig själv i mycket strama tyglar vad gäller mat. För första gången sen jag var liten känner jag mig förhållandevis avslappnad till mat och jag verkligen njuter av den! 
    Som jag förstår så är lchf viktbalanserande eller vad man ska säga. En underviktig person går upp i vikt medan en överviktig går ner eller står stilla...om man som sagt inte vräker i sig av det lchf tillåtna. Somliga kan gå upp i vikt i början för att kroppen är fettskrämd, den har varit utan så länge så den sparar allt som äntligen kommer
  • trazzlan

osaltat smör i kaffe och te ska vara ett bra fettillskott, eftersom du inte kan äta kokosfett. Jag har också svårt med fettet och misstänker att det blir för mycket proteiner för att få mättnad...

• trazzlan
    Godis för själen skrev 2013-02-18 20:52:37 följande:
    Gått ner 6 kilo sen 6 januari med lchf metoden... Följ gärna mig på http:// godisforsjalen.blogg.se :) ska dock ner 30 till ;)
    Vilken fin blogg och grattis till viktnedgången
  • trazzlan
    Nennen sthlm skrev 2013-02-20 10:56:07 följande:
    Har också märkt med sömnen, att man är mycket piggare.
    Har en 5-månaders bebis hemma och för ett tag sen var han sjuk i rs, vilket resulterade i vakentid varannan timme på natten. Helt galet, men jag var inte alls trött på dagarna och knappt ens på natten när jag gick upp med honom.
    Så det bör helt klart hänga ihop med kosteb
    Säger detsamma förra året vid denhär tiden hade jag en av mina småttingar sjuk i njurbäckeninflammation och det innebar att hon hade ont och inte ville sova samt kräktes ner hela sängen två till tre gånger per natt i några veckors tid. Jag hade aldrig klarat det på kolhydratkost...inte för att jag gjorde vågen nu heller men det var ok. 
  • trazzlan
    bebis86 skrev 2013-02-20 20:10:10 följande:
    Förman tugga tuggummi när man går på lchf?
    Man bestämmer själv vad man får och inte får för det finns ingen LCHF polis som jag säger åt folk som ibland kan fråga typ Får du äta de där? Endel rekommenderar dock inte tuggimituggande för det lurar magen och är konstgjort socker i men jag tuggar glatt
  • trazzlan
    Ante94 skrev 2013-02-20 20:54:47 följande:
    Spana!, här är mitt bästa chokladbollsrecept; 3 dl mandelmjöl, 100g smör, 1 tsk vaniljpulver, 2-3 msk kakao, 2 msk kokt kallt kaffe, kokos. Blanda allt utom kokos, smeten blir lite kladdig, rulla små bollar i kokos och ställ i kyl. Gör de gärna dagen innan, de är godare efter ett dygn.
    Vad gott det såg ut...ska jag testa i helgen
  • trazzlan
    Kaxsen skrev 2013-02-24 22:57:24 följande:
    Måste bara få skryta lite, eftersom jag varit lite omotiverad sista tiden. Vägde mig i morse och på knappt 7 veckor, har jag gått ner 5 kilo och 5 cm i midjan! Skrattande Kanske inte så mycker för vissa av er, men för mig är det massor!Gissa om jag är pepp nu!?
    Grattis DET ÄR mycket och det ska du vara kaxig över kaxen  
  • trazzlan
    rödnos skrev 2013-04-06 09:15:55 följande:
    Kul, vaknade med illamående och yrsel.
    Var skithungrig o käkade en skål proteingröt med hallon. Nu har jag ont i magen oxå.
    Fattar inte vad som är fel. Dessutom är jag fortfarande hungrig?!? Idéer?
    Har varit extra hungrig de senaste dagarna trots att jag äter bra. Blir inte mätt längre på MBC dock och undrar varför eftersom jag ökat på med mer kokosfett...
    Skitskumt.
    Jag tycker att jag kan få ont i magen av för mycket kokosfett...kanske en förklaring på ditt magonda?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**