• trazzlan

**Den stora feta LCHF-tråden**

trazzlan skrev 2011-03-18 21:26:43 följande:
    Man kan ju alltid använda det i kaffet, en klick för att öka fettintaget. Men det kanske inte direkt var någon nyhet...annars såg jag att anna hallen hade ett gott, ja det verkade i alla fall gott, recept på kokospannkakor
    Här är receptet...

Annas kokospannkaka!
    (Eller Pangkaka som jag sa när jag var liten)
    2 ägg
    1-2 msk kokosmjöl (inte mjölk)
    lite grädde (om man vill)
    2 msk smält kokosfett

Lägg kokosfettet i stekpannan medan du rör ihop allt ordentligt. Häll i fettet i smeten och rör ihop lite till. Stek och njut! Blir ca 3 små kanongoda pannkakor.

Fyra fina flickor och en trött mamma
  • trazzlan
    anab skrev 2011-03-19 23:35:58 följande:

Hej på er!

Jag har läst i tråden ett tag nu och behöver lite tips från er experter. Ska iväg till Polen i 5 dagar och behöver ha med mig matsäck för 24 timmar, så vad kan jag ta med mig? Jag är jättenervös inför detta för jag kommer inte på något som är ok enligt LCHF och som inte förstörs utan kyl. Det enda jag kom på var nötter, men pga en medresande som är allergisk funkar det inte tyvärr.

KOkta ägg? makrillsburk? något lchf bröd med pålägg....fast det sunkar ju till sig som vilken macka som helst...babybell ostar?
  • trazzlan
    Maddisen80 skrev 2011-04-19 20:58:46 följande:
    Hej de lär bli svårt att välja vad man ska äta till påsk
    Varför inte ägg
  • trazzlan

Länge sedan jag skrev här nu men har behållit tråden för alla bra recept och läser ibland. Jag har kört LCHF i cirka 3 år. Jag tycker att jag mår så mycket bättre av den maten och framförallt är jag så mycket piggare. Det har varit min räddning många omgångar med vabbande och vaknätter. I julas fuskade jag lite och åt bröd och godis och det märktes direkt på orken och magen som bubblade som en kolsyremaskin

Nu har min treåring blivit överviktig och ligger rätt mycket över sina kurvor. Det märkliga är att hon visserligen gillar mat och äter bra men dissar kakor, läsk och annat. Hon äter gärna min mat som tex när vi gör pannkakor hemma så gör jag också kesoplättar som hon föredrar. På dagis äter hon ju kolhydrater och hemma lagar jag tex kycklinggryta med grädde i och så kompletterar jag med ris/pasta eller potatis för dem som vill ha det. Nu funderar jag ju massor på hennes övervikt förstås och försöker rannsaka mig själv vad det kan bero på. Jag funderar nu på att hon kanske inte klarar min feta mat i kombination av kolhydraterna på dagis och det hon ibland väljer hemma. Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur gör ni med era barn?

Vi blev skickade till dietist och hon rekommenderade...obegränsat med frukt och grönsaker, lättmjölk och lätta. När hon sa Lätta frågade jag om hon seriöst menar att jag ska ge mitt barn tillsatser och skit när jag kan ge skapligt rena produkter i form av Bregott...Man blir ju mörkrädd...  

• trazzlan

Hannas: Ja dietister verkar vara i en klass för sig. Maken som ligger inne på sjukhus just nu hade snackat lite häromdagen med några av läkarna och de tyckte att LCHF var ett bra sätt att äta på...litar nog mer på dem...

RebornEve skrev 2013-02-02 13:26:50 följande:
    Linda 5 : mina barn äter samma mat som mig + kolhydrater. Men jag försöker ge dem potatis ofta för jag tycker de är "bättre" än pasta.
    Jag har uppfattat det som att barn kan tåla både och eftersom de växer och rör sig mer än oss vuxna. Hemma väljer barnen ibland bort kollisarna men jag serverar också helst potatis. 

• trazzlan
    Lady Maria skrev 2013-02-02 13:57:23 följande:
    Trazzlan, tycker du att din dotter är överviktig eller är det BMI som säger det? Sonen har legat två kurvor över på vikten hela tiden men nu sista halvåret har han dragit iväg på längden och blivit smal. Han fyller 6 år i april.
    Hon väger 24.55 till 100 cm. Hon är tre och ett halvt år och det började med att förskolan sa att de tyckte hon åt mycket mat och hade svårt att hänga med när de sprang och lekte och att klättra osv. Jag tog upp det med bvc och vi vägde henne diskret och lite på lek när storasyster var på kontroll. Fick en tid efter ett par månader med hopp om att det skulle plana ut men det fortsatte därav träffen med en dietist. 

Jag ser ju att hon är rund i överkant och det har blivit svårt med byxor osv. Men samtidigt kan det ju bli som du skriver att det planar ut när hon växer och jag vill inte bli hysterisk samtidigt som jag tycker att det vore synd om hon stack iväg för mycket... 
  • trazzlan
    Linda5 skrev 2013-02-02 14:04:23 följande:

Vet man ju sen innan att vissa klarar det. Endel människor kan ju äta vad som utan att gå upp. Men eftersom kolhydrater binder fett så är det ju inte lämpligt att blanda om personen i fråga lätt läget på sig. Många är vi väl här som nu går ner för vi inte äter kh och fett ihop. Jag för mindel går upp 2kg när jag tittar på frallorna i affären, kommer jag sen förbi smöret går jag upp ett till. Gäller att hålla sig borta från bröddisken o bara äta smör. Då går jag ner.
    Ha ha känner igen detdär...

Vad mycket gott ni käkar härinne Själv kör jag på en smootie ikväll...min last  
  • trazzlan

Fick Klaras bästa LCHF recept i födelsedagspresent och den vill jag rekommendera. Många inspirerande och goda recept. Övriga familjen är också nöjd

• trazzlan
    byggd av bomull skrev 2013-02-05 08:32:50 följande:
    Dag 1 på utmaningen avklarad (igår alltså)

Frukost: 2 stekta ägg med majo
    Middag: Ost och skinkpaj med sallad
    Övrigt: 3 st babybel
    Träning: 55 min promenad     
    Oj vad lite du äter...äter ni andra lika lite? Förvånad

Själv äter jag tex. Frukost: Omelett på tre ägg och grädde
                                   Lunch: Något kött eller fisk med sås och ev något grönt
                                   Middag: Liknande lunchen
                                   Kan också bli lite på kvällen, någon ostbit eller smootie 
  • trazzlan
    Paulas mamma skrev 2013-02-05 13:49:54 följande:
    Jag har en fråga ang MBC. Började dricka det när jag körde fakir då jag behövde höja fetthalten då nästan alla kolhydrater uteslöts. Nu är det så att jag ÄLSKAR mbc nu sitter jag här med min tredje idag :) Kan inte tänka mig att det är så bra. Kaffe med grädde slutade jag med då det blev för mycket kolhydrater. Svart spyr jag av och äggmjölk tyckte jag bara var meckigt. Vad tror ni? Kan jag dricka 3 st om dagen? eller är det helt idiotiskt? Kankse då dra ner på fettet i maten? i varje mbc har jag 2 ½ dl kaffe 2 msk kokosfett och 2 msk smör. Ibland tar jag lite mindre.
    Vad är det? MBC?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**