• katja74

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej! Får man hänga med här? Jag har börjat försöka mig på det här med lchf ett par veckor. Det går rätt bra tror jag, men jag måste börja variera mig lite mer och leta bra recept. Är det så att det man äter ska ha max 5/100 i kolhydrater för att vara okej? Eller måste man hålla på och räkna på maxintag under dagen för att se resultat(viktnedgång)? Det svåraste för mig är att låta bli godis. Och jag har faktiskt ätit lite mörk choklad ett par gånger. Jaja, det är första gången i mitt liv som jag kör någon diet/program så jag förlåter mig själv. Har ingen vidare självdisciplin men man gör så gott man kan!

• katja74

Vad skönt att höra! Jag är inte så sugen på att hålla på räkna. Jag vill äta gott och samtidigt må bra och tappa extrakilon, utan att känna mig jättebegränsad för då tröttnar jag fort. Jag har gravidkilon som jag så sakteliga skulle vilja bli av med jag. Men jag vill inte rasa i vikt för fort heller eftersom jag helammar nu. Det jag märker hittills av lchf-maten är att min mage mår mycket bättre och att man slipper att bli småsugen på ditten och datten mellan målen.

Vilken fantastisk viktminskning du gjort! Grattis!!

• katja74
    MrsMurphy skrev 2011-03-01 09:22:22 följande:
    Bra skrivet!
    katja74 skrev 2011-02-28 22:19:21 följande:
    Hej! Får man hänga med här? Jag har börjat försöka mig på det här med lchf ett par veckor. Det går rätt bra tror jag, men jag måste börja variera mig lite mer och leta bra recept. Är det så att det man äter ska ha max 5/100 i kolhydrater för att vara okej? Eller måste man hålla på och räkna på maxintag under dagen för att se resultat(viktnedgång)? Det svåraste för mig är att låta bli godis. Och jag har faktiskt ätit lite mörk choklad ett par gånger. Jaja, det är första gången i mitt liv som jag kör någon diet/program så jag förlåter mig själv. Har ingen vidare självdisciplin men man gör så gott man kan!
     Mitt tips är att börja med att läsa Matrevolutionen för att få skallen med i allt detta om nu inte detta redan är gjort. Beträffande godissug och varierat så tycker jag att du kanske inte ska köra helt strikt utan frossa loss litegrann i livets goda a la LCHF.
    Laga god mat, dricka ett glas rött, göra riktigt goda snackas a la ost, serrano, avokado etc. Frossa loss för att bli så äckligt däst och tappa suget för jag tror att mycket av det sitter i huvudet. Kör man ganska spartansk så tror jag att upplevelsen av diet blir större och det är svårare att se helheten av detta, för mig har det varit en ren njutning och jag känner inte att jag offrar eller är sugen på något. Men detta är att jag tar ut svängarna och aldrig ätit så gott i hela livet. Glad 
    Tack för boktipset! Ja, det är alltid bra att läsa in sig lite.

Vad skönt med en sån sund inställning! Det är upplyftande läsning, verkligen. Så tänker jag lite också, att det inte får bli för mycket av en uppoffring för då kommer jag att tappa sugen rätt snart om jag känner mig själv rätt. God mat och dryck hör liksom till livets goda och en av de sakerna som sätter guldkant på en just nu ganska inrutad vardag. Tack för peppet.
  • katja74
    Lady Dahmer skrev 2011-03-01 22:53:49 följande:
    om det är nån som bor i sthlm så rekommenderar jag "svarta lådan" inne i skrapan. Där köper man protein, kolhydrater och "sallad" var för sig och i tre olika storlekar. (liten, medium, stor) Jag brukar ta en stor protein, ingen kolhydrat och liten sallad. (såsen ingår i proteinet) och det är stora portioner.
    Tack, vad bra! Vi är ofta inne på söder om dagarna så det tipset satt som en keps.
  • katja74

Vad äter ni till frukost? Jag har gjort portionsomeletter med bacon, kokt ägg, ost och skinka, men jag behöver lite variation. Hit me!

• katja74
    stolla skrev 2011-03-02 07:18:36 följande:
    Idag blir det två kokta ägg med chilimajonäs och keso blandat med grädde och lite solrosfrön och kanel på.
    Det lätt gott! Tack.
  • katja74
    Lady Dahmer skrev 2011-03-02 07:50:02 följande:
    äggsallad! (hackat ägg med majonäss och ev. protein nerhackat (typ skinka, räkor, tonfisk)
  • katja74
    Faile skrev 2011-03-02 09:04:09 följande:
    Knäckemackor med skinka och ost och kaffe med grädde.
    Är det inte en massa kolhydrater i knäcke? Har jag missat nåt här?Obestämd
  • katja74

Hallå här inne, jag måste passa på att få skryta lite. Vägde mig idag och har gått ner dryga fem kilo! Trots att jag varit lite slapp och fuskat. Fasen vad jag känner mig nöjd! Det var allt.Glad

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**