• katja74

**Den stora feta LCHF-tråden**

Denebola skrev 2011-05-22 18:32:44 följande:
    The Bajsfather skulle jag tro
    Exakt!
  • katja74

Hej tråden! Jag skriver inte så ofta men hänger med (hyfsat i alla fall-det skrivs ju en del om man så säger!) och läser. I veckan nådde jag normalvikt enligt bmi, och har hållt på sen slutet på Februari. Så jädra stolt så jag blev tvungen att skryta lite! Jag tänker fortsätter äta såhär, men kanske låter jag en och annan potatis slinka ner nu.

• katja74
    Duntoffla skrev 2011-05-24 07:11:27 följande:
    God morgon och grattis till minskningen!

Jag skryter lite jag också, efter en vecka med LCHF så har jag tappat 1,3 kg. (har gått på GI fram tills dess och tappat antal graviditetskilon men i sakta takt)  Jag vet att det mest är vätska så här i början  men det gör inget för det sporrar att köra vidare. Ska ner ca 5 kg till. Nu ska jag bara lära mig mer ang hur mkt fett/kolhydrater/protein jag ska äta per dag. Ligger på ca 73-75 % fett, 2-6% kolhydrater och 19- 21% protein nu så helt  fel är det väl inte. Däremot har jag lite dålig koll på hur man lättast får in kolhydraterna på ett bra sätt. Vill testa att äta lite LCHF-bröd ibland.

Jag har läst "Ät fet mat" av Lars-Erik Litsfeldt och den var bra men jag skulle behöva lite mer råd hur jag ska tänka kring kosten. Nu har jag ätit som jag tyckt och ändå fått ihop det hyfsat bra men det känns som om det blir mycket grädde av det fett jag äter. Det kanske är bra att inte få allt fett från mejeri till exempel.

Några tips vad jag ska tänka på? 
    Tack, och grattis du också! Det är jädra skönt när man får resultat.

Jag har ju ingen jättekoll, men jag har ätit bacon rätt ofta.  Ägg-och baconomelett är mättande, och fett.
  • katja74
    jeng skrev 2011-05-24 07:38:25 följande:
    Grattis!!!
    Tänk på att minska på fettet om du ökar på kolhydraterna eftersom kombinationen inte är nån höjdare i kroppen eller för vikten!  
    Tack!! Bra tips, tack! Då får det nog bli sparsamt med potatis. Utan feeeet sås, är det ju oftast inte så kul.
  • katja74
    mamman i skogen skrev 2011-05-30 08:19:51 följande:
    En lite skvätt fil (tar mig råd med de kolisarna) med kokt ägg och en ellet två ost och skinkrullar, ett frökekx med mycket pålägg ett ägg och en kopp kaffe med en ordentlig skvätt grädde står mig på det till lunchen..
     Ja, idag blev det lite plock här. prinskorv, kokt ägg, avocado, babybelost. Jag brukar sällan vara hungrig på morgonen, men det känns som att det är ett mål man absolut inte ska slarva med.

Tack för svaret!
  • katja74
    Bordeaux skrev 2011-05-30 08:23:32 följande:
    Ägglatte, två ägg(jag använder hela och är nog ensam om det) 0.5dl grädde, 3-4dl kaffe och ca15g kokosfett. Brukar vispa ihop äggen, kokosfettet som är helt flytande pga värmen i köket och grädden medan kaffet kokar och sen blandar jag i det och dricker. Ibland byter jag ut kaffet mot te, ibland har jag i lite vaniljpulver eller kanel
    Gud vad smart! Tycker du att du står dig bra på det? har svårt att äta på morgonen, så det här måste jag testa.

Tack!
  • katja74
    Bordeaux skrev 2011-05-30 09:23:28 följande:
    Ja det tycker jag att gör blir jag lite småhungrig eller sugen tar jag ett par babybel på förmiddagen. Försöker att alltid ha babybel i handväskan för man vet aldrig omdet finns mat i närheten när man blir hungrig/sugen
    Toppen! Nu har jag handlat cocosfett så imorrn testar jag det.
  • katja74
    Southern Belle skrev 2011-05-30 10:08:36 följande:
    Äggmjölkskaffelatte! Jag brukar ta 2 äggulor, en skvätt grädde, ca 25 g kokosolja, kaffe och vaniljpulver! Smaskigt och jag står mig läääänge på den!
    Toppen! Det ska provas imorrn.
  • katja74
    ObestämdAlltså, det här med kokosfett... Jag fick magknip from hell, så det blir till att ha vanligt smör i äggmjölkslatten framöver.
  • katja74
    helene306 skrev 2011-06-02 12:27:39 följande:
    Jag var inet övertygad om äggmjölk till en början men sen när jag testat ett tag kom jag att gilla det jättemycket! Jag gillar inte "navelsträngarna" på äggular så de försöker jag nypa bort och sen mixar jag länge. Är jag på stan och tar en fika ber jag om grädde i kaffet, inte grädde på sprayburk! Ibland tar jag en liten 70% Premium choklad. Och ett glas vatten. Torftligt kanske och de gör ingen jättevinst på mig som kund men jag är nöjd
    HAr de ingen grädde så ta en kaffe med mjölk. Det är skillnad i 1 eller 2 koppar kaffe på stan mot alla hemma där du kan ta i annat för både mer mättnad och mer fetthalt.
    katja74 skrev 2011-06-02 10:25:15 följande:
    ObestämdAlltså, det här med kokosfett... Jag fick magknip from hell, så det blir till att ha vanligt smör i äggmjölkslatten framöver.
    Får man i sig för mycket kokosfett så kan det ge det tyvärr. Eller diarré eller illamående.

Ägg innehåller allt braigt kroppen behöver förutom vitamin C så ät du ägg utan dåligt samvete. Jag kan äta allt från 2-8/dag beroende på vad jag äter.
    Ja, det var precis så. Först knip och sen, jaa...
  • katja74

Hej igen alla duktiga härinne! Läser ibland när jag hinner, ni skriver ju så man inte hänger med i svängarna.
    Nu har jag en fråga igen. Eftersom jag är en lat j-vel med ont om tid vill jag ha tips på "bra" hel-och halvfabrikat att ta till då tiden och orken tryter. Alltså, sånt som är någorlunda okej ur kollis- och sockersynpunkt. Även snacks och annat. Alla tips emottages tacksamt! Må så gott!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**