• katja74

**Den stora feta LCHF-tråden**

Och god morgon på er!

• katja74

skinkrulle, kokt ägg, keso och en babybrl blev frukort idag. Mina mini-omeletter var visst slut.Obestämd

• katja74
    nassu skrev 2011-03-05 10:03:51 följande:
    Ska kika in på matdagboken och se om jag förstår mej på det :) Tack för tipsen!
    Men tjejer, kan ni faktiskt hålla er på 2dl mejerier/dag ? Känns så omöjligt...
    Jag gör det inte i alla fall. Älskar mjölk, och använder mycket grädde i maten.Skäms
  • katja74
    Grålle skrev 2011-03-05 10:05:14 följande:
    Köpte sukrin igår och bakade chokladbollar. Jösses vad gott! Köpte OLWs rostade mandlar som någon i tråden letat efter. Dom var så goda att jag nästan dog. Påminde lite om grillchips .
    De rostade mandlarna låter som något som man ska köpa hem. Ibland behövs det lite snacks.
  • katja74
    MammatillS skrev 2011-03-05 09:56:21 följande:
    Hej!

Jag har funderat på att börja med LCHF men vet inte riktigt hur..

Hur började ni? Succesivt eller på en gång? Jag känner att jag inte riktigt har koll på heller vad som innehåller mycket kolhydrater. Ja förutom det uppenbara då!!

En annan grej jag funderar på är min dotter på 9 månader. Kan hon äta samma eller är det viktigt för henne med mer kolhydrater?
    Jag är också rätt ny på det här. Jag har ersatt pasta och potatis och slutat äta bröd, frukt och godis. äter mer grönt, broccoli, aubergine, osv. Jag mår jättebra, och har tappat drygt fem kilo på tre veckor! Mindre krångel med magen också. Jag räknar alltså inte kolhydrater än som vissa här gör, utan försöker kolla att det är max 5/100 på förpackningarna.  
  • katja74

Nu har jag bakat pones till frukosten imorgon. Får se vad jag tycker. Det var inte kesella i receptet, utan ägg, smör, pofiber och grädde.

• katja74
    Linda1976 skrev 2011-03-05 18:17:20 följande:
    Ja.... Då kommer receptet en gång till för KAYAs skull dårå

Jag har haft i 1 ägg extra för att höja proteinhalten något... Även testat med kardemumma till semlor - funkar också. Jag brukar som sagt göra 8-9 bullar eftersom de är mäktiga. SOm frukost äter jag oftast 2, men som mellanmål eller social fika, räcker 1!
    LCHF - Pones (godaste LCHF-brödet!) För 6 personer.
    Detta är ett recept på pones som jag själv har optimerat för att få det så likt "riktigt" bröd som möjligt. Smakar som scones i en LCHF-mun!
    6 bröd = 2,6 g kolhydrater per bröd.
    LCHF - Pones (godaste LCHF-brödet!)
    Källa: Egentagen bild
    Uppladdad av: joolsbaddy

Ingredienser 3 dl pofiber
    2 tsk fiberhusk
    2 tsk bakpulver
    Lite salt
    250 g kesella
    1 ägg
    50 g smält smör
    En skvätt grädde (ca ½-1 dl)

Gör så här
    Sätt ugnen på 200 grader.

Smält 50 gram smör. Blanda ihop torrvarorna.

Fördela i Kesella. Blanda i ett ägg. Blanda i det smälta smöret och en skvätt grädde!

Låt stå och fiberhusken svälla i 10-15 minuter (annars kan du få magknip). 

Knåda ihop 6 bullar och lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt.

Grädda i ca 15-20 minuter i mitten/nedre delen av ugnen.

Vad gott det ser ut!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**