• MrsQuitaz

**Den stora feta LCHF-tråden**

skrev ner receptet på pones men det står inget om smör. Kan någon snälla skriva ner receptet igenom och en beskrivning på hur man gör. Ska åka och handla imorgon  och göra bröd. Jag är väldigt sugen på bröd idag =)

• MrsQuitaz
    Denebola skrev 2011-02-22 21:36:18 följande:
    Gör INTE det här receptet i alla fall www.giblogg.se/lchf-brod-pones

Det till skyarna höjda receptet med kesella är detta

Ingredienser 3 dl pofiber
    2 tsk fiberhusk
    2 tsk bakpulver
    Lite salt
    250 g kesella
    1 ägg
    50 g smält smör
    En skvätt grädde (ca ½-1 dl)

2 tsk kardemumma och en skvätt sukrin för semlor

Gör så här

Sätt ugnen på 200 grader.

Smält 50 gram smör. Blanda ihop torrvarorna.

Fördela i Kesella. Blanda i ett ägg. Blanda i det smälta smöret och en skvätt grädde!

Låt stå och fiberhusken svälla i 10-15 minuter (annars kan du få magknip). 

Knåda ihop 6 bullar och lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt.

Grädda i ca 15-20 minuter i mitten/nedre delen av ugnen.

Tack så mycket =)
  • MrsQuitaz
    Linda1976 skrev 2011-02-23 20:27:28 följande:
    Ibland erbjuder jag mig att ta med (-"Ska vi ha pannkakskalas med vispgrädde och hallon?") och lurar de "stackars" fikarna med lchf-pannakor som de tycker är såååå goda höhö.

De flesta vet att jag inte äter kakor, så äter jag hos kompisar så blir det oftast lunch/middagsmat, eller typ ost&vin.

Färdigt i butikerna? Det brukar ju mest vara baguetter, pajer osv... Men ibland finns det ju ok sallader. Inte så lchf egentligen, men tillsätter man bra dressing så funkar det ju till nöds. En bit mörk choklad och kaffe m vispgrädde kan man ju fika med utan att ses som alltför mysko också  
    har du något gott recept på pannkakor? Jag testade med fiberhusk och hujedamej så äckligt det var. eftersom det dessutom tog tid att steka dem så blev de sista pannkakorna så tjocka, degen vhade hunnit bli väldigt fast.
  • MrsQuitaz

linda1976: Jag gjorde mina pannkakor som du dina, men använde 1 dl mjölk istället för 1/5 dl vatten. När dem blev för tjocka så hade jag i mer mjölk. Det jag verkligen ogillade var smaken. Jag tyckte att det smakade beskt och ja jag kan inte förklara det men jag var väldigt besviken. Jag har hört att man kan göra pannkakor på kokos, stämmer det?

Jag äter 3 ggr om dagen, max! Mellan det dricker jag svart kaffe. Jag har för det mesta svårt att känna hunger men äter för att det tex är frukosttid, lunch, middag. Emellan äter jag dock ingenting. Jag har ju gått ner en del sen jag började men jag är lite orolig att jag kanske borde äta annorlunda. Jag blir liksom inte proppmätt när jag väl äter heller. Min kropp har väl börjat balla ur eller något.

Sen har jag en fråga angående fakir. Är det att utesluta alla mjölkprodukter, förutom smör , och grönsaker helt?

• MrsQuitaz
    Clanica skrev 2011-02-24 21:00:57 följande:
    Smet:
    2 ägg
    1 dl kokosflingor
    3/4 dl grädde
    1/4 dl smält smör

Har ej testat själv dock...
    Tack, ska köpa kokos och testa =)
  • MrsQuitaz
    Linda1976 skrev 2011-02-24 21:32:47 följande:
    Hm.... konstigt det där med beska. T o m min kräsna 6åring gillar dem och äter som vanligt. Har inte alls märkt att nåt skulle vara beskt? Är det den gula påsen Fiberhusk du använder?
    Ja det är den gula påsen fiberhusk. Jag kanske lät det svälla lite väl länge och så använde jag ingen stavmixer, min e sönder. kanske kan det ha haft med saken att göra =(
  • MrsQuitaz
    Asereht skrev 2011-02-25 08:40:24 följande:
    Jag gick ned jättesnabbt i början, runt en 2 kg/veckan men efter ett tagr så minskade nedgången till 0,3-1 kg/vecka och nu efter att ha stått still i nästan 4 veckor har jag gått ned 0,5 kg igen. *yey*

Idag har jag nått mitt näst sista delmål - 20 kg! Det känns så bra!
    Grattis till viktnedgången, hur lång tid har det tagit för dig? Har du kombinerat med träning?
  • MrsQuitaz

släkten kommer på mat imorgon och jag har hjärnsläpp. Vad kan jag laga som även jag kan äta? Släkten är kolhydratomaner som gärna äter både ris och bröd på en gång. Jag har gärna emot tips på god mat. jag har kyckling i alla former, köttfärs och lax samt vitfisk hemma.

• MrsQuitaz
    Hedebris skrev 2011-02-25 20:53:22 följande:
    Gjorde en underbar laxgratäng idag om du är sugen
    Lax är aldrig fel, orkar du dela med dig av receptet? Vilken kolhydrat passar bäst till?
  • MrsQuitaz
    Linda1976 skrev 2011-02-25 21:10:19 följande:
    Stek torskfiléer och servera med knaperstekt bacon, skirat smör, blomkålsmos, citron och tomatsallad. Ingen kommer att märka avsaknad av stärkelsemat.
    stekt torsk låter också gott men bacon går bort. Får klura lite, kan kanske göra flera rätter =)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**