• bandit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Postade fel i den gamla tråden, här är inlägget jag skrev; Nu har jag läst igenom hela tråden från början till slut, det tog ett tag. :) jag har för ungefär 5 år sen gått ner ca 25 kg med hjälp av atkins och det fungerade väldigt bra då, hade en startvik på 94 kg och är 175 cm lång. Jag höll mig runt 67-72 kg ända tills för ungefär ett år sen då jag helt släppte allt vad kolhydratskoll hette och har nu ätit upp mig minst 20 kg - oerhört tråkigt, men jag har i alla fall tagit itu med det nu. Började med LCHF för ungefär en månad sen och kan som så många andra säga att mitt sötsug är borta, och det är nästan det bästa. I i alla fall 4-5 månader har jag ätit ungefär 300 g lösgodis varje dag, vilket i efterhand känns helt sjukt. Det slutade jag med tvärt och ersatte det med fett, gott kött och goda såser. I början körde jag ganska liberalt, grädde i kaffet, mycket grönsaker (broccoli främst) och ost. Nu sen ungefär 10 dagar tillbaka så har jag helt enkelt uteslutit grönsaker, känner inte för att äta det helt enkelt. Ibland står fettet mig upp i halsen men då äter jag makrill i tomatsås (utan tomatsås :)) och ett ägg istället. Eftersom det är många som frågat efter dagsmenyer sen tråden startade så tänkte jag skriva i hur min såg ut från början och hur den ser ut nu; Första veckan frukost: kaffe med en skvätt vispgrädde, 2 kokta ägg med majonäs och ett halvt paket bacon. Mellanmål: kaffe med mjölk (grädde finns inte på praktiken jag var på, det handlade kanske om 1 matsked - acceptabelt), 50g hårdost, präst eller herrgård. Lunch: karré med bearnaisesås och broccoli. Middag: samma som ovan kvällsmat: 2 kokta ägg och 50 g ost Tredje veckan frukost: kaffe med äggmjölk (smaksatt med kanel och vaniljpulver). Ett halvt paket bacon och en eller två skivor chèvre. Lunch: 5 skivor salami, lite brieost eller stekt fisk (rödspätta, lax, hälleflundra) middag: lövbiff i grädde med ädelost Idag: frukost: kaffe med äggmjölk, halvt paket bacon och två mosade ägg middag: två blandfärsburgare med bearnaisesås varje dag dricker jag kanske 2 liter kranvatten och 1 - 1.5 litet Loka eller Ramlösa med smak. Ju längre tid det går desto mindre äter jag, försöker hålla mig sysselsatt så att jag inte tänker på mat hela tiden. Ibland går det lättare och ibland är det svårare men än så länge är det fler, många fler, fördelar än nackdelar med att äta så här. Jag äger ingen våg, vilket jag tror är ganska bra för annars skulle jag nog väga mig minst en gång per dag och jag tror det är lätt att stirra dig blind på siffror. Det som jag har märkt är att "julgranen" (vecken på ryggen ;)) har blivit mindre synliga, mina nyckelben syns tydligare och min mage dallrar inte när jag går och jag ser mindre svullen ut i ansiktet. Det har i alla fall varit roligt att läsa om era med och motgångar och nu får ni även ta del av mina. :)

• bandit

Suck, alla radbrytningar försvann (skriver med iPhone) så det blev bara en stor klump text - hoppas det går att tyda i alla fall :)

• bandit

Kan förresten tipsa om en helt ok gratisapp till iPhone, ShapeUp heter den och används nog mest av människor som räknar kalorier men jag tycker den funkar helt ok för att se hur man ligger procentuellt med näringsvärden. Den ger inte helt korrekta angivelser för alla kh (ägg visas som en 1 t.ex) men det kan vara bra att använda ifall man i alla fall vill ha lite koll. Man kan lägga in motion där också men det är ju inte något som är nödvändigt med LCHF. En annan är Carbmaster, den var iaf gratis när jag laddade ned den för nåt år sen. Den har i stort sett alla livsmedel men den är på engelska. Ett stort plus är att det är lätt att föra in exakt hur mycket man ätit men en del av måtten är amerikanska (cups, oz etc).

• bandit

Vilken lycka det är att kunna äta bacon och äggröra med gott samvete på morgonen!

• bandit

Yena89: jag slapp också metallsmaken, funderade på om det var för att jag inte var i ketos men det är nästan omöjligt att jag inte skulle vara det. Vet du varför en del får det och andra inte?

• bandit

Brieost inlindad i salamiskivor? Stekt bacon i småbitar med chèvre? Ett kokt ägg? Mmm...

• bandit

Åååh igår gjorde jag helt galet god mat som jag tänkte tipsa er om, billigt var det också. Köpte en färsk kyckling från ICAs eget märke och gjorde ett kryddsmör (smör, fryst basilika, riven vitlök, vit & svartpeppar, salt, citronsaft och chiliflingor) som jag petade in under skinnet, inuti och gned ovanpå och sen in i ugnen (195 grader) i en timme och sen 15 min i 220 grader med grillfunktionen. Det var så gott att jag inte kunde sluta äta :) svängde ihop en liten coleslaw också som var ännu godare idag. Mums!

• bandit

MissIce: jag stoppade in den hel. Köttet blev verkligen saftigt (öste kycklingen ett par gånger så att det inte skulle bli torrt) och skinnet var väldigt krispigt!

• bandit

Ni som skär ner på mejeriprodukter, hur mycket skär ni ner då? Jag försöker undvika det så mycket som möjligt men jag är väldigt svag för ost (brukar äta stekt bacon och två bitar chèvre till frukost t.ex) och tycker att det är väldigt gott att blanda ner en tesked crème fraîche i röror och sallader. Och jag undrar också hur dåligt vitkål egentligen är ur lchf synpunkt? Jag äter inga andra grönsaker men i ett par dagar har jag gjort bl.a. coleslaw och idag gjorde jag en sallad på kräftstjärtar, bacon, majonnäs och ca 50g vitkål.. Det är ju så gott men det känns onyttigt.

• bandit

Tack för era svar om vitkålen, jag håller med om att egentligen kan inte vitkål ses som onyttigt egentligen - det är ju helt enkelt något nyttigt och det ligger ju ändå lågt på kolhydratsskalan om man säger så. Jag tänkte också fråga er hur aktiva ni är? Jag lever ert väldigt stillasittande liv just nu, har varit ute och rest i nästan ett helt år och inte jobbat och i princip inte gjort någonting alls och sen jag kom hem till Sverige igen har jag tillbringat extremt mycket tid på soffan och i sängen, skön men jag känner ju att jag är helt sjukt oaktiv. Kan det påverka min viktnedgång? Motion är ju inte "nödvändigt" med lchf men att vara en total soffpotatis kan ju inte vara speciellt bra heller? Nu ska jag visserligen börja jobba igen på tisdag (whoop whoop!) men fram tills nu har det varit lathet på extrem nivå.. :D

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**