• bandit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kul att se "du är vad du äter" idag. Roligt att få ut till fler att lchf är nyttigt!

• bandit

Snowsee; försök äta något lätt! Ibland så står fettet mig upp i halsen och då känner jag ingen matlust. Brukar äta lite makrill utan tomatsås med ett löskokt ägg eller ruccola med lite grillad kyckling utan sås. Eller bara något litet men fettrikt, kanske en skiva chèvre eller brieost inlindad i salami. Eller kanske en ölkorv?

• bandit
    sasod skrev 2011-05-09 15:21:17 följande:
    Hittade en app på iphone "shape up" som jag använt idag för att "räkna lite" och se ungefär hur jag ligger och enligt den ligger jag nu på 82 gr protein, 15 gr kolhydrater samt 61 gr fett är det ok?

Äter mycket mozzarella men ser nu att det innehåller ju rätt mycket kalorier.. Är kalorierna viktiga och brukar ni äta mozarella? Kanske ska gå över till en lite mer kalorisnål ost?
    Jag tipsade lite om den tidigare i tråden, men den stämmer inte helt heller, den går i överkant på kolhydraterna. Den fungerar väldigt bra för kalorier, och det finns väldigt många produkter i den så det är ju positivt men räkna med att du kanske ligger ca 20% lägre i kh än vad det står i appen!

En som är bättre är CarbMaster, också en gratis app. Den är dock på engelska men har mer korrekt information angående kh!
  • bandit
    sasod skrev 2011-05-11 12:46:32 följande:
    Laddade hem den men åh vilken ångest!

Var lite osäker på om jag valde rätt alternativ lite svårare på engelska  men idag har jag ätit till frukost 2 ägg med majonnäs på, 3 skivor gouda ost.
    Till lunch färska "hamburgare"  (som innehöll väldigt lite kolhydrater)  färsk spenat, rädisor och bearnaise sås.

Appen vill ha det till 55 gr kolhydrater kan det stämma?
    Nej det kan inte stämma, det finns ju oftast uppdelat i olika kategorier för CarbMaster och man måste ofta scrolla allra längst ner för att se rätt alternativ. Just med hamburgare så skulle jag tipsa om att du skriver "patty" istället, som är benämningen för själva hamburgerköttet bara. Där du väljer "add to logs" ser du ju också hur mycket kh det är, och om det är misstänkt mycket (20-30g) så är det oftast för att det är fel val.

Den kan vara lite krånglig att komma igång med, men sen när man klurat ut det så tycker jag att den är jättebra!
  • bandit

Uuuh vad segt det går ibland. Vill så gärna ha en viktnedgång som syns och känns ordentligt. Det är så dumt när man vet att det inte är en mirakelkur men man önskar så gärna att det ska gå fortare än det gör! Största fördelen än så länge är ändå att mitt godissug är så gott som borta och att jag äter sån mat jag gillar utan att i alla fall gå upp i vikt :)

• bandit
    helene306 skrev 2011-05-18 15:20:28 följande:
    Kyckling med oliver och kryddsmör?
    Isterband med gräddstuvade grönsaker
    Kålpudding
    Viltlax
    Laxfilé i ugn med remouladsås
    Fläskfilé med bearnaisesås

Kanske finns det något som passar? Jag ska handla vitkål på fredag och göra ett lass kålpudding. Det är så smidigt att ha i frysen när latmasken biter ig på (vilket den har en tendens till att göra ofta )
    Jag trodde det var jättemycket kolhydrater i isterband? Mellan 10 och 15/100g.
  • bandit

Jag har lagt om mitt LCHF'ande lite och äter lite vad jag vill, ett tag valde jag bort alla grönsaker och åt bara kött, fisk, smör, ägg och såser. Nu tycker jag att det känns som om att det funkar bättre, inte för att det har varit någon dramatisk viktnedgång men småsaker som att nyckelbenen syns mer och fläbbet inte är lika överhängande märks mer. Jag äter mer och mer grönsaker och det känns nyttigare på något sätt.. nya favoriten är broccolimos med grädde och chevré.. MUMS!

• bandit

Hjälp! Jag kan inte sluta synda.. Även om det är LCHF-vänliga saker så blir det på tok för mycket mörk choklad, grädde och hallon - FY på mig. Hur tar man sig ur det här?

• bandit

Känner mig superpeppad, trots ett evigt fuskande sista veckan (veckorna..) så tänkte jag ändå testa lite kläder jag beställde för ett tag sen, då när jag fick dom så fick jag inte igen dragkedjan på kjolen och fick lov att dra den över huvudet för att ens få på mig den och sen korva ner den över röven - idag gick den på åt rätt håll, dragkedjan trilskade inte och den satt helt okej! Whoop whoop! Känns skitbra att jag går ner även fast det kanske inte är någon jätteskillnad på vikten, sakta men säkert så hägrar målet av snygga jeansshorts och små toppar!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**