**Den stora feta LCHF-tråden**
Hur kommer midsommar se ut för er andra LCHF'are? Jag är barnsligt förtjust i sill och speciellt matjessill, som tyvärr ligger på 13kh/100g ;/
Hur kommer midsommar se ut för er andra LCHF'are? Jag är barnsligt förtjust i sill och speciellt matjessill, som tyvärr ligger på 13kh/100g ;/
Fan vad svårt det är att rycka sig i kragen efter en mindre svacka, det är så ofta att det känns som om att "det inte spelar någon roll" och "jag kommer ju ändå alltid vara tjock"... Blääää!
Åååh då kör vi igång igen, har varit och hälsat på släkt i helgen och drabbades som alltid av självvald temporär sinnesförvirring och tror att jag är jättesmal och att jag kan äta vad jag vill utan att gå upp i vikt - så är tyvärr inte fallet och sitter nu med sedvanlig måndagsågren och förbannar mig själv.
Därför så är det bara att börja om igen, mer fett, mindre smygkolhydrater (nötter, färska rödbetor, grädde, etc etc) och en positivare inställning till mig själv. Märker av att så fort jag börjar nedvärdera mig själv och tänka på hur tjock jag tycker att jag är eller att jag ser extra fläbbig ut en dag så smyger sig tankarna på om att "unna sig" något på en gång och sen tar det inte lång tid innan jag vaknar upp ur en kolhydratsfrossa och undrar vad som hände.
Det är verkligen smidigt, jag har experimenterat med lite olika frukostar (från ost-smör-skinkrullar till gustavskorv till brieost) och det jag står mig längst och känner mig piggast på är;
2 äggulor
2 teskedar cocosfett
200 ml starkt kaffe
en skvätt grädde (inte alltid)
Lättdrucket, smakar fylligt och som sagt, man står sig länge på den.
Vad tycker ni veteraner om stort intag av kaffe vs grönt te? Jag älskar kaffe men märker att det gärna ticker iväg med kolhydrater (och fett) tack vara cocosfett och grädde, så jag försöker minska intaget.
Jag är väldigt förtjust i grönt te och jag har för mig att jag har läst någonstans att dels så är för mycket kaffe dåligt för viktnedgång (i samband med ökning av kortisol), , dels så är grönt te bra för diverse saker - då kan det väl ändå bara vara positivt att försöka att satsa på att dricka mer te?
Du behöver inte -bara- äta grädde och fett, du kan få i dig fettet genom fetaost, steka i smör, kryddsmör, goda dessertostar, äggmjölk, fettrikt kött osv. Det finns massor av alternativ!
Kan man äta för mycket ost? Jag har tagit bort grädde nästan helt och hållet men fallit för två oerhört goda ostar, cambozola och st. Agur istället, uuuuh vad dom är mumsiga! Eller räknar man inte ostar som mejeriprodukter? Logiskt sett borde man ju det men har sett många som fortsätter äta mycket ost. Nån som har några kloka tankar om det?
Vill slå ett slag för träning och LCHF, jag har börjat träna ganska intensivt (3 danspass och två styrketräning och ridning) och jag har nog aldrig haft så mycket energi, någonsin! och då är jag ändå rultig och överviktig och jävligt lat. Det är jobbigt, men det är KUL att träna! Och har man lite svårt med att hålla ett vettigt kaloriintag så är det skönt att kunna jobba bort på gymmet.
Jag vet att det är många som inte tycker det är nödvändigt att räkna kalorier med LCHF för att det jämnar ut sig eftersom man inte kan äta så mycket fett, har man däremot ingen riktig "botten" så är det lätt att kaloriintaget halkar iväg uppåt mot 2500-2800 kalorier per dag genom att småäta, äta feta ostar, såser etc. Jag tycker att det är lättare att hålla någorlunda koll på hur mycket man får i sig, inte genom att väga, mäta och vara oerhört noggrann, men att föra in det man ätit på ett ungefär när dagen är slut.
Bakade LCHF kladdkaka igår, smält mörk choklad, smält smör, ägg och en msk kakao - helt ok, men det smakar inte lika gott som det brukar göra med choklad och efterrätt. Jag hade nog föredragit en bit vitmögelost eller annan god dessertost. Förhoppningsvis har ju kroppen ställt in sig på att sött inte är att föredra!
Jag har som så många andra också moffat socker och kolhydrater (främst bröd och julgodis), och jag har känt mig så trött och yr i huvudet och allmänt fet. Slutade med frossandet igår och är tilbaka på banan igen! Det känns ju rätt mycket bättre att bli mätt på något gott (bacon, kött, skinka, ost etc) än på ljust bröd och godis. Men jag måste säga att det som fortfarande lockar är knäckebröd! Vad gott det var! Ska nog försöka mig på LCHF-knäcket faktiskt.