• Anansi

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej alla!

Jag tror att jag skrivit i den här tråden för ett bra tag sen. Jag har ätit enligt LCHF i perioder i över ett år, men trillar dit på pastan efter några veckor... Jag mår så bra med LCHF (går ner i vikt, slipper svullen mage och ont i kroppen) så jag borde verkligen skärpa mig och se till mitt eget bästa på lång sikt. I somras åt jag hursomhelst ganska strikt och blev faktiskt gravid (jag har PCO) efter många års egna försök och ivf:er men fick missfall tyvärr. Nu känner jag mig verkligen motiverad att ställa om kosten, hoppas jag klarar det bättre nu. Känns bra att läsa i tråden, det hjälper till med motivationen!

• Anansi
    Postis skrev 2011-09-26 19:47:42 följande:
    Frågar igen.

Jag går inte upp i vikt om jag gör så. Om jag går från fakir till en lite mer liberal form av LCHF blir det ingen jojo-effekt. Men det kanske är olika från person till person...?
  • Anansi

Tänk att det ska vara så svårt att skippa den där finn crispen på morgonen! Jag blir ju mätt på äggen, men "vill ha något till kaffet"... Det går annars bra med dessertost, typ kittostar (taleggio!) eller baby bel, men nu fanns det inget sånt hemma.

För övrigt - dag 5 idag och fortfarande skallebank. Hoppas det släpper snart.

• Anansi
    Loreena skrev 2011-09-30 12:36:49 följande:
    Hur mycket dricker du om dagarna? Drick gärna mineralvatten och försök att få i dig lite extra salt i början. Blir det för jobbigt kan du försöka göra en lite mer successiv övergång och tillåta dig någon frukt eller så för att lindra de värsta besvären. Förutsatt att du inte triggar igång för mycket sockersug då. En Finn Crisp till kaffet inledningsvis kanske inte gör så mycket? Det är ju egentligen skonsammast för kroppen med en successiv övergång till LCHF.
    Hur mycket behöver du gå ner?
    Jag gick ner från 62,5 till 56 med LCHF och jag ligger på runt 50 kolhydrater/dag. Så alla måste inte vara helt strikta. Man får hitta sin egen balans. :) Nu äter jag LCHF bara för att jag mår så bra av det, inte för vikten. Lycka till!
    Tack för påminnelsen om att dricka, det slarvar jag nog med tyvärr... Jag brukar få ont i huvudet ett par dagar annars när jag ställer om kosten till lchf, och om jag kör väldigt strikt. Men det kan nog handla om lite sömnbrist och stress just nu, om jag tänker efter.

• Anansi
    Sigrid skrev 2011-09-30 12:46:38 följande:
    Någon här som äter tillskott av magnesium?

Jag har kramper i vaderna på nätterna och det blir inte bättre. Har försökt äta lite nötter varje dag men jag märker ingen skillnad. Ni som varit med om det och ätit extra magnesium har det blivit bättre för er?

Ja, jag äter magnesiumtillskott i perioder av samma anledning som du. Det funkar jättebra för både mig och min mamma som har samma problem.
  • Anansi
    aprilsill skrev 2011-10-06 20:27:07 följande:
    Hur börjar man? Några bra enkla tips? Måste det vara krångligt, finns det enkla genvägar i början när man inte kan så mycket (t.ex. äta bara ägg och bacon...)?

Läs lite först om lchf, t ex på Kostdoktorn eller den informationen som finns på Kolhydrater i fokus.
    En enkel genväg är att kolla in de färdiga dagsmenyerna som finns i tråden som det länkas  till i TS.

• Anansi

Inte riktat till någon speciell utan mer en reflektion av saker jag läser och hör om lchf.

För det första: 0-20 gram kh per dag räknas som strikt lchf, och jag tror att de flesta räknar intag upp till 100 gram kh per dag som lchf-kost. 

Att börja sitt lchf-liv med att börja räkna mängden protein och kalorier tror jag är onödigt! Dels för att kroppen tar en tid på sig att ställa om sig och dels för att det är olika från person till person beroende på startvikt, hormonbalans, ämnesomsättning, hur mycket man rör sig, om man svältbantat tidigare osv osv...

Man måste låta det få ta sin tid. När kroppen ställt om sig kan man känna hunger och mättnad på ett helt annat sätt än tidigare. Fram tills dess är det bättre att äta sig mätt på fett och proteiner trots att det den dagen blev fler kalorier och mer proetin än man tänkt. Om man ätit lchf i några månader genom att hålla sig till kött/fisk/ägg, ovanjord-grönsaker, fullfeta mejerier och nyttiga fetter och ändå inte går ner i vikt eller hamnar på en långdragen och envis platå, då kan man börja räkna på vad man äter och ändra kosten. Men inte efter bara några veckor.

Så tänker jag.    

• Anansi
    Vilda Tiger skrev 2011-10-13 12:56:25 följande:
    Mitt förnuft säger att det där är vettigt! Men jag vågar inte riktigt försöka... fegis, kanske! Men jag tränar på det, jag räknar inte varje dag och ibland tillåter jag mig att möla ost då jag är galet sugen, trots att kalorierna skenar iväg till långt över 2000 den dagen.
    Det finns ju en risk att kroppen uppfattar suget som hungerkänslor och benhårt håller kvar fettet. Några ostskivor, gärna med smör på, dämpar suget bra tycker jag. När jag börjar äta lchf igen efter att ha halkat ur behöver jag dämpa suget med lite extra mycket mat den första tiden.Jag tänker att jag signalerar till kroppen att "lugn bara, här finns det mat i mängder! Det där fettet är inget att spara på" Skrattande
  • Anansi
    Maruid skrev 2011-10-13 16:18:30 följande:
    I den bästa av världar håller jag också med dig. Men jag måste säga att jag känner mig aningen utpekad av ditt inlägg då jag är en av de personer som bara under de senaste dagarna varit inblandad i diskussioner kring liknande frågor.

Men jag kan ju bara svara för mig själv och kan säga att jag för det första har en väldgit stor övervikt att gå ner, det rör sig om många kilo och inte bara lite kärlekshandtag eller en liten mage som ska bort.

För det andra har min relation till mat under i princip hela mitt liv varit störd och det var rätt nyligen jag insåg att jag inte bara äter för mycket utan att jag inte alls kan hantera min relation till mat. Därför är lchf för mig inte bara ett nyttigt sätt att äta utan också ett sätt att hitta balansen, inte bara i vad jag äter utan också i hur mycket.

Så för min del är det (tyvärr) tvunget att räkna och balansera. För jag har helt enkelt inte känsla för de raka begränsningarna i vad och hur mycket jag kan äta som andra säger att dem har.

För min del tycker jag att alla i tråden väl får göra som de vill och trivs med. Vissa räknar, andra räknar inte. Vissa fuskar nästan dagligen (vilket jag gjort i princip jämt förut och se vart det lett mig). Så jag tycker helt enkelt att man får väl göra som man upplever känns bäst och jag har ställt just dessa frågor eftersom jag är en människa om trivs med att grunda mina beslut på fakta. Jag må vara märklig eller ha fel inställning men då får det väl vara så.

Mitt inlägg var inte menat att klanka ner på någon som resonerar annorlunda än jag, jag är ledsen om du tog det så. Och jag hade nog dina inlägg lite i tankarna när jag skrev mitt, men inte för att du är märklig utan för att jag både kände med dig och kände igen mig. Tanken var att stödja dem som känner att lchf är svårt och tror att man måste räkna proteiner och kalorier för att gå ner i vikt. Det är det nog få som behöver göra speciellt noga, särskilt om man har en del vikt att gå ner. Att ha hyfsad koll på kolisarna är en sak, det är nog bra i början innan det går på automatik. 

Jag har också övervikt, ett BMI som ligger inom fetmaområdet, så jag äter inte lchf enbart för hälsans skull utan också för att gå ner i vikt.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**