Maruid skrev 2011-10-13 16:18:30 följande:
I den bästa av världar håller jag också med dig. Men jag måste säga att jag känner mig aningen utpekad av ditt inlägg då jag är en av de personer som bara under de senaste dagarna varit inblandad i diskussioner kring liknande frågor.
Men jag kan ju bara svara för mig själv och kan säga att jag för det första har en väldgit stor övervikt att gå ner, det rör sig om många kilo och inte bara lite kärlekshandtag eller en liten mage som ska bort.
För det andra har min relation till mat under i princip hela mitt liv varit störd och det var rätt nyligen jag insåg att jag inte bara äter för mycket utan att jag inte alls kan hantera min relation till mat. Därför är lchf för mig inte bara ett nyttigt sätt att äta utan också ett sätt att hitta balansen, inte bara i vad jag äter utan också i hur mycket.
Så för min del är det (tyvärr) tvunget att räkna och balansera. För jag har helt enkelt inte känsla för de raka begränsningarna i vad och hur mycket jag kan äta som andra säger att dem har.
För min del tycker jag att alla i tråden väl får göra som de vill och trivs med. Vissa räknar, andra räknar inte. Vissa fuskar nästan dagligen (vilket jag gjort i princip jämt förut och se vart det lett mig). Så jag tycker helt enkelt att man får väl göra som man upplever känns bäst och jag har ställt just dessa frågor eftersom jag är en människa om trivs med att grunda mina beslut på fakta. Jag må vara märklig eller ha fel inställning men då får det väl vara så.
Mitt inlägg var inte menat att klanka ner på någon som resonerar annorlunda än jag, jag är ledsen om du tog det så. Och jag hade nog dina inlägg lite i tankarna när jag skrev mitt, men inte för att du är märklig utan för att jag både kände med dig och kände igen mig. Tanken var att stödja dem som känner att lchf är svårt och tror att man måste räkna proteiner och kalorier för att gå ner i vikt. Det är det nog få som behöver göra speciellt noga, särskilt om man har en del vikt att gå ner. Att ha hyfsad koll på kolisarna är en sak, det är nog bra i början innan det går på automatik.
Jag har också övervikt, ett BMI som ligger inom fetmaområdet, så jag äter inte lchf enbart för hälsans skull utan också för att gå ner i vikt.