• Anansi

**Den stora feta LCHF-tråden**

Och jag irriterar mig på det lilla medlemsbladet som kom idag med tidningen mersmak (Coop) där de låter en Maj Lis Hellénius uttala sig starkt kritiskt mot LCHF och mättade fetter. Apropå att folk ratar light-produkter och margariner och istället väljer smör och andra mejerier med hög fetthalt.

Tack igen adams family!  

• Anansi

Någon som läst Expressen lchf-bilaga som kom igår? Tyckte den var ok med några nya fräscha recept, men fortfarande lite fettskrämt. På bilderna var det massor med grönsaker och så en minimal klick sås. Speciellt frukostmaten där det t ex fanns frökex med keso och bär på, men inget smör. Tycker det blir missvisande och risken finns att folk börjar med "dieten" och inte klarar av den eftersom de inte blir mätta (eller går ner i vikt).

• Anansi
    finskaflikkan skrev 2012-01-24 08:36:18 följande:
    Får man dricka kaffe? Och måste man använda grädde istället för mjölk? Kräks
    Det beror ju helt på vad man själv tycker, hur strikt man vill vara och hur man påverkas av mjölksockret. Just mjölksockret finns det nog någon som kan förklara det bättre än jag.  En dl vispgrädde är 3 kh medan 1 dl 3% mjölk är 5 kh. Men jag tänker att kosten ska funka i vardagen för att det ska bli hållbart i längden. Tycker man att kaffe med grädde är äckligt ska man naturligtvis inte dricka det, då är det bättre att ta mjölk och istället dra in på något annat om man hamnar över 20 g kh/dag på grund av mjölken (och man vill ligga på max 20). Och kaffe är helt ok.
  • Anansi

Jag tycker att sesambrödet är helt ok och jag tycker inte att det smakar ägg:

2 dl skalade sesamfrön
    (1 tsk bakpulver)
    1 msk fiberhusk
    2 dl riven ost
    3 ägg
    Rör ihop alla ingredienser. Släta ut smeten/degen i en liten bakplåtspappersklädd långpanna (35x24). Sätt in i ugnen på 225 graders värme och vänta tills brödet blivit gyllenbrunt, tar en sisådär 10-15 minuter. Låt svalna och skär i lagom stora rutor.

Jag hade hushållsost i för att få en neutral smak. 

• Anansi
    jajja81 skrev 2012-01-27 15:20:07 följande:
    Nu har jag gått med ett extremt sug efter något gott, sött antagligen i ett par dar. Jag blir snart galen på den här känslan. Hur sjutton ska jag göra för att få bort den?!

Jag har god lust att åka ner på Ica och köpa en stor godispåse och bara trycka i mig! Men givetvis tänker jag inte göra det, men tanken är bra frestande....  
    Ät dig riktigt mätt på tillåten mat som du gillar, så känns det inte lika jobbigt. Vill du ändå ha något småplock på kvällen eller till kaffet finns det ju många goda ostar om du gillar det. Min favorit i tv-soffan är räkor och aioli.
  • Anansi
    Maruid skrev 2012-02-02 09:21:01 följande:
    Jag kan i alla fall lätt äta cf med sked om det skulle vara så.

Ja samma här!
  • Anansi

Vad gör ni med mandelmjöl? Hittade paranötmjöl också, men det var inte så finmalet som mandelmjölet. Köpte inget av det, stod inte andel kh på förpacknignen och då blev jag osäker, men nu vet jag var det finns iaf! (ICA Globen för er stockholmare som vill veta)

• Anansi

Tack för tips angående mandelmjöl! Det vore ju kul att baka något brödaktigt eller paj. Paj...mmm. Jag kommer inte ihåg vad märket var, eller det var två olika sorter faktiskt.

• Anansi

Jag hittade mandelmjöl på Lidl, bara 20:- för 200 gram till skillnad mot 60:- för det som ICA hade. Tyvärr står det inte heller på den här sorten hur mycket kolhydrater det innehåller... Men jag ska göra paj tänkte jag, och så något bröd. 

Någon som har ett bra recept på bröd med mandelmjöl där man varken behöver micro eller brödrost?

• Anansi
    IngentingAlls skrev 2012-02-13 17:18:01 följande:
    Usch idag är faktiskt den första dagen som varit jobbig med lchf. Skulle göra ganska mysket för en kebabpizza eller en påse chips nu. Antar att det beror på att jag inte åt lika strikt i lördags. Men det går nog över hoppas jag. Hatar bara att vara sugen på allt :(
    Ja, det går över! Och det är en sån befrielse när suget släpper. Håll ut genom att äta dig mätt på god och tillåten mat.
  • Anansi
    Duntoffla skrev 2012-02-14 08:24:42 följande:
    Var det ngn som såg Kvällsöppet ang LCHF igår? Vad tyckte ni? Jag stör mig lite på att det hela tiden kallad diet. Det känns som om motståndarsidan får vatten på sin kvarn om att det endast är en tillfällig diet för viktminskning.

Jag såg första delen fram till reklamen, och missade Anna Hallén bl a. Jag tycker "motståndarsidan" till att börja med ska lägga fram vad de menar med lchf, för det finns det nog rätt allvarliga missförstånd kring. "Proppa i sig de mängderna med fett". Det är verkligen stor fokus på de enorma fettmängder som vi trötta trögskallar stoppar i oss...Och så behöver det blir klart att man inom ramarna för lchf äter väldigt olika beroende på vem man är och vilka vinster som man får av kosten på ett individuellt plan. Viktminskning med hjälp av strikt lchf är ju endast en del av det hela, och då blir det genast en extrem "viktminskningsdiet".

Tror det hade blivit större acceptans om det i debatten fokuserades på:
    1) naturlig mat utan tillsatser och med fokus på ekologiskt och etiskt
    2) mat som är fri från socker och gluten (speciellt när det gäller friska, barn osv)
    3) naturliga fetter
    4) en stor del grönsaker och även nötter och bär

Vem kan hävda att ovanstående är ohälsosamt eller t o m livsfarligt?!

Jag undrar varför jag ska äta spannmål när jag får ont i kroppen av det. Undrar om CM kan svara på det. 
  • Anansi

Nu har jag sett hela debatten på TV4 Play (finns en länk hos Kostdoktorn) och jag måste säga att lchf-förespråkarna lyckades få fram en hel del bra saker. Anna Hallén är rapp och genomtrevlig och passar bra in i den här typen av program.

Hon skriver på facebook att hon gav ett ex av sin nya bok till Claude med en önskan att prata igenom lchf över en lunch, och han bad att få boken signerad. Cool

• Anansi
    Sigrid skrev 2012-02-14 22:57:16 följande:
    Någon mer som tycker att matkontot blivit högre med LCHF?
    Jag tycker egentligen inte att vi äter mer än tidigare, men pasta, bröd och socker är tyvärr betydligt billigare ägg, kött och osockrade råvaror. Jag försöker handla på rea men tycker ändå att det drar iväg i pris.

Ja, jag upplever att det är lite högre nu. Tidigare åt vi mer korv, pasta och bönor och det är ju ganska billig mat. Nu väljer jag bättre och renare råvaror också som KRAV och ekologiskt när det gäller både kött och grönsaker och då blir det automatiskt lite dyrare. Men samtidigt blir det inte lika mycket halvfabrikat och hämtmat som förr, och inte heller godis osv (för min del, sambon äter fortfarande). Äh, vete fasen förresten... Kanske går på ett ut.

Men jag önskar att jag kunde äta billigare mat som makrill, tonfisk, ägg, broccoli osv i större utsträckning. Men jag klarar inte det helt enkelt.
  • Anansi
    PaulinaS skrev 2012-02-20 16:18:09 följande:
    Jag är jätte förvirrad... Jag väger ca 70 kg, och är 162 cm lång, är 17 år. Jag har tänkt att köra lchf nu, och träna varje dag. Inte bara promenera utan ganska intensiv träning, varje dag.
    Kommer jag att gå ner i vikt? Jag ORKAR inte se  ut så här längre!!! vill tillbaks till min gamla kropp och vill vara fin tills sommaren. Kommer jag att kunna gå ner ca 10 kg på 5 månader, om jag tränar så som jag gör, och äter enligt lchf.

Jag menar, om jag bara skulle utesluta all godis, läsk, chips och onyttigheter och äta vanligt och träna som jag gör, då borde jag fortfarande gå ner i vikt.

Så om jag kör med LCHF då borde jag gå ännu mer ner i vikt?

Så är det väll ?? Vem kan man kontakta om man har jätte mkt frågor ?? 
    Att dra ner på godis, läsk osv och samtidigt träna tror jag absolut kan göra att du går ner i vikt. Men det beror samtidigt på vad du menar med "äta vanligt". Bröd och pasta är inte så bra men du kanske kan äta ganska fritt av rotsaker och baljväxter (bönor, linser), som i en liberal form av lchf, och även gå ner i vikt. 

Läs lite på Anna Halléns blogg eller på Kostdoktorn (googla) och kolla på biblioteket och se om du hittar några böcker om lchf!  
  • Anansi

Jag totalledsnade och bestämde mig för att ta en "fuskhelg". Men så ändrade jag mig lite och tog istället en liberal lchf-helg med finn crisp till frukost, kokta morötter till middagen, rostade och saltade mandlar och en gnutta ris till söndagsmiddagen som vi var bortbjudna på. Känner mig inte alls svullen eller har ont och det var helt ok att återgå till det mer strikta ätandet på måndagen. Kalas! Jag känner mig jättenöjd med mig själv.

• Anansi
    IngentingAlls skrev 2012-02-21 12:47:28 följande:
    Skulle behöva lite råd. Om några veckor fyller jag år. Det är dessutom väldigt många andra i min närhet som fyller år den veckan och det ska avverkas 2 fester på helgen. Jag tänker inte köra lchf under den veckan. Både för att jag inte orka krångla till det och för att jag vill kunna gotta mig på min födelsedag.

Jag vet att många kommer säga att jag ska undvika det men det kommer jag inte att göra. Kommer självklart inte överäta den veckan utan försöka hålla mig på en normal nivå utan lchf.

Min undran är här hur jag ska göra? Ska jag pang bom sluta med lchf på min födelsedag eller är det bättre att under ett par dagars period lägga till mer och mer kolhydrater? Jag är lite orolig för vad kroppen kommer säga om kolisarna nämligen. Vad kan jag förvänta mig för hemskheter när jag slutar?

Självklart kommer jag gå tillbaka till strikt lchf efter den veckan är avslutad :)

Om jag ska fuska med mat går det bra att käka den direkt utan att "trappa upp", men om det handlar om något sött (tårta typ) mår jag tvärilla om inte ätit kolhydrater 1-2 dagar innan.
  • Anansi

Idag har jag köpt pofiber och imorgon blir det pones-bak. Jag har höga förväntningar:

• Anansi

Angående lchf och träning. Jag har börjat ta upp joggandet igen och jag har inte tidigare tränat samtidgt som jag äter lchf. Jag känner mig mycket starkare i kroppen och har i princip sluppit träningsvärk. Men de senaste två gångerna har jag fått som håll, fast mycket värre och bakåt mot ryggen istället för i sidan. Känns väldigt obehagligt och jag funderar på vad det kan vara. Vätskebrist så att njuren får spunk? Samma sida (höger) båda gångerna. Någon som varit med om något liknande eller har en aning om vad det kan vara? 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**