Duntoffla skrev 2012-02-14 08:24:42 följande:
Var det ngn som såg Kvällsöppet ang LCHF igår? Vad tyckte ni? Jag stör mig lite på att det hela tiden kallad diet. Det känns som om motståndarsidan får vatten på sin kvarn om att det endast är en tillfällig diet för viktminskning.
Jag såg första delen fram till reklamen, och missade Anna Hallén bl a. Jag tycker "motståndarsidan" till att börja med ska lägga fram vad de menar med lchf, för det finns det nog rätt allvarliga missförstånd kring. "Proppa i sig de mängderna med fett". Det är verkligen stor fokus på de enorma fettmängder som vi trötta trögskallar stoppar i oss...Och så behöver det blir klart att man inom ramarna för lchf äter väldigt olika beroende på vem man är och vilka vinster som man får av kosten på ett individuellt plan. Viktminskning med hjälp av strikt lchf är ju endast en del av det hela, och då blir det genast en extrem "viktminskningsdiet".
Tror det hade blivit större acceptans om det i debatten fokuserades på:
1) naturlig mat utan tillsatser och med fokus på ekologiskt och etiskt
2) mat som är fri från socker och gluten (speciellt när det gäller friska, barn osv)
3) naturliga fetter
4) en stor del grönsaker och även nötter och bär
Vem kan hävda att ovanstående är ohälsosamt eller t o m livsfarligt?!
Jag undrar varför jag ska äta spannmål när jag får ont i kroppen av det. Undrar om CM kan svara på det.