• Husali

**Den stora feta LCHF-tråden**

God morgon! Min första dag med LCHF har precis börjat!

Har kikat i i tråden i flera veckor! Läst på, funderat, läst, grubblat, funderat, övervägt. Är gammal viktklubbare, där jag blev van att gå med en ständig hunger i magen. Räkna timmarna till nästa måltid. Räkna kalorier, väga. Krångla, helt enkelt. Det funkade. Gick ner 18 kg, men nu är jag uppe på samma igen.

Har en 9-veckors bebis hemma, så jag är lite lagom nykläckt. Men orkar inte må såhär mer.  Trött, sur, irriterad, dålig hy, konstig mage.

Jag ger det här ett försök. Som sagt, har läst, och läst. Kommer också fortsätta kika in här, för att ta del av alla era bra tips och råd.

* Saga 05.06.04 * * Linus 07.02.27 * * Ärtan beräknas komma i början på Juli *
  • Husali

Är heeelt fascinerad över att jag fortfarande är mätt, efter frukosten vid 7.30. Det känns som ett mirakel, och jag tror knappt det är sant.

I vanliga fall, om jag äter frukost runt den tiden, så måste jag äta frukost en gång till före lunchen. Blir svälthungrig runt 10-snåret.

Men inte nu. Vilken lättnad. Jag är imponerad.

Ska nu fixa lite bacon och äggröra till mig och sonen. Sen gissar jag att jag står mig på den till kvällsmaten, vid 17-tiden.

Det är häftigt när man får en aha-upplevelse.

• Husali

Behöver lite tips!

Ska göra rättikagratäng idag. Har hittat två olika recept. I det ena ska rättikan kokas i vatten, sen ska man koka upp grädde vid sidan om.

I det andra ska rättikan kokas i grädden, vilket jag inbillar mig gör att gratängen blir krämigare.

Vad tror ni, eller ännu bättre, någon som vet?

En fråga till. Såg här ovanför att någon åt turkisk yoghurt till frukost, och såg mängden 1½ dl i texten. Seriöst, får ni i er det? När jag äter turkyoghurt till frulle så äter jag typ två matskedar, max tre, utblandat med lika mycket grädde. Det blir jag proppmätt på. Skulle omöjligt få i mig 1½ dl yoghurt.
    Jag är ny i gamet, så jag kanske gör fel, eller äter för lite. Men jag blir verkligen proppmätt på det, ett par hallon, lite linfrön och två kokta ägg.

• Husali

Såstips! Fiberhusk. I minimängd. Man får vara ytterst försiktig, men det går kanoners.

En fråga, äter ni alltid frukost, bara för att man ska, liksom? Kan ibland känna att jag inte alls är hungrig, och lätt skulle stå mig till lunchen istället. Gör man sig själv en otjänst om man hoppar frukosten någon gång?

• Husali

Jag har nog knappt haft i en halv tesked. Häll i pyttelite åt gången, och låt det koka lite. Om du sen vill ha den ännu tjockare så har du i yttepyttelite till.

Du förstår säkert hur jag menar... Haha.

• Husali

Jag är ju ny... Har försökt läsa allt jag kommer över. Men ibland blir jag iallafall alldeles... ställd. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, känns det som. Säkert för att jag läst för mycket...

Vad ska jag äta mig mätt på, liksom? Vad är viktigast? Fett eller protein?

Hoppas ni inte skrattar åt min säkert korkade fråga.*ursäktar mig lite lätt*

• Husali

Men... det är svårt, tycker jag. Att få i sig smör. Och olja.

Vet inte riktigt hur jag ska göra det? Tips?

• Husali

Så svårt. Blir så himla osäker på allt. Gammal viktklubbare som man är. Har räknat kalorier så att hjärncellerna försvunnit på mig. Tänk att det ska vara så svårt att lita på kroppen.
    Såhär har min dag sett ut, verkar det ok:

Frukost: En kopp kaffe, två skivor skinka och en liten bit ost. Grädde i kaffet.

Lunch: Tjälknöl, liiite rättikagratäng, mycket beasås, grönsallad.

Middag: Ugnstekt fläskkarré, vitlökssmör och en vitkålssallad.

Kvällsfika: En kopp kaffe med grädde.

För mycket, för lite, lagom bra?

* Saga 05.06.04 * * Linus 07.02.27 * * Hugo 11.07.14 * *
  • Husali

Jag håller med om det. Jag håller mig absolut mättare. Gav viktklubb ett försök nu, tidigare i höstas, men jag orkade inte gå konstant hungrig. För 2 år sedan gick jag ner 18 kg med viktklubb. Och det funkar ju... Men är liksom en ständig plåga. En konstant hunger i magen, och en väntat på nästa måltid.

Ost har jag inga problem att få i mig. Det går finfint. Men det är ju mejeri. Tänkte att man kanske skulle vara försiktig med det.

Har lite svårt med dom där oljorna. Och majonnäs är inte riktigt min grej. Nu är jag kinkig, jag vet! Kan äta majjo i coleslaw, eller liknande. Men inte på ett ägg, direkt. Uäck, det fixar jag inte.

Får försöka peta in det här och där.

En till dum fråga, kanske. Det där kokosfettet. Smakar det kokos?

• Husali

Men alltså, det är så jäkla svårt att ändra sitt förhållande till mat sådär, över en natt. Man är så inpräntad med att man MÅSTE äta grönsaker till varje måltid. Och det är så svårt att komma ifrån den tanken.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**