Inlägg från: LinneaEleonora |Visa alla inlägg
  • LinneaEleonora

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej. 

Om någon har tid för lite frågor så kommer det ett par här :)

Jag är inne på att börja med lchf men får en känsla av att det är ganska komplicerat? Jag har inte så mycket tid att lägga på mat och framförallt inte pengar. Är det värt att försöka tycker ni? I det samhälle vi lever i idag känns det också som det är svårt att äta en kost som inte motsvarar den vi är vana vid. Jag menar då ex. när man är borta hos folk och när man ska handla hem saker till frukost och så. Hur får ni lchf att fungera i vardagen? Jag vill också kunna erbjuda kolhydrater till min sambo och framförallt min son då jag inte tycker att de ska behöva ändra sina vanor för det jag vill. Är det lätt att ha det så?
    Sen undrar jag om man blir piggare och får mer ork av lchf? Just nu är min ork i botten och dagarna långa och sega. Huvudvärk och trötthet gör att jag längtar till kvällen när jag gått upp och när kvällen kommer får jag ångest och vill inte gå och lägga mig så att morgonen kommer. Jag behöver en helomvändning och tänkte att detta kanske är grejen för mig.

:) 

• LinneaEleonora

Hej igen.

Nu har jag läst på och idag var det första dagen enligt lchf.
    Jag har fått med min far som är myckt överviktig också :)

Lite undringar bara:

Hur noga ska man vara med vilken mängd av det man äter när man ska försöka räkna kolhydrater?
    Ska jag väga/mäta upp allt? Eller går det att höfta lite?

Är det vanligt att man får ont i benen? Det känns som att jag gått tusen mil idag.

Ska man dra ner på allt på en gång eller är det bra med en övergång?

Enligt mina ungefärliga beräkningar har jag intagit ca 27g kolhydrater idag. Maten var godare än vanligt och jag är peppad till tusen. Har ätit mindre portioner än vanligt men blivit mätt ändå. Nu tänkte jag mäta midjemått och se om det händer något vartefter.
    :)

• LinneaEleonora

Hur är det med bönor enligt LCHF? Vita och bruna bönor tänker jag på då :)

• LinneaEleonora
    yena89 skrev 2011-03-12 14:25:00 följande:
    Ajabaja!
    Kolhydrater i massor :) eller aa, mellan 15-25g /100g beroende på om det är burk eller torkat och så.
    Okej :) Pappa sa att han ville göra chili con carne så jag tänkte att det kanske inte var så bra :) 

Någon som vet ifall man kan få humörsvängningar och kort tålamod i början? Det har jag just nu i alla fall. Det kan ju bero på annat men jag vet inte. 
  • LinneaEleonora
    Godiskorven skrev 2011-03-12 20:17:02 följande:
    Ähum... JA.  Definitivt.  Man har ju abstinensbesvär.  Iaf jag.  Jag har huvudvärk, illamående, humörsvängningar, yrsel... you name it!  Men enl. erfarenhet vet jag att det kommer gå över snart.
    Keep it up! Snart är du jämn igen. Skrattande
    Jaha. Jag känner dock inget sug alls efter något. Det jag saknar är frukostmackan och något att äta framför tv:n som inte är så fettigt. Idag har det varit bättre :)
  • LinneaEleonora

Hej.
    Ledsen om jag kommer med mina hundra frågor ;) Ni måste inte svara om ni tycker jag är jobbig.
    Min pappa som är överviktig (150kg) började samtidigt som mig. Han känner sig jättehängig och jämnför känslan med att sluta med droger. Han har nämligen varit missbrukare i sina yngre dagar. Han har ingen ork alls och jag är rädd att han kommer ge upp om det inte bli bättre snart.

Jag vill så gärna att han ska fortätta men han ser mest bara svårigheter. Han är ju van med att stoppa i sig massor av kolhydrater och har varit en riktig matnjutare. Han saknar bröd och potatis mest.

Någon som har tips på hur jag kan hjälpa honom?
    Håller på och bakar oopsies nu för första gången och hoppas att det kan va nåt.
    Hur många gram kh är det i en oopsie? Någon som vet det?

Jag har lite humörsvängningar men annars funkar det fint :) Ska försöka ge mig på gymmet snart igen. Har inte varit där på två veckor eller nåt nu.  

• LinneaEleonora
    jeng skrev 2011-03-14 20:15:31 följande:
    Det ÄR som att ta sig ur ett missbruk! Försök att se det positiva i det istället! Han har tidigare tagit sig ur ett annat missbruk, och då klarar han det här också! Sockerberoende är ju ett lika kraftigt beroende som annat, men mer accepterat såklart!!

Omställningsbesvär får man oftast de första 2 veckorna, i olika form och styrka. Det är helt normalt, och det går över!! Hans kropp är så van att få socker, att den vet inte hur den ska drivas på fett - därför blir han trött! Kanske han dricker för lite vatten också, det är ett vanligt nybörjarfel, och då blir man ännu tröttare!

Ni får kanske spåna på alternativ till potatis och bröd. Det finns flera bröd som är bra. Det här är ett:
    www.lchf-forum.se/index.php?topic=1202.0
    Det gillar min mammas man, som också är väldigt såndär med sitt bröd och ogärna vill ge upp det!!!

För att ersätta potatis kan man ju tex göra blomkålsmos, eller rättikagratäng (har för mig hon på halv åtta hos mig gjorde det?). Gillar man pasta kan man testa shiratakinudlar. Känns det helt hopplöst med just potatisen, så ät ett par potatisar som är kokta dagen innan och har legat i kylen över natten! Det är ju betydligt bättre än att äta som han åt förut!!!
    Jo jag vet att det är lika svårt. Tycker bara så synd om honom när han inte kan vara glad och bara tänker på mat med kolhydrater hela tiden. Vi har ätit blomkålsmos flera gånger men eftersom han vet att det inte är som potatis tror jag att han påverkas psykiskt av det. Jag ska tipsa om vatten och så ska vi ge oss ut på jakt efter fiberhusk. Han säger att byxorna sitter lösare och att midjemåttet är mindre men det är svårt att motivera honom att hålla ut. Jag ska göra mitt bästa och hoppas att han kan finna motivation snart :) Tack för svar!
  • LinneaEleonora

Snälla ni är som kommer med era goda idéer :) Jag ska kämpa med honom. Han har så ont i sin ena höft och kan knappt gå ibland så han måste verkligen tappa kilon nu. Idag är första dagen som han har klarat sig utan värktabletter sa han så benet är lite bättre men han har varit så nere i alla fall. Bra tips med orgien av njutning. Det enda är att han har en förmåga att äta för mycket. Jag med för den delen. Men det kanske är bättre att äta för mycket av detta och sen minska portionerna än att behöva ge upp? Ska jag säga åt honom att sluta räkna kolhydrater nu i början tycker ni? Som det är nu känner han att han måste äta ca 20 g kh per dag. Kanske är bättre att börja med att ta bort de största intagen?

• LinneaEleonora

Såna stickor som man kan mäta ketos med såg jag någon skriva om här om dagen. Kan man köpa såna eller hur funkar det?

Jag har noll tålamod och sonen är inne i en period då han växlar i humör hela tiden. Känner mig inte bra alls idag. Det positiva är att jag tränade igår och det gick jättebra :)  

• LinneaEleonora

Kan man göra eget mandelmjöl? :) 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**