Inlägg från: LinneaEleonora |Visa alla inlägg
  • LinneaEleonora

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vilket är det godaste LCHF-bröder tycker ni? Helst utan nötter eller med bara någon sort. Är taggad på att baka men vet inte vilket. 

• LinneaEleonora
    Asereht skrev 2011-03-22 14:40:33 följande:
    Jag har fastnat för sesambrödet och pones. Sesamknäcket är också gott och lätt att variera med lite kryddor och så. Jag gilalr sådana grundbröd som man själv kan laborera lite med för att få olika smak.
    Okej. Jag tyckte sesambrödet såg gott ut så kanske provar det först :) 
  • LinneaEleonora

Hejhej,

Nu har jag kört LCHF någon månad med ett litet återfall för ett par veckor sen då vi var borta över helgen.
    Jag är dock fortfarande sötsugen ganska ofta och tycker att det är trixigt att få i mig en frukost. Jag är lite trött på lagad mat och tycker att det blir lite salt med omeletter, ägg och bacon.
    Jag saknar det nkla med att äta en smörgås eller att ha musli i yoghurten.
    har provat lite lchf-bröd men inget jag gillade.

What to do? :) 

• LinneaEleonora

Vad kan man baka för bröd om man har dessa ingredienser hemma?

Linfrö
    Hasselnötter
    Solroskärnor
    Linfrön
    Sesamfrön (1dl)
    pofiber
    fibrex
    fiberhusk
    philadelphia (200 g)

Känns som att det ska vara valnötter i allt eller sån där västerbottenost.
    Är inte så förtjust i ett sesambröd jag provat heller och oopsiesarna är lite för mjuka.
    Jag vill alltså ha ett bröd som är lite brödigt. 

• LinneaEleonora

Hej.

Kikar in i tråden när jag hinner men har ingen chans att hänga med känner jag.
    Men nu har jag en liten fråga (som vanligt) :)
    Jag har misskött min diet i ett par veckor. Inte svullat kolhydrater direkt men jag har firat en student och min sambo som fyllt år. Det innebar tårta och kolhydrater till maten. Det jobbiga är att jag verkligen mår kasst när jag ätit kolhydrater. Jag blir svintrött och somnar typ stående när jag jobbar och så får jag ett så stort sug efter mer så att jag inte kan ha någon typ av kakor eller så hemma. Det är ju skit att man ska utsätta sig för detta bara för en bit tårta liksom.
    Nu till min fundering: Innan jag började med LCHF så var det ju inte såhär. Då åt jag ju massor av kolisar utan att vara trött eller jättesugen.
    Hur gör ni för att hålla er till det bra? Och det jag fortfarande efter flera månader har svårt för är att hitta något enkelt och gott till frulle. Tycker inte om lchf bröden jag testat och börjar tröttna på ägg.
    Annars kan jag berätta att jag har minskat  15 cm i midjan sen april. Och då har jag inte motionerat ens :)

• LinneaEleonora
    astro skrev 2011-06-19 13:23:28 följande:
    Man blir självklart känsligare för kolhydrater när man äter LCHF men det är också så att när man blandäter är man van vid trötthetsperioder och märker dem inte lika mycket.
    Innan LCHF blev jag alltid dödstrött efter lunch och tog det som något självklart. Det var så det var, bara. Nu däremot har jag inga "tappade timmar" - om jag inte äter kolhydrater, då är tröttheten tillbaka på nolltid.

Lättaste sättet att hålla sig till det bra -i min erfarenhet:
    Ha i görligaste mån bara bra saker hemma.
    Se till att du har LCHF-mat redo så att du kan äta när suget sätter in
    Undvik att äta saker som smakar sött. T ex youghurt med nötter och sukrin kan få igång sötsuget för vissa.
    Ta mineraltillskott.

Grattis till midjan förresten

Frukost - kall kycklig? Eller gör en sallad du gillar, gör den dagen innan så blir frukosten snabb.
    Ja det är så trist när man blir trött. Det är sjukt att man inte bara kan rycka upp sig ibland. VI har sällan sötsaker hemma men efter kalasandet vi haft har jag tvingat min sambo att äta upp det som var kvar :P Han kör inte LCHF men har inte som vana att äta kakor annars. Det vi har hemma som är svårt att motstå är bröd och pasta. Jag har inte köpt sukrin och tänker försöka undvika att söta det jag äter så gott det går. Har börjat tycka att 70% choklad är för sött. Sjukt egentligen. Det som jag tyckte var svårt att äta förr. 
    Jag borde göra lite matlådor som man kan ta fram.
    Tack så mycket :) Är kul när man ser så stor skillnad. Det är svårt att tänka att min mage var så mycket större nyss.
    Faile skrev 2011-06-19 13:27:58 följande:
    Jag ser på kolhydrater ungefär som med alkohol. Nyttjar du det väldigt sällan så blir du dålig av låga kvantiteter, men ju mer du använder det desto mer härdas kroppen.

Jag tex blir idag jättebakis av bara nåt glas vin, när jag för bara några år sedan ( innan jag fick barn och levde partyliv ) kunde festa flera dagar på raken och ändå klara av att jobba emellan.
    Samma med kolhydrater. Så länge vi äter lchf kommer kolhdyraterna göra oss dåliga, men går vi över till kolhydratkost märker vi snart ingenting.

Hur mycket det förstör kroppen i det långa loppet är ju sen en annan sak
    Exakt så är det. Blir också bakis av ett par glas vin nu för tiden :P Vet du hur det är med jordgubbar? Kan det vara ett bra alternativ i sommar eller ska man skippa fruktsockret också? De är ju inte utan kolisar men kan man unna sig det så som man unnar sig en bit choklad ibland?
  • LinneaEleonora

Hej. Tips på nogot kost/vitamintillskott eller vad det heter som man skulle kunna prova om man inte vill va så trött hela tiden? Motion kanske är svaret? :P

• LinneaEleonora

Är LCHF-bröd från carbzone nåt att ha? :P

• LinneaEleonora

Hej.

Jag har varit LCHF:are i snart ett år och dragit med mig min far på den resan.
    Min pappa har gått ner ca 40 kilo sedan han började och väger nu 124 kilo så han har en bit kvar tills han är normal-viktig.  I veckan som var nu så var jag med honom på sjukhuset på information om att göra en gastric bypass operation. Han har inte fått besked om han kommer få göra den eller inte och har nog inte själv bestämt sig för vad han vill. 
    Jag vill inte att han ska göra ingreppet och tycker att han är jätteduktig som kämpar på. Han har känt att hans viktnedgång har börjat plana senaste tiden och trodde att han hade gått upp men när han fick väga sig så hade han gått ner åtta kilo sedan sist.

Hur ska jag lyckas motivera honom? Han tycker att det är enformigt och tråkigt med LCHF och vill kunna äta bröd, pasta och potatis. Jag har sagt att jag stöttar honom oavsett vad han väljer men att jag tror att han kommer att ångra sig om han gör operationen. Han har väldigt ont i ett av sina knän och kan inte gå ut och gå så lätt och jag tror att om han bara kunde börja motionera lite så skulle han snart förlora sina sista kilon också.

Någon som har något tips till hur han skulle kunna göra för att komma igång igen och tycka att det är roligt? Han har väldigt dålig ekonomi och kan inte riktigt unna sig något som är både gott och nyttigt. 

• LinneaEleonora
    mamman i skogen skrev 2011-12-01 05:54:50 följande:
    Enklaste motivationen är väl att med en GBP har du risk för många biverkningar med LCHF äter du strikt under en viktminskningsprocess oh såvida du är frisk kan du efter det äta liberalt men kontrollerat. Då kan du äta näringsriktig mat hålla dig mätt frisk och behålla vikten samtidigt som du klarar av att ngn gång ta ett snedsteg och äta ett bakverk eller lite ris potatis kanske tom du kan lägga till en liten bit surdegsbröd eler en bit gott bröd som du unnar dig till en måltid.

Tycker att i ett läge som du är nu kanske det är motiverat att verkligen ingående förklara hälsofördelarna med LCHF på ett oberstridligt sätt. Funderat på att kontakta en kostrådgivare inom LCHF som kan ge rådgivning och gå in lite djupare på näringsfysiologin...Detta kostar ju dock lite men har man ett friskvårdsbidrag via jobbet kan man använda det. För mig som är kostrådgivare är det så oemotstridligt att äta normalkost igen när lågkolhydratskost tex paleo eller LCHF är det våra kroppar fungerar ultimat på. (jag fiskar inte kunder om det är det du )

Alternativ till bröd bakverk mm har ni det? FÖr mig är det en självklarhet att ska LCHF fungera hela livet behöver man kunna äta både till fest och vardags.

Har han förstått helt och fullt ut risker kring en GBP och att du tex resterande liv kommer få äta ganska knapert och är hänvisad till dagliga vitmin och mineraltillskott för att kroppen inte ska lägga ner av näringsbrist...

Min pappa är arbetslös och skuldsatt så vi kan tyvärr inte ta hjälp av en kostrådgivare. Jag har tänkt att jag ska stötta honom och hjälpa honom med matförslag et.c. om han vill det. Jag pratade med honom allvarligt idag och sa vad jag tycker. Jag vet inte vad han själv känner men jag hoppas att han tog till sig mitt budskap. Han vill bara inte riktigt lyssna på de negativa delarna med operation. Jag håller mina tummar för att han väljer rätt.
    Syster Norr skrev 2011-12-01 07:02:12 följande:
    Linneaeleonora: det är ett svårt vägval för din pappa, jag kan på sätt och vis förstå honom att han funderar på op. Det gick en jättebra engelsk dokumentär om gbp för ett tag sedan där man konstaterade att första året var patienterna motiverade och höll sin kosthållning. Sen gick det utför och merparten började öka sitt intag igen och ökade i vikt. Hjärnan hinner inte med vid en sådan op. Du kanske ska ge honom en bok om billig lchf i julklapp? Finns en sådan bok men jag minns inte exakt vad den heter. Sen tycker jag att man måste få fuska ibland. Är man riktigt sugen på en knäckemacka eller en potatis så är det inte hela världen, så länge det blir ett enstaka tillfälle.
    Ja jag ska absolut köpa någon bok om LCHF i julklapp :) Tack för tipset. Hittade inte någon bok om billig LCH men ska kika efter någon som kan vara bra ändå. Jag tycker också att man kan unna sig ibland. Han äter ju aldrig godis eller chips eller dricker söt dryck så det är ju toppen.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**