Inlägg från: Habaladabala |Visa alla inlägg
  • Habaladabala

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej.
    Någon här som vet om man kan använda Hermesetas mini sweeteners i bakverk?
    Jag ska göra en kaka och för att få resten av familjen att godkänna den tänkte jag prova sötningsmedel, men det här är enda sorten som finns på vår lilla affär.
    Någon som provat?
    Någon som vet hur många små bitar man ska ta för att jämföra med t ex 1dl strösocker?

• Habaladabala

Duntoffla, tack! Vet du om sötningsmedlet reagerar tokigt om man värmer och sen kyler. Att det klarar värme förstår jag eftersom det rekomenderas till kaffe men kylning då? Det står på hemsidan att det flytande och ströet rekomenderas vid bakning eftersom det klarar värme och kyla men inget om varför inte det här funkar lika bra... Vad kan hända egentligen? Det kan väl knappast bli farligt eller nåt? Kanske dålig smak?

• Habaladabala
    Sigrid skrev 2011-09-09 09:46:56 följande:
    Jag läser den nu, den är jättebra.
    Jag med!
    Men kan inte låta bli att tvivla lite, alltså VAD kan man egentligen tro på om det är sant det som står om fet mat-hjärtforskningen....
    Hur kan det ha fått gå till så och varför envisas "kunniga" med att den forskningen stämmer?
    Läskigt tycker jag.
    OM det är sant, kan man ju inte låta bli att fundera på vilka andra forskningar som gått till på samma sätt.

• Habaladabala
    Sigrid skrev 2011-09-09 10:26:02 följande:

Jag fick inte tag i smör igår och det var knapert på vispgräddhyllan igår. Kul att se att trenden vänder. Vore roligt om Sverige kan vara i täten.

Habaladabala skrev 2011-09-09 09:57:27 följande:
    Jag med!
    Men kan inte låta bli att tvivla lite, alltså VAD kan man egentligen tro på om det är sant det som står om fet mat-hjärtforskningen....
    Hur kan det ha fått gå till så och varför envisas "kunniga" med att den forskningen stämmer?
    Läskigt tycker jag.
    OM det är sant, kan man ju inte låta bli att fundera på vilka andra forskningar som gått till på samma sätt.

Tyvärr ligger nog mycket av rekommendationer och forskning i händerna på de som har pengar och som vill tjäna pengar på det (hjärtmedicinföretag t.ex.). Jag är glad att jag läst (är nästan klar med boken) boken för det har fått mig att tänka till och jag ska absolut rekommendera den till nära och kära.

Jo det är ju sant, men vad är det som säger att just den här forskningen är annorlunda? De (vi) som tror på lchf och att fett faktiskt inte är farligt vill ju också ha positiva resultat när det gäller det vi tror på.
    Som t ex när jag läser om en tjej som gått ner 20kg och idag mår mycket bättre, blivit av med migrän och blivit av med gasig mage osv så blir jag övertygad om att det här är ett bra levnadssätt medan när jag läser om en tjej som INTE gått ner med lchf och istället mått riktigt dåligt under dieten så väljer jag att inte ta in det riktigt. Jag bortförklarar det med att tjej nr2 nog inte följde dieten som hon skulle eller nåt sånt.
    Och det är väl likadant med de fetträdda, de som inte går ner med lightprodukter och minimalt med fett måste ju fuska eller ha nåt genetiskt fel eller nåt tänker väl de som tror på fettsnålt? 
  • Habaladabala
    Allrona skrev 2011-09-09 10:51:39 följande:
    Hade just en diskussion med en bekant som arbetar på vårdcentral. De hade haft möte igår och då hade bla kostråd tagits upp. Min bekanta berättade att ingen av deras diabetessköterskor eller läkare vågade rekommendera LCHF till sina patienter då de fortfarande inte vet de långsiktiga konsekvenserna av LCHF. Nä, det vet man förvisso inte men å andra sidan vet man idag konsekvenserna av livsmedelsverkets kostråd och jag tycker inte folkhälsan är lysande om man säger så....
    Min bekanta som faktiskt hade tänkt börja med LCHF vågar nu inte göra det. Hon hade köpt en LCHF-kokbok men det är ju såååååå mycket fett i recepten beklagade hon sig
    Ska ta och köpa matrevolution snabbt och läsa den och sen låna ut den till henne
    Skrämmande att man hellre fortsätter råd som man vet är felaktiga istället för att prova något nytt som kanske är felaktiga...
    De borde åtminstone kunna sträcka sig till att ge båda alternativen och förklara runt omkring dem. De kan ju berätta att de gamla råden inte verkar funka och att de nya vet man inte följderna av och ärligt säga att man inte vet bättre idag. Den som lever får se liksom,

• Habaladabala
    Faile skrev 2011-09-09 11:17:20 följande:
    Fast jag kan säga av egen erfarenhet att tjej nr 2 inte i något fall jag stött på, faktiskt följt lchf korrekt och inte heller varit direkt påläst.
    I ena fallet var det en som inte gick ner i vikt och det visade sig när jag började att hon endast följt 5/100 regeln, men i övrigt ätit vad som helst, när som helst.
    I andra fallet var den en som mådde jättedåligt vecka nr 2 och inte vågade fortsätta för hon var säker på att det var dåligt. Mår man så dåligt så kan det inte vara bra, resonerade hon. Samma tjej som låg hemma sjukskriven några dagar in på sin shakediet. Vilket enligt henne var normalt eftersom många får influensaliknande symptom när de hamnar i ketos.....
    Shake är ok att må dåligt av, men inte lchf?!

Nu säger jag inte att alla mår bra av lchf, men jag tror absolut att mångas "misslyckande" beror på okunskap.
    Det är lite det jag menar att man liksom tar för givet att de som misslyckas har gjort nåt fel medan de som lyckats gjort som man ska.
    Om jag inte trodde på lchf skulle jag nog bli frestad att vända det och säga att det nog är den som gick ner och sen mådde bra som gjort nåt annat än att följa dieten. Kanske har hon börjat motionera för första gången? Eller slutat stressa på jobbet osv osv.
    Om man tror på något så ifrågasätter man ju inte de bra resultaten.

Hoppas verkligen det kommer oberoende och trovärdig forskning inom ämnet snart. Jag tycker nästan att det jobbigaste med lchf är alla folks frågor, åsikter, komentarer så det vore skönt att kunna få ordentlig ren fakta att ge dem.  
  • Habaladabala

Men alltså....
    Jag blev precis medlem på kolhydrater i fokus och det första jag möts av är reklam från "Pizza online" med en stor bild på en pizza.....

• Habaladabala
    Mynta skrev 2011-09-14 14:11:19 följande:

*bokmärker*

Har funderingar på att gå över till LCHF. Dels för att gå ner några kilo (typ 10), för att må bättre och kanske framförallt få bukt med mitt sockerberoende.

Ska läsa på ett par veckor (och övertala sambon till att hänga på), så återkommer jag sedan!

*vinkar*
     Jag och Andreas har kört i 3veckor nu och hitills har jag gått ner ca:3,5kg (trots en del fuskande) Han har gått ner typ 6kg eller nåt.
  • Habaladabala
    Mynta skrev 2011-09-14 19:31:37 följande:
    Nämen hej!! Vad kul! Hur funkar det? Gillar ni det? Äter E och L ockå enligt LCHF eller hur gör ni med dem?

Jag tycker det funkar riktigt bra. Är lite dålig på att ersätta kollisarna med fett, blir nog lite mycket grönsaker här mot vad det borde vara men samtidigt känner jag att så länge vi går ner i vikt och mår bra så är det ok.
    Tjejerna äter lite blandat, ofta kokar vi pasta eller potatis till dem som de får utöver det vi äter och de äter fortfarande mackor till frukost och sånt men ju mer jag läser om lchf och kolhydraternas inverkan på våra kroppar ju mer blir jag inne på att begränsa deras intag också.
    Men det steget får bli ett senare moment. Nu nöjer jag mig med att de iaf får fullfeta produkter och gräddiga såser och sånt och inte massa lightgrejer eller sånt.
    Hur tänker du ang V?
    Jag kan verkligen tipsa om en bok som heter Matrevolutionen, jag blev helt ställd efter att ha läst den.
    Heja heja!  
  • Habaladabala

Kan ni hjälpa mig reda ut en sak?

Om man "fuskar" en dag och äter kolhydrater (t ex en vanlig vit macka) borde man då äta lite mindre fett just då eller kompensera det med ännu mera fett?
    Jag menar alltså inte att man ska ta lightprodukter eller annat skit då utan mer om man kanske borde ha lite mindre smör på mackan och kanske skippa grädde i kaffet just då eller borde man ta 3 gånger mer av smör och grädde för att kompensera?
    (Om man mest är ute efter att gå ner i vikt alltså¨..... )

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**