Inlägg från: Habaladabala |Visa alla inlägg
  • Habaladabala

**Den stora feta LCHF-tråden**

Någon som har ett förslag på en god och lättlagad fiskgratäng. Vi är alldeles för dåliga på att äta fisk här hemma vilket är dumt eftersom vi alla speciellt barnen älskar fisk.

• Habaladabala
    Clanica skrev 2012-01-17 12:09:52 följande:
    Lägg ett torskblock i en ugnsfast form. Salta & peppra. Bred på ett tjockt lager smältos/mjukost med valfri smak. Räkor passar ju bra. Häll grädde över, in i ugnen...

Jättegott & enkelt
    Haha ja det lät ju väldigt enkelt.
    Ska provas.  
  • Habaladabala
    Loreena skrev 2012-01-17 12:12:05 följande:
    400 gram torsk(eller annan fisk)
    1 purjolök
    2 tomater
    2 dl creme fraiche
    1 dl grädde
    1/2 citron
    salt, dill och svartpeppar
    Ost till gratinering

Börja med att skölja och skiva purjolöken och lägg den i botten på en ugnsform, skiva sedan fisken i 1-1,5 cm tjocka skivor och lägg på purjolöken. Gör en sås på creme fraiche, grädde, juicen av 1/2 cirton, salt, dill och peppar. Häll såsen över fisken. Skiva 1-2 tomater och lägg uppepå fisken. Garnera med ost och gratinera i ugnen på 225 grader i 30 minuter. :)

Om man vill ha variation är det gott att byta ut citron mot 1-2 msk tomatpuré.
    Det lät också enkelt och gott!
    Nu SKA vi bli bättre på att laga fisk.  
  • Habaladabala
    Trolla75 skrev 2012-01-17 12:31:17 följande:
    Lax i ugn med citronpeppar och fetaosttäcke är också jättegott o lättlagat, till det brukar jag ha blomkålsmos Tungan ute
    Mmm det är en av få fiskrätter vi faktiskt lagar här hemma. Det och sen lax i ugn med kräftstjärtssås till. Nån gång ibland lax med romsås men inte så¨ofta för kräftsåsen är så mycket godare.
  • Habaladabala

Sigrid, åhh det lät också jättegott! Hela familjen älskar kräftstjärtar så de får allt vara med

• Habaladabala

Linda5, det lät fräscht och gott. Vad är pangasius för fisk? Måste provas!

• Habaladabala

Har röstat!
    Lite sjukt att "tamponger gratis" ligger högst upp på listan.... Ganska tydligt att folk bara ser till sitt eget och röstar på det som JAG kan få ut nåt av....

• Habaladabala

Kan man frysa pones? Eller ha dem i skafferiet ett par dar? Eller är det som med riktiga scones att man måste äta dem på en gång annars är det inte gott?

• Habaladabala

Loreena, tack! Då ska jag provbaka dem imorgon. Har provat köpebrödet från nystart och det var helt oki men tar man mer än en skiva får man i sig lite väl mycket kh och de är väldigt små och inte jättegoda eller mättande. Vet du hur mycket kh pones innehåller?

• Habaladabala

Perfekt! Tack nu ska jag garanterat prova det

• Habaladabala

Visst var det nån här inne som hade gjort lchf-lasagneplattor?

• Habaladabala

Och är det någon som har recept på kall hemmagjord bearnaissesås?

• Habaladabala
    Mina småtroll skrev 2012-01-19 13:01:47 följande:
    Har ni testat lchf-tagliatelle?

www.alltforforaldrar.se/56kilo/lchf-pasta-tag.../

Låter gott! Tror ni man kan frysa in den? Hade varit smidigt att kunna ta fram ibland, till vissa rätter. 
    Åhh det där är kanske samma recept som anvädes till lasagneplattorna nån här hade gjort....
  • Habaladabala

Jajja81,
    Hihi man blir ju mätt av att bara läsa om vad du ätit.
    Men jag brukar oxå äta mer vid mens. Tror hela kroppen från topp till tå påverkas vid mens och då även hungern/suget

• Habaladabala
    Sigrid skrev 2012-01-20 09:36:18 följande:
    Jag såg debatten igår och skrattade lite när dietisten tog upp argumentet att det var "socialt svårt" att äta LCHF.

???

Hallå!!! Där tappade hon helt trovärdighet. Det måste väl ändå vara hälsan som kommer först.
    Någon mer som reagerade på denna dumma, fåniga kommentar?
    Haha ja jag tänkte mest att om de menar att man ska hålla fast vid massa kolhydrater för att de råkar finnas överallt i det sociala och inte för att de är nyttiga så låter det helt galet.
    I min värld vimlar det av glass, chips och godis. Betyder det att jag borde äta massa sånt då för att slippa det socialt svåra? 
  • Habaladabala
    Faile skrev 2012-01-20 10:12:51 följande:
    Ja enligt det tankesättet borde jag ha druckit alkohol medan jag var gravid och rökt både i bussen och bankkön för att det var det "normala" i Portugal, där jag bodde vid den tiden

Var det inte socialt svårt att låta bli?

(men en liten poäng har hon allt även om det var ett uruselt argument. Jag bor i Uppsala och i stadens största galleria finns det en lunchrestaurang som inte har en enda rätt utan pasta, potatis, ris eller bröd. Av någon konstig anledning finns det ingen sallad med i deras meny. Anledningen är tydligen för att kocken inte vill och för att de har en salladsbar en bit bort som hör till deras restaurang. Dock så långt bort att man inte ser den från restaurangen. När jag har lunchat där har jag fått gå bort till salladsbaren och köpt en sallad som jag sen får ta med till restaurangen för att sitta där med mina kolhydratsätande kompisar eftersom restaurangen och salladsbaren hör ihop så är det ok att göra så men väldigt onständigt.,
    I salladsbaren finns det en enda sallad som är utan kollisar i ett för övrigt litet utbud.
    Lite sjukt att vi inte kommit längre än så när det nu ändå är så många som äter lchf eller åtminstone lågkolhydratskost.  
  • Habaladabala

Jag tycker det var synd att de hade med just henne. Det är väldigt många som tycker att hon är en provocerande bimbo brud och att låta henne vara det största ansiktet FÖR lchf känns inte som en bra ide´.
    Alla de som "hatar" henne lär bli ännu mer aviga till lchf bara pga att hon förespråkar den galna fettdieten.  

• Habaladabala

Rödnos,
    En bunt bittra brudar?

Jag skrev aldrig att jag själv tycker att hon är blåst och bimbo utan att MÅNGA tycker det bl a pga hennes blogg och de som tycker det lär knappast få en bättre bild av lchf om hon förespråkar den...
    Vad du än tycker om henne och även om hon var väldigt lugn och saklig i debatten så kan du ju knappast förneka att hon är en person som många känner motvilja mot pga hennes provocerande sett?

• Habaladabala
    rödnos skrev 2012-01-20 14:48:09 följande:
    WOW - FL är verkligen skumt! Jag kommenterade ang bitterheten, i en annan tråd (full av bittra brudar ) men det hamnade här??! Sorry chicas! 
    Vadå, så det var inte menat till oss?
    Du skrev det och postade det i en annan tråd och det hamnade här, precis när vi satt och diskuterade samma ämne?
    Jag hänger faktiskt inte riktigt med nu....  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**