Inlägg från: Habaladabala |Visa alla inlägg
  • Habaladabala

**Den stora feta LCHF-tråden**

Loreena skrev 2011-09-24 11:19:42 följande:
    Jag vet inte riktigt, ju noggrannare man är ju bättre effekt får man ju. Jag tror att man får försöka se det som ett tillfälligt avsteg och sedan försöka komma upp på banan igen så fort som möjligt. Man gör ju så gott man kan. När man åker bort på semester tex. så kan det ju lätt bli att man kör någon slags LCHF-light ett tag och så stannar viktnedgången av och för mig brukar det bli att humöret åker bergochdalbana och magen blir uppblåst... då längtar jag till jag kommer hem igen och kan äta "normalt" (Lchf) :) Jag skulle ta en macka med en massa smör och ost på om jag inte hade några andra alternativ.. hellre det än två mackor iaf.. :)
    Ok, ja tillfälliga avsteg är nog rätta tänket, blir ju lätt annars att man tänker, ja men nu har jag ändå förstört allt och sen fortsätter förstöra i flera dagar men jag menar mer helt enkelt hur det funkar i kroppen och inte den psykiska biten liksom.

Om man bortser från det psykiska, är det mängden höjt blodsocker vid ett och samma tillfälle som påverkar kroppen eller är det det höjda blodsockret överhuvudtaget.
    Är det (fysiskt) sämre att äta en hel chipspåse på en gång än att äta 10chips. Båda lär ju höja blodsockret rejält.
    och är det sämre att höja det genom att äta fel lite grann flera gånger än mycket fel en gång.

• Habaladabala
    huxflux skrev 2011-09-24 12:18:17 följande:
    Jag tänker som så att ju mer socker man matar kroppen med desto större bakslag blir det. Så har du käkat en macka tycker jag inte att du ska ta potatis också. Däremot misstänker jag att det inte är någon större skillnad när på dygnet du tar mackorna, på samma gång eller ej, eftersom mängden socker är den samma. Min princip är att det är bättre att fuska loss på en och samma dag och vara strikt resten av veckan, alltså inte äta en macka varje dag utan hellre då äta sju mackor på en och samma dag... Inte för att jag äter mackor. När jag fuskar äter jag oftast glass med kolasås... Hehe. (Har en fuskardag varje månad då jag äter det som jag har varit sugen på hela månaden, och det hjälper mig att inte fuska resten av dagarna. Sist var det havregrynsgröt som slank ner...)
    Så det är den faktiska mängden socker som är grejen och inte antal blodsockerhöjningar? 
    Rent kroppsligt alltså.
    Nu har jag inte haft så svårt att stå emot kolhydrater som jag trodde det skulle vara men är mest nyfiken.
    Jag har iof fuskat men då har jag valt det liksom och tänker inte ha dåligt samvete.
    Men om det är så att det är antalet blodsockerhöjningar som är värst så verkar det ju bäst att slå ihop och äta allt man vill under samma tillfälle istället för att fuska lite nu och då, är det däremot mängden socker som vagör så spelar det ingen större roll.  
  • Habaladabala

Om ni hade spättafileér i frysen, vad skulle ni göra med dem och vad skulle ni ha till?
    Behöver lite inspiration...

• Habaladabala
    Faile skrev 2011-09-26 18:57:14 följande:
    Jag hade nog bara panerat dem i pofiber, fiberhusk, mandel eller kokosmjöl och serverat till hemgjord coleslaw.
    Smart, har man coleslaw till behöver man inte ens tänka på nån sås, det är annars det svåraste...
  • Habaladabala
    Faile skrev 2011-09-26 18:57:52 följande:
    Alltså panerat i något av alternativen, inte allihop tillsammans
    säkert?
  • Habaladabala

Tack för tipsen med fisken.
    Ska nog prova räksåsen, skaldjur är ju alltid gott.
    Vi brukar göra en sås med cremefraiche, majonäs, dill, tabasco och kräftstjärtar, den är jättegod men det är kul med lite omväxling.  

• Habaladabala
    Linda1976 skrev 2011-09-29 11:16:34 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-24-406/m61302704.html

kan ni komma å hjälpa till?
    Jag tycker du klarar det fint.
    Riktigt underhållande att läsa lchf-hatarnas argument.
    Jag förstår verkligen om man inte vill äta enligt lchf men jag förstår inte hur man kan bli så hatisk mot livsstilen.  
  • Habaladabala
    mamman i skogen skrev 2011-09-29 14:24:06 följande:
    Nej jag förstår inte det heller att man måste berätta hur farligt det är och alla andra saker man får höra om LCHF...min motfråga brukar vara till mina "välmenande" vänner hur kan det vara farligt med riktig mat utan tillsatser som vi ätit i hundratusentals år...De har ofta inget bra svar på detta men att stoppa i sig lågkaloribars shaker etc så är man såååå duktig som tar tag i sin vikt medans vi som äter LCHF äter en farlig diet som anses som ngt helgalet man kan lika görna ta fram tröjorna med långa ärmar och knäppa ihop på ryggen för så psykiskt instabil tycker somliga att man är..   

Ja det är konstigt samtidigt ganska enkelt, vi människor har nog alltid varit lite rädda för det vi inte förstår. Att man går ner i vikt av svältdieter är liksom enkelt att förstå och man kan få berömma bantaren samtidigt som man kan tycka synd om och se ner på dem lite eftersom de går på de där dumma dieterna och lider frivilligt men när det gäller lchf funkar inte den biten därför väljer man att vara hatisk utan några bra argument.
    Så tror jag det ligger till.
    När folk sen även påstår att de mår mycket bättre av lchf-kost och inte vill äta det bara för att gå ner i vikt utan även för att må bättre blir det liksom ännu läskigare...

• Habaladabala

Nu är det nog kört för mig... Hur "farliga" är egentligen satsumas?
    Godis, chips, läsk, vanlig frukt osv står jag emot utan större problem men satsumasar är ju typ det bästa som finns.

• Habaladabala

Oj så pluttiga ni alla är...
    Själv är jag 175cm lång och väger idag 79kg men ska snart väga 68 har jag tänkt.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**