• Hoppet 3

**Den stora feta LCHF-tråden**

Heeeeej!

Va glad jag blir att jag hittade den här tråden! Solig

Ska börja med LCHF igen då jag övergick till GI och de fixade jag inte....så nu vill jag tillbaka till LCHF igen.

Hittade recept på yougurt turkisk till frukost tex. hur mycket av de får man ta till frukost.
    Jag dricker alltid 2 dl kaffe och har 1-1.5 msk grädde i.

Någon som vet??

• Hoppet 3

Hittade recept på yougurt turkisk 10% fett till frukost tex. hur mycket (dl) av yoghurten får man ta till frukost.
    Jag dricker alltid 2 dl kaffe (nescaffe) och har 1-1.5 msk grädde  laktosfri 35%i. 

Någon som vet??

• Hoppet 3

Önskar att de som skriver recept kan  skriva mängd / person/ portion.

Blir lite förvirrad när de står jätte bra recept men inte hur mycket eller många som gäller för en måltid.

Har någon tips på en länk som har dessa angivelser på recept så är jag tacksam för det.

• Hoppet 3
    Vilda Tiger skrev 2011-11-10 10:38:30 följande:
    Det går inte att säga "så här mycket yoghurt kan du äta"; ge ett svar som gäller för alla. Jag vet inte hur strikt du vill börja äta LCHF; ska du sikta på under 20 gram om dagen så är ju mjölkprodukter en sån sak som får dra ner på en del. Äter du mer liberal LCHF och kanske kommer upp  mot 30-50 gram om dagen får du lätt plats med några dl yoghurt. TIllhör du dem som följer 5/100-regeln så är det ju fritt fram för turkyoggi. Testa med en dl och se om du blir mätt. Blir du inte det får du ta lite mer.
    Hej Vilda tiger!

Tack så mycket för informationen.

Jag blev dock lite mer förvirrad av vad som menas med Strikt LCHF eller
    30-50 g eller 5/100?
    Vad betyder dessa? 
    Finns de någon sorts lathund  för LCHF med mängd? 
    Vill ju gå ner i vikt för de är mitt första mål med LCHF just nu och sedan i andra led för att min mage ska vara i ordning........ 
  • Hoppet 3
    Maruid skrev 2011-11-10 13:48:20 följande:
    Då man äter LCHF kan man använda lite olika tillvägagångssätt eller modeller.
    Vissa väljer att äta 20 gram kolhyderater per dag (eller även lägre än det).
    Andra äter 30 eller 50 gram kolhyderater per dag.
    Dessa personer räknar oftast på vad de äter.

Andra äter bara livsmedel som innehåller maximalt fem kolhyderater per 100 gram men äter då nästan obegränsat av dessa livsmedel. Ett sådant skulle i det fallet vara turkisk yoghurt.

Det Vilda Tiger menade är alltså att beroende på vilket förhållningssätt till LCHF du har är det bara du som kan avgöra hur mycket du kan äta av ett livsmedel.

Själv håller jag mig till 20 kolhyderater per dag och räknar därför allting jag äter. Andra räknar inte alls men har lärt sig var deras toleransnivårer ligger och trivs med det. För min del äter jag 1,5 dl yoghurt med 25 gram nötter. Det plus min morgonkaffe landar på ca 10 kh. Det innebär att det tillhör ovanligheterna att jag äter yoghurt till frukost men visst händer det då och då. Dock är det vanligare att jag äter mindre kh till frukost för att kunna äta mer grönsaker till lunch och middag.

Tips är i alla fall att gå in på sidor som kostdoktorn, kolhyderater i fokus och många andra. De flesta sidor har många bra frågor och svar och många tips till nybörjare. Vet inte om någon har en strikt lathund men dem förklarar i alla fall ganska ingående hur man kan förhålla sig till LCHF och vad man kan förvänta sig.
    Tackar så mycket !

Men oj vad snurrigt de blir nu för mig......
    Hur ska jag tänka....jag gillar inte att väga och ha stenkoll på maten jag ska äta.

Finns de något enkelt sätt att äta LCHF?
  • Hoppet 3
    Vilda Tiger skrev 2011-11-10 13:49:55 följande:
    Jag råder dig till att läsa de trådar som finns i ts. Om man inte vet vad LCHF går ut på är det lätt att det går tokigt. Det har kommit in personer här som frågat "får man äta pasta" och om man inte har grunden så tycker jag man ska skaffa sig den innan man ger sig i kast med just LCHF. Vänligt menat! Läs du i länkarna och se om det kan klarna lite!

Med 5/100 menar jag att många äter livsmedel som innehåller max 5 gram kolhydrater per 100 gram vara. Det kan vara lite missvisande för tex röd mjölk har 3, om jag minns rätt, per 100 gram, men dricker man ett glas på 2 dl blir det ju 6 gram bara där. Medan kakao har 22 gram/100 men där har jag typ 3 gram i min varma choklad så det kvittar ju. Man måste tänka till lite där.

Om man ska äta LCHF för att gå ner i vikt och kan tänka sig att räkna kolhydrater så rekommenderas max 20 gram kolhydrater om dagen. Jag har ingen superkoll men jag har såpass bra koll på livsmedel att jag vet att jag inte kommer över 20 gram om dagen. Jag brukar hamna på 10-15 gram per dag, de flesta dagar. Har man kört ett tag sitter det ju i huvudet.
    Tack så mycket!

Jag vill ju gå ner i vikt men inte behöva ha järnkoll på varje liten kh.
    Jag äter dock aldrig pasta . ris eller potatis!

Dessutom tål jag inte kål av ngt slag!
    Är laktosint.
    ej heller lök.
    bara vitlök.

Finns de några meny förslag på mat som kan passa för dessa allergier?

Trevlig helg!
  • Hoppet 3
    Asereht skrev 2011-11-11 20:26:44 följande:
    Jag äter och har ätit utifrån grundprincipen max 5 kolhydrater per 100 g sedan jag började äta lchf för ett år sedan. Jag räknar aldrig men har koll på vad jag äter dvs jag väljer bra livsmedel. När jag började var detta grunden jag stod på förutom då att utesluta socker, mjöl, pasta, ris och potatis. Nu är jag påläst och har finjusterat och landat i en livsstil som passar mig. Jag äter nötter, choklad ibland och jag dricker även lightläsk ibland på helgen (fy på mig ). För mig har det funkat utmärkt och jag har gått ned dryga 23 kilo hittills.

Man måste som sagt inte väga och ha stenkoll men man måste ha förståelse för vad man håller på med och vad det handlar om och framför allt vad man vill uppnå. Jag ville gå ned i vikt ja men för mig var det viktiga inte att förlora vikt snabbt utan att förbättra mitt allmäntillstånd och må bättre. Jag hoppades att förlora vikt också men hade aldrig kunnat drömma om att det skulle gå så bra och så snabbt som det gjort.

Mitt tips till dig som nybörjare är att läs på, sätt dig in i vad det handlar om och var inte rädd för att börja för man lär sig medan man håller på.
    Hej och tack till dig!

Min tanke är ju oxå att min mage(ibs) ska bli bra men vill även gå ner i vikt sedan jag har gått upp 3 kg på 2 månader men de beror ju bara på mig själv....ätit fel mat.

Gjorde faktiskt oopsis ikväll för första gången. 
    Hade på smör och smakfull greve.
    Gott....men har inte järnkoll på hur mycket KH de var i detta.

De var min middag!
  • Hoppet 3
    organa skrev 2011-11-11 19:48:38 följande:
    Fan, skrev ett svar och så blev det något fel när jag skulle skicka :'(. Skrev iaf ungefär detta:

LCHF är en bred diet man kan äta på många olika sätt. Jag tror man måste utgå från vilket mål man har. Mitt mål är inte att gå ner i vikt så jag räknar inte och väger inte min mat. Skulle det vara mitt mål skulle jag dock definitivt göra det. De flesta som äter LCHF för att gå ner i vikt håller sig under 20gram kolhydrater om dagen och det är inte mycket. Jag tror därför det är svårt att utvärdera hur kosten fungerar som bantningsmetod om man inte räknar vilket jag dessutom tror sker automatiskt när man gjort det ett tag och har koll.

Däremot tror jag också att det är dumt att krångla till det från början. Kanske räkna de första dagarna för att få ungefärlig koll och efter det fortsätta äta godkända livsmedel. Går man då ner i vikt är ju allt bra och man kan fortsätta på samma spår. Går man inte ner i vikt får man nog ta ett steg tillbaka och väga och räkna för att se om man får i sig för många kolhydrater och hur ens fördelning mellan fett/kolhydrater/proteiner ser ut. 
    Tack de var ett bra förslag!

Ska testa en vecka nu (hållt på i 2 dgr nu) och de om jag får lite kläm på ingredienser som jag kan ta till lunch och middagar.

Jag har bara svårt att räkna ut skalor med kh / msk eller dl........jag får testa helt enkelt. 
    En lathund hade vart bra för vissa grundlivsmedel. =D
  • Hoppet 3

Är de ett visst mått så som man bör få i sig
    ex: 

130gr  fett
    90gr protein och
    20 kh/ dag? 

Gör de ngt om de blir 30 kh?fast inte över en viss gräns och ändå kunna gå ner i vikt?

Jag är 175 cm lång
    väger ca 75 kg (vågar inte väga mig) kännt på skärpet att de inte går att dra in till 6:e hålet längre utan stannar på 4:e...=(

• Hoppet 3
    organa skrev 2011-11-12 17:38:13 följande:
    Detta hittade jag på nätet (inte vägt själv). Kanske kan hjälpa lite!

1 dl keso = 100 gram
    1 dl ost, riven = 35-40 gram
    1 dl margarin eller smör, fast = 95 gram
    1 dl margarin eller smör, smält = 90 gram
    1 dl olja = 90 gram
    1 dl hasselnötskärnor = 65 gram
    1 dl kakao = 40 gram
    1 dl kokos, riven = 35 gram
    1 dl linfrö, hela = 65 gram

1 dl = 6,7 msk = 20 tsk = 100 kryddmått

Oj , va bra!
    Tack så mycket!!