Inlägg från: Mina småtroll |Visa alla inlägg
  • Mina småtroll

**Den stora feta LCHF-tråden**

mamman i skogen skrev 2011-11-01 08:10:38 följande:
    av månnen svarar ungefär 9 av 10 fantastiskt på LCHF medans kvinnor har en lägre succesrate och 7 av 10 får strålande resultat för de övriga 3 av 10 kan det behövas ett år ibland mer innan kroppen fungerar normalt och sedan börjar släppa vikt ibland aldrig. Man kan trots att tester inte visar ngt ha en underfungerande sköldkörtel och detta är svårt att komma tillrätta med. Det är då bla inte sköldkörtelhormonet som saknas utan det är receptorer för hormon som "monterats ner" och inte fungerar.      
    Har du skörldkörtelproblem själv? Låter som du är insatt

Jag har läst tråden ett tag, men inte skrivit. Igår började jag med lchf. Har ca 20 kg att bli av med. Har provat flera metoder de senaste månaderna men jag har stått stilla i vikt/gått upp ibland. Anledningen är att jag har fått nedsatt funktion i sköldkörteln (låg ämnesomsättning). Så troligen kommer inte lchf att funka heller...men jag tänker ge det två veckor, o har det gett något resultat då så fortsätter jag!! Förhoppningen är också att levaxinet ska kicka igång snart (har ätit i två månader)

Det är som sagt dag två idag, och jag är trött och lite avtrubbad. Kan det bli så här? Annars gick det toppenbra igår, kände inget sug efter nåt och jag var mätt hela dagen pga allt jag åt. Stod mig länge på alla målen.
  • Mina småtroll

En annan fråga:

Jag åt pannkakor med grädde, mjölk,fiberhusk och grädde igår. O det var ingen vidare...det smakade grädde och fett, stod mig upp i halsen.
    Har ni några andra recept på pannkakor som smakar mindre fett/grädde? Är ju smidigt att göra pannkakor nån gång ibland när man inte har matlåda från gårdagen  

• Mina småtroll

Ytterligare en fråga  

Åt jag för mycket fett igår?

Frukost: lchf - macka med majonnäs och ost
    Lunch - pannkakor gjord på grädde
    Mellis- en babybell ost och en kokostopp
    Middag- blomkålsgratäng, såsen gjordes med grädde och ost bl a

Känns som att det blev alldeles för mycket fett...samtidigt var det kanske därför jag stod mig så länge mellan målen? Svårt o veta hur mycket man ska äta... 

• Mina småtroll
    mamman i skogen skrev 2011-11-01 10:59:13 följande:
    Nej det har jag inte men jag har pluggat till Li LCHF kostrådgivare på MF.. en kanonutbildning med mycket fokus på näringslära näringsfysiologi sjukdomar så jag känner att jag har ganska mycket kött på benen kring orsaker till problem. 

Kan ge dig en anekdot om min kompis som gått på lågkolhydratskost länge med nedsatt funktion i sköldkörteln pco omöjligt att gå ner i vikt trots stenhård träning och lågkolhydratskost. Hon har varit rädd för fettet men ätit riktigtfett i små mängder. Hon bestämde sig att gå över sakta men säkert till LCHF och trots nästan ett halvår utan viktnedgång fortsatte hon med LCHF för hon mådde så bra. Nu i somras så släppte det äntligen efter ungefär 6 månader på LCHF och hon har aldrig varit med om ngt liknande i sitt liv 8 kilo på en månad bara smälte bort så hon är ganska nöjd att hon höll ut med LCHF.

Tror du kommer uppleva att du inte kommer tappa vikt utan det kan ta många månader innan du gör det och det är där de flesta ger upp och säger att LCHF inte fungerar . Kroppen behöver lång tid att läka ut från den "sjukhet" vi själva ofta orsakat genom att följa kostråden som för en stor del av oss är helt onaturliga. Somliga kommer aldrig att tappa vikt heller men blir oerhört mycket friskare av LCHF. Så ett tips är att ge det en månad iallfall för då hinner kroppen börja ställa om. Det tar 4 veckor minst att gå från kolhydratsdrift till ren fettdrift och för många ännu längre..

Lycka till och hoppas du får ordning på allt och att levaxinet hjälper...annars finns det ju andra läkemedel som kan hjälpa även om läkarna inte alltid är införstådda i detta..den kunskapen får man hitta själv hos andra som har samma diagnos..    
    Tack för ditt svar!! Ok då kanske jag ger det 4 veckor ändå. Får se hur det känns Det är så lätt att tappa modet när det inte händer nånting på vågen, trots bra kosthållning och träning
    Vad roligt för din kompis! Kul o höra såna historier

En annan sak: jag samlar otroligt mycket vätska i kroppen. Har fått vätskedrivande utskrivet o jag kissar ut fler kilo när jag tar dom, dock så går jag upp det så fort jag slutar ta tabletterna. Kan det ha med kost eller sköldkörtel o göra? Jag har en flummig läkare som inte kan så mycket om detta...
  • Mina småtroll
    Beckaa skrev 2011-11-01 21:44:42 följande:
    Jag förstod vad du menade, men vad jag försöker säga är att det finns en risk att man får en felaktig diagnos på en sjukdom som inte finns när det egentligen är något annat som är fel! Jag har som sagt inte sett några vetenskapliga bevis för att hypo2 finns  och då finns risken att man diagnostiserar med hypo2 och missar den egentliga orsaken till symptomen.
    Hur upptäcktes massan i hypofysen? Och vad är det för nåt?
  • Mina småtroll
    SmåDunder skrev 2011-11-02 09:18:43 följande:
    Har nu kört med LCHF i 4 veckor, med lite fusk när vi hade dop. Helt fantastiska resultat dock med -6,8 kg. Jag har mycket att gå ner efter graviditeten så jag är nöjd, den bästa bieffekten är dock att jag har blivit piggare.

Det som är svårast tycker jag är att få ihop vad vi ska äta dagligen, tips?

Kämpa på!
    Wow, vilket resultat! Grattis! 
    När blev du piggare, direkt? Jag är inne på 3:e dagen o tycker att jag är ganska trött/lite svag eller avtrubbad. Mår dock inte direkt dåligt. 
  • Mina småtroll
    Beckaa skrev 2011-11-02 14:22:39 följande:
    Eftersom hypofysen styr sköldkörteln och  sköldkörteln verkade fungera dåligt trots att det inte syntes i de traditionella blodproverna gjordes en magnetröntgen där man såg massan. Från början trodde man att det var en cysta men när man tog bort den visade det sig inte vara vätska i den utan någon form av gegga som kirurgen aldrig sett förut. Jag har inte fått några svar på om de lyckats analysera vad det var de fick ut. Det är nu tre veckor sedan operationen och idag tog jag de första proverna för att se om hormonhalterna (bland annat sköldkörtelhormonerna) förbättrats sedan massan försvann *hoppas*
    åh, vad jobbigt...hoppas du får besked snabbt o att det är bra, så att du kan lägga det bakom dig!! äter du lchf?
  • Mina småtroll

Jag smygvägde mig idag...är inne på 5:e lchf-dagen och vågen stod på -1.8 kg!! (fast vågar inte ta ut nåt i förskott ännu...kanske har gått upp igen om några dagar..vågar inte lita på att min kropp kan gå ner i vikt pga låg ämnesomsättning och ingen annan metod har funkat hittills....)

Sen måste jag slänga in ett tips:

Alvesta-glass har LCHF-glass. Smakade lite i går (1,5 gr kolhydrater per 100 gr). Den var god!! Kan va bra o ha nåt sånt i frysen när man får gäster o inte vill äta det dom äter  

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**