• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

hej, hoppar också in ( är ju TS som stått för största delen av min matmeny första veckorna ) och hoppas vi kan peppa varandra.
    Har gått ner 4,1kg under mina första två veckor och jag hoppas innerligt att dettta funkar för jag mår så himla bra av kosten.
    Har hypotyreos ( lågt sköldkörtelhormon ) och har varit som en levande död senaste 1,5åren. Medicin har hjälpt mig att få till en fungerande vardag även om jag fortfarande var trött.
    Men sen jag började med lchf mår jag bra! Jag känner mig frisk, aktiv och vital, en helt underbar känsla när det nästan känts som att drunkna i sin egen trötthet. Och så är maten så himla god, icke att förglömma

sheena82 skrev 2011-02-19 18:38:20 följande:
    Hoppar också in här :) Har käkat lchf sen augusti och mår jättebra av det. Jag väger mig aldrig så jag har ingen aning om viktnedgång, dock så har jag minskat 3-4 strl i byxor. Tycker det är svårast att vara utan bröd, men idag gjorde jag Pones och det var verkligen ett okej alternativ! Gillar inte lembas och oopsies alls kan jag tillägga.

Ifall du inte provat än så tycker jag du ska testa detta knäckebrödet,

3 ägg
    3 dl som delas lika mellan linfrön, kokosflingor och mandelmjöl. Vissa använder sesamfrön men jag gillar inte dem så jag tar 1dl var av det andra istället.
    Rör ihop och bred ut smeten tunt på en plåt.
    Grädda 15 min i 175gr.
    Ta ut och skär ut bitar.
    Rosta i ugnen 1 timme på 50gr.

Ät gärna först dagen efter, då är det supergott med lite ost och skinka på till frukostkaffet!

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Fru T skrev 2011-02-19 19:51:53 följande:
    hehe nje det är faktiskt han som lagar maten här hemma men jag måste börja ta över nu (till min stora fasa) då ha har fått ett jobb med tider som innebär att maten gärna ska va klar när han kommer hem (ja pluggar)
    Så iom att ja nu börjar laga maten så blir det nog lättare att byta ut den

han är inte främmande att testa så ja hoppas det kommer gå bra, det värsta är väll min förmåga att komma på vad som ska lagas..

Finns det nån sida med tex veckomenyar och dylkt så man kan planera sina veckoinköp? 
    www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370.html

Jag ställde ungefär samma fråga för några veckor sedan och fick jättebra tips från ts i den här tråden.
    Observera det som står i min ts och betänk att jag sedan dess lagat all mat från grunden, inte ett enda halvfabrikat har använts och jag bakar något nästan varje dag. Det blir dessutom gott och det är roligt.
    Mitt liv har gjort en helomvändning och maken jublar

Behöver du hjälp med något recept är det bara fråga.
  • Faile

Någon som vet hur "bra" sojamjölk är i lchf-sammanhang?
    Jag har nämligen bytt ut mjölk i kaffet till just sojamjölk eftersom det bara är 1gram kollisar per 100, mycket bättre än mjölk. Tycker inte grädde i kaffe är gott så därför jag försökt hitta andra genvägar.

Men vet inte om det finns några dolda "fällor" i sojamjölken?

Annars gjorde vi lchf-bountys igår och det var sjukt gott *tipsar*

• Faile

Nu vecka nya tag som tur är, för fy vad jag har ätit fel i helgen.

Visserligen har allt varit lchf-godis som tex bountys men man ska ju äta med måtta och det kan man nog knappast säga att jag gjort.

Märkte direkt att det triggade igång sockersuget, så under min viktnedgång får nog sådana godsaker vara tror jag, är lika bra.

Nåja, har ju ätit strikt 3 veckor nu med endast detta avstamp så det får väl räknas som bra ändå.

• Faile
    MrsMurphy skrev 2011-02-21 22:49:44 följande:
    Ni som tipsar om mycket bak och recept, dessa udda livsmedel som dyker upp titt som tätt. Är någon sugen på att rota lite i skafferiet och kolla vilka som är oumbärliga i mat/baksammanhang för er?

Jag har hetsat runt och letat saker titt som tätt nu, hittar aldrig någonting. Dessutom handlar vi så sällan och jag blir så sugen på att baka och fixa, men allt saknas ju jämt. Så jag ska dammsuga butikerna och ev behöva shoppa från någon internet butik och styra upp så att man har rediga möjligheter att roa sig här hemma. Just möjligheten att haka på alla dessa tips när man väl får dem. Så enerverande att skriva upp på inköpslistan och 5 dagar senare har man ingen aning om vad det är eller varför man skulle ha det. Tungan ute Så nu vill jag ha en grundbas och möjligheten att storma in i köket när tipsen trillar in. 

Det som jag har hemma hela tiden nu är,

Linfrön
    Mandelmjöl
    Kokosflingor
    Fiberhusk
    Pofiber
    Sesamfrön ( även om jag äter de väldigt sällan, är inte jätteförtjust i det )
    Philadelphiaost
    ägg
    Ost att riva/färdigriven

Har lagt in ett recept på jättegott knäckebröd tidigare i tråden som jag verkligen rekommenderar. Är så gott på morgonen med ost och skinka på
  • Faile
    Linda1976 skrev 2011-02-22 06:58:49 följande:
    Jag instämmer (utom mandelmjöl som jag inte tål) Och säger:

smör
    grädde
    kycklingfiléer
    köttfärs
    fiskblock
    frusen broccoli
    frusen blomkål (till mos)
    bacon
    tomater
    frysta hallon&blåbär
    90% choklad
    lök, alla sorter
    Jag tål inte heller mandelmjöl, inte maken heller, men det funkar i kncäkebrödet jag brukar göra. Troligen för att brödet rostas en extra timme i ugnen ( för att bli knäckigt/hårt ) och därmed är mer "tillagat".
    Var samma med äpplen som jag också är allergisk mot att de gick bra att äta när de var i pajer osv, men inte råa.

Kanske funkar för dig med?
  • Faile

En fråga om dryck.

Finns det nåt annat som är ok att dricka än vatten, för jag börjar bli riktigt less på det.

• Faile
    Linda1976 skrev 2011-02-22 20:23:16 följande:
    Smör blandat med vad du vill... vitlök, persilja, citron, timjan..... vadsomhelst!
    Lyckligamamman skrev 2011-02-22 19:44:34 följande:
    Då har jag oxå provat Pones, slängde ihop en sats för en halvtimme sen, och nu sitter jag här mkt mätt, nöjd och belåtenGlad!

Jag vågade mig på att ändra liiite i receptet, tog två ägg och lite mer smör samt toppade bullarna med lite riven parmesan som jag fått över, resten enligt receptet.

De blev riktigt smarrigt, kommer att bli repris mkt snart, fick MVG av maken oxå!
     Kanske man ska testa då, så blir det bättre proteinmängd i, och mer fett också för den delen! Jäjä...... *himlar med ögonen*
    Faile skrev 2011-02-22 20:15:47 följande:

En fråga om dryck.

Finns det nåt annat som är ok att dricka än vatten, för jag börjar bli riktigt less på det.

De flesta tycker nog inte att det är ok, men jag dricker Pepsi Max. Ja, det innehåller sötningsmedel, nej - det kanske inte är supernyttigt för kroppen, men just nu känner jag att jag är supernoga med maten annars, och Pepsi Maxen vill jag inte släppa. Den triggar inte mitt sockersug, och jag blir inte hungrigare.... så jag fortsätter...

Men du kan ju dricka smaksatt vatten (gurka, lime, citron, hallon), kaffe, te, äggmjölk... Jag vet att många dricker svag Fun light också... men det är ju beroende på hur man ser på det här med sötningsmedel....

Vad många alternativ, vad bra. Gurk/hallonvatten har jag aldrig testat så det och äggmjölk ska jag prova. Läste nåt recept om äggmjölk och det lät så gott
  • Faile
    Jennie83 skrev 2011-02-23 23:36:37 följande:
    Frågar er igen, om de är någon av er som ätit VLCD före ni börjat med LCHF???

I såfall hur har det funkat?
    Ja och det funkade skit.
    Åt vlcd ( låg mellan 800-1000kcal om dagen ) i ca 3 månader och gick ner 2kg totalt och då var jag hungrig/sugen nästan jämt. Jag åt shakes hela dagarna med liten middag till, skippade allt socker och godis och onyttigheter ( fett ) och jag gick ändå inte ner.
    Med lchf har jag gått ner 4,5kg på ca 3 veckor och jag äter gott och är mätt och belåten
  • Faile
    Linda1976 skrev 2011-02-24 07:01:24 följande:
    Läst Matrevolutionen så får du en helt ny bild av kolesterol som du kan köra ner i halsen på gammalmodiga läkare
    Jennie83 skrev 2011-02-23 23:36:37 följande:
    Frågar er igen, om de är någon av er som ätit VLCD före ni börjat med LCHF???

I såfall hur har det funkat?
     Ja, för 5 år sen gick jag ner 45 kg med Cambrigde. DÅ räddade det livet på mig, hade jag vetat om lchf då kanske jag nappat på det istället. Att köra kombi runt 1000 kcal om dan är inte vlcd, man måste få draghjälp av ketos annars dör man ju av sug. Tyvärr gick jag upp 10-15 kg av de 45 beroende på tja... olika saker, men nu ska de bort, jag är ju inte tjock direkt, så det får ta lite tid....
    Kanske kan kalla det LCD då
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**