• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

mimmi006 skrev 2011-03-10 22:14:54 följande:
    Hej! Lite pinsamt, jag läser lite här för att försöka begripa LCHF, men jag blir alldeles snurrig av alla nya begrepp och recept.

Kan ni hjälpa mig vad jag ska handla imorgon? Vad är era LCHF favvisar som ni inte kan vara utan? Tungan ute
    Nu vet ju inte jag riktigt hur mycket du har tänkt handla, men sånt jag alltid har hemma är,

Ägg i mängder
    Vispgrädde
    Smör
    Ost i olika former ( brie, hårdost, babybel, halloumi bla )
    Mandelmjöl
    Kokosfett + kokosflingor
    fiberhusk
    pofiber
    linfrön
    sesamfrön
    psylliumfrön
    Turkisk youghurt
    Vitkål
    Blomkål
    Övriga ovanjordgrönsaker köper jag mer efter behov
    Kött/kyckling/fisk/korv efter smak
    Kesella
    Olivolja

Så första gången jag handlade upp mig blev det dyrt eftersom jag knappt hade något av allt detta. Sedan fyller man ju bara på allteftersom
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    nassu skrev 2011-03-11 06:13:15 följande:
    Är mandelpulver samma som mandelmjöl? Hittade mandelpulver men det var ju jätte mycket kolisar i det. Men det väger ju inte så mycket så ni kanske tänker den vägen, eller ?

Sen undrar jag hur det kommer sej att det kan vara så enorm skillnad mellan ex. kokosflingor. I det paket som jag har är det 23kolisar/100... och det ni pratat om lär ju vara så mycket mindre. Är det inte konstigt att samma produkt kan kasta så mycket i kolhydrater?

Angående matdagboken, så tipsade nån mej att man kan lägga in recept som favoritmåltid. Försökte  det idag och la in ex. oopsie. Men sen när jag väl skulle lägga in det till frukost så fick man ju välja portioner bara... dvs. då kom det som om jag skulle ha ätit 2 SaTsaer oopsiebröd och inte st STYCKNA bröd. Hur ska man göra riktigt ??

Idag ska jag på fest/kalas.. och öveväger att ta med en påse nötter så jag har nåt att smaska på medans de andra käkar sötsaker eller kolisar...
    Jag använder mandelpulver för mjölet som finns här är jättemycket kollisar i. Pulvret är 6/100 eller nåt sånt, men det väger ju inte så mycket.
    Vet inte var alla andra köper sitt mjöl och om det finns med lite kollisar i någonstans.

Babybel ( små runda röda ostar i en liten påse ) är bra att ha med också. Inga kollisar och mättar bra
  • Faile
    Lycka 1 skrev 2011-03-11 07:38:26 följande:
    Jag började med pulver för ett år sedan. Sedan dess har jag använt pulver från och till under hela året, har gått upp och ner hela tiden. Har ätit lite kolhydrater under hela den här tiden också.
    När jag började med lchf för 4 veckor sedan hade jag gått ner 10kg.

I min blogg för jag matdagbok varje dag.
    I början åt jag mycket keso med bär och hade mjölk i kaffet men har slutat med det efter tips här i tråden. Har bara mjölk när jag är ute på jobb och inte har tillgång till grädde.
    Har kollat igenom din matdagbok och egentligen äter du bra, men det verkar som du trillar i små fällor lite då och då.
    Kikärtor tex är massor av kollisar i, sockerärtor inte lika mycket men ändå ganska mycket. Mjölsås ( troligen ) någon dag och en liten bit tårta en annan dag.

Jag tror du måste vara ganska hård i början, speciellt om du dessutom pulverbantat innan. Om du trillar dit på något säg var 3e dag, så hinner du knappt komma i ketos innan du bryter det igen. Vilket kanske gör att kroppen håller hårt i både fett och vatten ( nu spekulerar jag )?!
  • Faile
    Lycka 1 skrev 2011-03-11 07:50:31 följande:
    Jo dom fällor jag gått i är jag mycket väl medveten om.
    Kikärtorna åt jag ca 5-6st och den där såsen som jag antar var av mjöl tog jag två skedar av. Så jag kan ju inte få i mig några mängder kolhydrater av det?
    Jag blir väldigt yr och illamående om jag inte äter i tid (har alltid varit så) så ibland måste jag äta annat än vad jag lagar själv (när jag är ute på jobb) och då försöker jag alltid välja ut det bästa.

Ketos har jag varit i hela tiden. Var redan det när jag började med lchf tack vare pulvret.
    Ok, ja då är det nog bara vänta tills kroppen fattat att den får mat hela tiden, så släpper det nog ska du se.
    Förstår att det inte är kul när det går åt fel håll men mät dig istället, så kanske du får gladare besked även innan vågen hänger med
  • Faile
    Lycka 1 skrev 2011-03-11 08:13:52 följande:
    Nej det känns faktiskt inte som att jag fuskar så fasligt mycket.
    Dom gånger jag ätit något med lite mer kolhydrater har det varit genomtänkt och planerat. Ok, inte den lilla tårtbiten på min mammas 50-års fest då Men en liten tårtbit på 4 veckan kan ju inte ge 2kg pluss.
    Jag har aldrig fallit dit och ätit en massa onyttigt eller överätit av något.

Jag har sagt flera gånger att jag ska köpa måttband så nu ska jag fasiken göra det idag! Ska till Ica maxi strax och där borde jag väl hitta ett. Synd att jag inte har några mått från början bara.

Nu har jag en vecka till på för att försöka få kroppen att förstå att jag aldrig kommer sätta den i svält. För det är väl det den tror efter mitt pulvrande.
    För om en vecka åker jag till Thailand!!!Solig
    Får se hur det går med lchf då? Tips på vad jag ska/inte ska äta där?
    Ris och nudlar går såklart bort. Jag har tagit reda på att det finns både ägg och bacon på frukosten, jag var lite orolig att det bara skulle finnas vitt bröd och marmelad typ .
    Gud vad härligt att åka till Thailand. Här snöar det för fullt Kräks

Har precis gjort min första äggmjölkslatte och OMG vad gott det är!! Lady Dahmers recept med kaffet direkt i.
    Att något som låter så äckligt kan vara så gott, helt otroligt.
  • Faile
    Kaya skrev 2011-03-11 09:58:27 följande:
    Oj vad ni skriver! Kul med en tråd som verkligen lever!

Vänta här nu, avocado!? Kan man äta för mycket av det? Jag trodde det var den allra LCHF-vänligaste grönsaken av alla eftersom den är så fet?!? (jag älskar avocado och äter gärna en halva åt gången!)

Och Martina, är det verkligen så att man kan få dåliga blodfetter av att äta mycket fett? Jag trodde LCHF-filosofin var det rakt motsatta, att det är svängigt blodsocker och mycket skräpmat (med snabba kolhydrater) som orsakar dåliga värden??? (jag vet att det finns många som fortfarande tror att light är bäst och att man kan äta hur mycket fettsnåla saker som helst bara man undviker fett, men då törs man väl inte ens testa LCHF...?)

Igår kväll åt jag väldigt god kvällsmat efter storhandlingen (då jag och mannen verkligen FYLLDE kyl och skafferi med LCHF-vänlig mat, OK han envisades med sina havregryn och frukostflingor och knäckebröd också... ):
    OSTBRICKA
    Olika goda ostar (hårdost o dessertost)
    Avlånga "kex" = lagom långa bitar av selleristjälkar
    Runda "kex" = skivor av skalad ekologisk zucchini

Och idag smakade frukosten UNDERBART (jag är så lycklig att illamåendet har gett med sig!):
    Kaffe med standardmjölk (jag SKA testa den där äggmjölken hur äcklig den än låter, jag lovar)
    1 liten kardemummapones med massa Bregott och rökt skinka
    1 bit rostat sesambröd med massa Bregott, rökt skinka och alfalfagroddar

Så himla gott!!

Groddar förresten, det måste vara kolhydratsnålt som bara den, eller hur?

Fredagsmiddag blir nog något av lammfärs (vi köpte massa kött av olika slag igår men man ska väl se till att laga det malda köttet först) och så LCHF-chokladmousse till efterrätt. YUMMY.

Lunch kanske blir LCHF-plättar, nu när jag änligen har fyllt på med ägg i kylen!

K
    Äggmjölken smakade som en helt vanlig ( fast godare ) skummig latte med härlig kokossmak i bakgrunden. Kan verkligen rekommendera.

Maken höll på att dö när jag sade vad jag drack hahaha. Men jag ska nog lura i honom den med
  • Faile

Dagens middag, entrecote med smörstekt vitkål och rödlök och bea till.

Älskar bea men jag orkar bara inte göra egen ( för bara en månad sen lagade jag knappt ens mat ju ), så jag är sjukt glad över Lallerstedts bea med kollisar under 0,5gr/100gr

• Faile

Det är helt underbart vad mitt sötsug har förändrats och smaken av sött.

Maken var typ colaberoende innan han började med detta och har därför köpt hem läsk två gånger. Pepsi max och cola zero och jag kan inte dricka nån av dem längre. Så fruktansvärt sött och äckligt att jag nästan får kväljningar.
    Härligt och veta att jag inte behöver sakna något som inte ens smakar gott längre.

• Faile
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-11 20:24:51 följande:
    Ha en underbar fredagskväll alla i chatten!
    Detsamma, nu blir det soffan och en bok
  • Faile

Usch, första veckan utan viktnedgång sedan jag började. Istället visar vågen +0,5kg men då har även ketosen varit lite upp och ner denna vecka.

Inget medvetet fusk, men några små misstag från min sida. Bra med äggmjölken iaf så försvinner några kollisar där och även lite mindre mejeriprodukter

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**