• Folk

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej

Har ätit Lchf i 4 dagar. Har kört innan men tyckte då att det var för strikt. Blev bara trött och seg i huvudet. Så nu tänkte jag vara lite mer o-strikt. Men känner ändå att det inte känns bra....Bara en känsla. vore tacksam om någon kunde kolla igenom dagens intag och kommentera. Tack på förhand.

Frukost
    Äggröra på 1 ägg och med champinjoner i. Ca 1 dl turkisk yoghurt med lchfmusli (solrosfrön, pumpafrön, valnötter, mandel och riven kokos, 5 blåbär) Ca 3 msk av muslin Kaffe med grädde.

Lunch
    Köttfärsås på magert älgkött stekt i mycket rapsolja, passerade tomater (utan tillsatt socker!!), lök, kryddor, buljong. Fetaost, 1/2 avokado, gurka 2 skivor tomat.

Middag
    Äggröra på 1 ägg + champinjoner stekt i smör. 2 ostrullar med bregott och skinka (2 skivor) gurka. Te. Var så mätt efter middagen så det blev "lätt-middag".

Sen blev jag så sugen/hungrig..... Tog då 3 msk grädde....och en ruta 86% choklad....Och en bit dansk flödeost (33%fett).

Gör jag fel eller är det bara inbillning???   .       

• Folk
    rödnos skrev 2012-04-15 22:05:09 följande:
    Jag tycker det låter som att du äter för lite mat?? Hur som helst äter du definitivt för lite fett.
    glöm magert kött, ta alltid det fetaste alternativet. Då ska du se du mår bättre snart och får mycket mer energi!

Tycker du det är för lite mat?? Jag vart mätt i alla fall....Jag är 156 och väger 64. Typ 8 kg för mycket.
    Vad tycker du jag ska lägga till i matväg då? Jättetacksam för svar!
    Magert kött var för att jag blev bjuden. Drog i rejält med rapsolja, fetaost och avokado för att kompensera det magra köttet....
    Just nu är jag inte energifattig. Det var när jag körde überstrikt lchf förra gången....   
  • Folk
    stjierna skrev 2012-04-15 22:17:41 följande:
    Jag tycker det känns som att du äter för lite "riktig" mat.. Alltså, varma huvudmål menar jag då. Ägg och champinjoner är toppen till frukost exempel, men om du ska hålla dig mätt på kvällen och inte vara sugen så krävs nog mer "köttbullar i gräddsås", "fläskfilégryta", "lax i foliepaket" - mer sådan mat ;)

Enda "felet" du äter är magert kött - FETT kött ska det vara ;) men det är inget som du står o faller på, och det innehåller ju inte massa KH, så så länge du får i dig fett på annat sätt under måltiden så kan du väl mycket väl välja det magra köttet, om du föredrar det ;) 
    Aha....jag fattar....imorgon börjar veckan och det blir som vanligt frukost, lunch, middag. På helgen är det svårt för mig att få till alla tre målen när man stiger upp lite senare....

Frågar då: du skriver fläskfilégryta och gräddsås....hur får man till det "såsiga" utan att reda med mjöl?? Det blir ju lite tunnt med bara grädde....och lax i foliepaket....drar du i rejlält med smör eller hur blir det lchf av den?? 
  • Folk

Alltså! jag kan inte fatta hur olika påsar riven kokos (läs olika märken) kan ha olika mängd kh???
    Kokos är ju en nöt. Man plockar väl eländet från samma palm, bankar hål på den, tar ut det vita och river, förpackar och skickar till Sweden! Händer det nåt mysko på vägen? Vill häslokosten (dyrare I guess) sälja mer och drar ner antalet kh på sina innehållsförteckningar?? Jag bara undrar...lixom...  

• Folk

Hej
    Jag funderar på om det är en okej lunch med 1 avokado, 200 g rostbiff och så en nödlösning....räksallad i burk med kh-värde på 4,5 / 100 g..... 

• Folk

Hej
    Fråga: jag lchf:ar sedan 3 veckor. Mår bra och har tappat några kilon. MEN jag har fått blödningar fast jag inte ska ha mens (käkar p-piller). För ett år sedan körde jag också en omgång lchf och det var likadant då! Är det någon som haft samma eller vet varför???

Tacksam för svar!   

• Folk

Känns som att dagen blev en halvkatastrof men frågan är hur mycket katastrof Försöker verkligen äta lchf men känns som jag misslyckas men vet inte riktigt med vad......

Frukost
    2 MYCKET tunna skivor lchf-bröd med rikligt med bregott och ost.
    1 ägg

Lunch
    Keldas tomatsoppa (tror det är 6g kh/100g) med vispgrädde och lite CF i. Några oststavar.

Mellis
    Turkisk yoghurt med frö och nötter (liten skål ca 1dl) blandade i en skvätt naturell yoghurt.

Middag
    Lax med sås på CF och kryddor. Broccoli. Lite ärtor och majs. 

Framför tvn
    1dl grädde och 5 hallon. 5 cashewnötter....

Vad blir fel här??? Någon??? Känns bara fel...som att vågen kommer visa + 4 kg imorgon                  

• Folk
    Allrona skrev 2012-04-29 20:55:15 följande:
    Folk - keldasoppan blir snabbt mycket kolhydrater! Den skulle inte jag välja att äta alls!

Hmmmm, du har nog rätt....men det är svårt ibland när man måste få till maten lite snabbt och inte har tid att stå vid spisen jättelänge. Lagar ordentlig frukost och middag men ibland måste man bara få äta något annat än sparris, cahmpinjoner, sallad, kött och fisk, grädde.....

Känner att det är svårt att variera med lchf... 
  • Folk
    Allrona skrev 2012-04-29 21:08:33 följande:
    Folk - hemmagjord soppa kan vara helt ok. Gissar på att det är mjölkpulver, socker och mjöl i keldas soppa och det har du ju knappast i din egen soppa

Japp! Håller med dig! I grunden gillar jag hemlagat och lagar mat varje dag. Både killen och jag gillar att vara i köket och dona. Men ibland med 3 ungar som behöver uppmärksamhet, man ska vara på ett ställe om 14 minuter och man VET att man måste käka något innan för det erbjuds inte något lchf alternativ dit man ska.

Men vi har pratat om det, att det inte finns så mycket halvfabrikat att ta till i nödfall.....Nödfall för mig är ca 1 måltid per vecka....som man inte planerat för... 
  • Folk
    Glass skrev 2012-04-29 21:20:42 följande:
    Ta en heldag i köket för en av er, medan den andre tar med sig ungarna ut. Laga massor med mat som är lätt att frysa in, och vips så har du en massa klar mat att ta fram när det kniper

Schysst idé....men har du något tips på något som funkar att göra och frysa och sen funkar att tina snabbt? Det är oftast där problemet är tycker jag....att saker blir bäst om de får tina långsamt i kylen över natt.

Solrosen81: grädde och hallon var bara för att det var söndagkväll Inget jag brukar äta. Men lördag var vi superstrikta! och valde istället att "festa till det" lite med grädde och hallon på söndagen.

Men 17 vad svårt det är när alla mular i sig fika flera gånger per dag under helgerna.....    
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**