Inlägg från: byggd av bomull |Visa alla inlägg
  • byggd av bomull

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej på er! Jag hör väl inte hemma här riktigt Men jag brukar läsa en del och jag äter kraftigt kolhydratsreducerat sedan årsskiftet.

Jag har också bara de sista fem kilona kvar och blev väldigt inspirerad av den periodiska fastan som ett par av er kört det sista. Jag har nu testat 24 h vid två tillfällen och det fungerar så sjukt bra  Ville bara säga det 

• byggd av bomull

Jag tänker börja med LCHF idag.. Tror jag  

Har läst här i er fina tråd i flera månader, känner mig hyfsat insatt men ändå inte. Det som jag är mest fundersam över är om det är viktigast att hålla sig under 20 KH totalt per dag, eller att välja livsmedel med mindre än 5 KH/100 g? Jag tycker att det verkar väldigt olika hur folk gör och det förvirrar mig mest.

Jag använder mig av matdagboken sedan innan (kaloriräkning) så jag har inget emot att räkna om jag bara vet vad jag ska ha för förhållningsregler haha.. Om jag tex vill äta blomkålsris, så ser jag att det blir ganska mycket kolhydrater om man ska dela ett blomkålshuvud på två personer? (Har med mig sambon på detta, och vi brukar dela på ett huvud annars) Även om blomkål är ett godkänt livsmedel så blir det ju lite mycket, alltså räcker det ju inte riktigt med 5KH/100 grams regeln?

Hjääälp    

• byggd av bomull

Tack stjierna och ollebulle

Visst hade det varit ultimat att slippa räkna men jag tror inte ens att LCHF funkar så. Jag brukar äta proteinpulver innan träning. Det ligger på ca 7KH/100 g, men en portion blir endast 3 KH. Det borde fungera även fortsättningsvis då?

Jag brukar äta 2 till 3 gånger per dag, har kört periodisk fasta och kolhydratsreducerat hela våren. Anledningen att jag vill börja med LCHF är att jag vill bryta lite dåliga vanor, undvika hetsätningstendenser som lätt kommer när man räknat kalorier och varit hård mot sig själv. Och nyfikenhet! Jag behöver en nytändning!  

• byggd av bomull
    Glass skrev 2012-06-04 19:44:52 följande:
    byggd av bomull

Du frågade om du skulle ligga under 20g/ dag eller köra med 5g/ 100g.

Jag tycker att du ska köra lite avslappnat, tex 5/100 på ett ungefär. Sedan när det börjar sega till sig med viktnedgången så kan du dra ner lite mer och blir lite striktare.

Men eftersom jag inte är överviktig enligt BMI så inbillar jag mig att jag måste hålla lite bättre koll? Så att jag inte hamnar på en platå direkt för att man äter för mycket? Men jag vet inte, lite svårt är det, även om jag efter många års krånglande med kost (fettsnål) och träning har väldigt bra koll på vad saker innehåller. Min middag igår hamnade på nästan 800 kcal, en "gammal" bantare som jag sätter ju kaffet i halsen!!!
  • byggd av bomull

Nu spammar jag tråden, sådär lite nybörjaraktigt Men vad tycker ni om min första dag?

12.00 Ett ägg stekt i smör
    17.00 Kesella med vispgrädde, några hasselnötter och vaniljpulver
    19.00 Lax, smörstekt aubergine, bearnaisesås, grönsallad med pressad citron och olivolja
    22.30 två bitar blå castello      

Totalt 17 KH

Jag kände mig mätt nöjd och glad, inga konstigheter med humöret eller så eftersom jag ätit ganska lite kolhydrater hela våren. Är en van ätare av blomkålsris, zucchinipasta och stuvad vitkål typ Men det kändes mer tillfredsställande att få äta detta ihop med fett än med magra lightalternativ.        

• byggd av bomull
    Boost skrev 2012-06-05 09:01:19 följande:
    Byggd av bomull:
    Jag tycker det ser bra ut i och med att du hållt dig jämnt mätt.
    Jag skulle dock lägga den riktiga maten kl. 17 istället. Då skulle det förmodligen räcka med ett kvällsmål och därmed tre mål per dag istället för fyra som du visar nu.

Jag förstår poängen, jag är inte mycket för att äta en massa "mellanmål" i tid och otid heller Jag kommer dock hem klockan fem så tidig middag blir det aldrig. Brukar ta nåt snabbt, åka och träna och sedan laga middagen efteråt. Får lura på detta! Tack för tips

Igår rensade vi ur skafferi och kyl, idag blir det storhandling! Vad ska man satsa på i denna djungel av kokosfett, fiberhusk, mandenmjöl och allat vad det är ?? Vad får jag INTE missa?  
  • byggd av bomull

Ni är för söta alltså!! Glad Tack för feedback återigen! Jag fortsätter upplägget med måltiderna, men lägger till lite extra på middagen så att jag slipper äta något mer senare. Det låter bra och jag vet att det är en rutin som fungerar för både mig, sambo och sonen. Haha, folk brukar tycka att vi äter middag sent men det passar oss, middagen blir en trevlig avslutning på kvällen efter att träning, städning, läxor och allt annat är avklarat

Okej, ägg, fiberhusk (finns det inte ett annat namn för det också?) och rysk yoghurt står på listan nu! Vi brukar äta ägg med finn crisp till frukost på helgen, men det känns ju lite saftigt med KH. Tjänar man många KH på att baka fröknäcke? Tänker på gårdagens upptäckt att nötter och fröer innehåller väldigt mycket mer KH än vad jag hade hoppats   

• byggd av bomull
    spökplumpen skrev 2012-06-05 10:26:16 följande:

Du kanske ska göra som jag? Det största är att jag började intervallträna på mitt gåband. Och sen såg jag även över kosten och insåg att jag äter för mycket för min målvikt. Mitt mål är 57 kg och då ska jag bara äta 57 g protein om dagen, vilket motsvarar en halv kycklingfilé eller laxfilé. Innan åt jag en hel och det säger sig självt att man inte kan ligga på samma nivå på maten och tro att man ska fortsätta tappa vikt i all evighet. Ju mindre kroppen blir desto mindre behöver den. Jag hade gått ner 8-9 kg när jag hamnade på min platå, nu har det kommit igång igen. Jag har även skippat grädden i mitt te, men det tror jag egentligen inte gör så mycket till eller från. Särskilt inte eftersom jag har börjat fuska med ty med kokos på kvällarna bara för att det är så gott. Med dagens vägning så har jag mindre än hälften kvar nu, exakt 10 kg idag.
    Men, alltså, det där stämmer inte är jag rädd. Kött, kyckling och fisk innehåller ca 20 % protein. En normalstor kycklingfilé innehåller ca 35 gram protein  

http://svt.se/2.15856/1.1278151/mer_om_protein

• byggd av bomull

Nu har jag kört LCHF sedan i måndags och det känns toppen :) Lite orolig över att man äter "så mycket", men det kommer väl visa sig om jag gör rätt. Ska väga mig på måndag igen, men enligt tjuvvägning så bör jag ha tappat åtminstone ett halvkilo. Haha jag är hopplös vågnarkoman men jag försöker minska ner på det!

Jag är ju gammal kaloriräknare och sätter ju naturligtvis kaffet i halsen när jag inser att en middag kan hamna uppåt en 700 kcal Men man håller sig ju mätt länge, minst fem timmar är jag mätt efter en måltid har jag märkt. Har inte varit sugen på sötsaker en enda gång så det känns grymt. Förut ville man ju ha något sött mest hela tiden

Jag ligger mellan 15-18 KH per dag och hoppas att det räcker så, men jag vet inte eftersom jag inte känner mig konstig/har dålig andedräkt/annat symtom på ketos.    

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**