• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Tezzan1981 skrev 2011-06-14 15:38:31 följande:
    räknar ni med ägg då ni räknar antal kolhydrater?

på vissa sidor står det ju nämligen att det är 0 carbs i ägg och på vissa sidor står det att det är kolhydrater i
    Jag räknar faktiskt inte carbs alls. Och jag skulle nog räkna ägg som noll, det tycker jag står på de flesta sidor jag läst på i alla fall.
  • Gladskit
    rednose skrev 2011-06-14 15:41:11 följande:
    Hej! 

Jag funderar på att testa lchf och skulle vilja veta lite mer från folk som faktiskt äter så.
    Hur mycket "räknar" ni på kolhydrater osv? Måste man hålla på att väga maten osv?

Hej!
    Jag räknar faktiskt inte alls. Jag håller mig till recepten i de böcker jag skaffade när jag började äta enligt LCHF och litar på att de är rätt beräknade. Och jag har ju minskat i vikt så jag antar att mitt sätt funkar bra.
    Sen är min tes att jag inte aktivt behöver lägga till kolhydrater i maten, jag tänker inte "nu ska jag lägga till en kolhydrat här". Utan det man får i sig genom alla andra protein-och fettrika livsmedel man äter räcker, grönsaker ovan jord, bär, mjölk i teét osv.
  • Gladskit
    Ramborg Persdotter skrev 2012-01-23 12:39:20 följande:
    LCHF i sex månader och 10 kilo är nu borta (83-10). - 7 cm byst, -7 cm stuss, - 8,5 cm midja, - 7,5 cm runt vardera lår. 8 kg kvar.

Det går inte så fort, men ner i alla fall. Tänk vad mycket fett kroppen har använt från låren. Ha-ha! Ja, det brukar försvinna där först och mest, oavsett vilken diet jag har kört.

Heja, heja, övriga i tråden!
    Jättefina resultat ju, grattis till dig!!
  • Gladskit
    luspudel skrev 2012-01-23 13:31:45 följande:
    Wiie idag satte jag igång detta! Lånade även
    Skaldemans bok och har börjat läsa lite. Är redan irriterad på hans sätt att skriva, men men
    Har själv inte läst hans bok, men försök få tag i Eenfeldts "Matrevolutionen" annars. Den är riktigt bra!
    Och i den finns även en del recept. Lycka till!!
  • Gladskit
    Tillde skrev 2012-01-23 15:03:15 följande:
    Ska beställa lite grejer tänkte jag, vad säger ni, Stevia eller sukrin? Vad behöver jag för att kunna baka god fika och baka gott bröd? Som inte är för meckigt...?
    Jag är definitivt inget proffs men jag har kört med sukrin när jag bakat.
    Jag har fått för mig att sukrin använder man på samma sätt som vanligt strösocker. Medan stevia använder man för att få saker att smaka sötare.
  • Gladskit
    The Kittycats skrev 2012-01-23 14:08:35 följande:
    Kan det inte ha någonting att göra med att jag gick omkring och "svalt mig" själv med lågfett-dieter för att gå ner i vikt, så fast jag var överviktig så gick ändå kroppen på svält för den fick ju minimalt med fett?
    Det är en klassiker och precis det som folk som tidigare räknat kalorier måste förstå. Kroppen mår inte bra när den inte får bränsle = mat. Det är klart att du är frusen, din kropp drar ner förbränningen för det finns ju inget att förbränna. Jag tror du har helt rätt.
  • Gladskit
    Isbit skrev 2012-01-23 15:36:28 följande:
    Var skickar ni efter grejjer ifrån?
    Lowcarbshop har jag handlat ifrån, likaså Bodystore vid något tillfälle.
    Just det, fitnessguru också, de har det där goda jordnötssmöret!
  • Gladskit
    luspudel skrev 2012-01-24 14:52:18 följande:
    Åh, jag behöver lite pepp. Dag två idag, jag är tröött och har huvudvärk. Känner mig omotiverad och oinspirerad, Skaldemans bok gör mig ännu mer omotiverad (?!) och jag är deppig över att aldrig mer äta godis och gott bröd. Fan, det kanske inte är rätt ändå? Jag funderar på om jag ska göra lchf-chokladnousse ikväll, och baka något bröd imorgon, då kanske jag inte känner mig lika deppig. Herregud vad löjlig jag låter
    Finns det några recept i Skaldemans bok?
    För det var min räddning i början, att jag införskaffade ett par bra LCHF-kokböcker, och kunde inspireras och glädjas över allt nytt och gott jag lärde mig att laga och äta istället för att hela tiden tänka på vad jag INTE fick.
    För i början kändes det verkligen så, jag fick inte.
    Idag känner jag mer att jag vill inte.

LCHF-chokladmousse och baka bröd låter bra!!
    Och det finns jättegoda bröd man kan baka, mina favoritrecept är ett mjukt bröd med sesamfrön, ägg och ost samt ett annat som kallas pones.
  • Gladskit
    luspudel skrev 2012-01-24 20:43:48 följande:
    Jag har läst ungefär hälften och ännu är det inga recept, den boken gör mig så sjukt förvirrad. Han skriver om ratio och andra räknesätt hit och dit men förkastar samtidigt att man ska räkna... Sedan är det ju en bok om viktmiskning och det står inget om hur man behåller vikten, alltså står still. Ja, hittills isllafall Ska låna Matrevolutionen nästa gång jag är på biblioteket också, då kanske det klarnar mer! Dock finns ju många recept på nätet, men ja...
    Tack för lite pepp iallafall! Har mölat i mig brieost och ett par paranötter, känns lite bättre
    Okej, då hoppas jag du får tag i Matrevolutionen snart för den är väldigt bra. Både teori som är väldigt enkel att förstå plus en del grundrecept.
  • Gladskit
    linelullan skrev 2012-01-24 20:47:19 följande:
    Någon som har tips på ett gott lchf bröd man kan göra (alternativt köpa). Har testat att göra egna men jag gillar inte bröden som smakar som ägg.. Tar tacksamt emot tips! :)
    Jag bakar ofta pones, jag tycker inte att det smakar ägg alls.
    Recept:
    5 ägg
    Lite salt
    2dl pofiber
    50g smält smör
    0,5dl grädde el. vatten, jag kör med grädde
    2tsk bakpulver
    Brödkrydda efter smak
    Ev lite solrosfrön om man gillar det

Vispa ägg o salt pösigt. I med smält smör och vätska, sist de torra ingredienserna. Klutta ut på en plåt med bakplåtspapper på, det brukar bli 6-7 st. Grädda i 200c ca 8-10 min.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**