• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Faile skrev 2012-02-11 17:50:24 följande:
    Gäller ju säkert inte alla, men bara så man vet att det kan bli så. Ha så kul Skål
    Så är det för mig med, jag blir "lullig" av ett glas. Men det är kanske för att jag dricker så pass sällan också
  • Gladskit
    Jesse skrev 2012-02-13 15:16:59 följande:
    om man lever enligt nchf, vad äter man då? då måste man ju ta bort bla grädde, gräddfil och sånt eller ?
    Nej, det kan man äta. Det är kolhydraterna man ska minska ner på och grädde tex. innehåller inte så mycket kolhydrater.
  • Gladskit
    IngentingAlls skrev 2012-02-14 15:48:47 följande:
    Jag bakade pones förra veckan. Då använde jag bara pofiber. men har sett att en del använt en del fiberhusk i också. Undrar om det blir någon skillnad på brödet för att man använder en del fiberhusk?
    Jag har inte experimenterat så mycket men testa vettja! Fiberhusk binder ju vätska så det kan säkert funka i pones också.

Jag har i pofiber i mina pones, och fiberhusk när jag bakar sesamfrö-brödet. Sen slänger jag i lite mandelmjöl ibland också, det varierar!
  • Gladskit
    Maskinisten skrev 2012-02-14 19:29:35 följande:
    Hej.

Började i dag på LCHF, är ännu måttligt övertygad om metodens förträfflighet. Men om man inte provar så kommer den ju definitivt inte funka för mig, och nog är det ett kilo eller två för mycket på kroppen...

Vet inte huruvida man presenterar sig i denna tråden, om och i så fall hänvisar jag rakt av till min användarprofil.

Det som jag gissar kommer bli jobbigt för mig är avsaknaden av pasta, något jag nämligen är barnsligt förtjust i.

hurusom, första dagen har gått reko...

Välkommen! Och det är ju som du säger, testar man inte så är det svårt att säga om det är något för dig eller inte. Ett tips som funkar som substitut till pasta om man äter tex. pasta & köttfärssås är att ta en zucchini och strimla med osthyveln. Koka upp lättsaltat vatten och koka strimlorna ett par minuter. Det är klart man känner skillnad, men jag tycker att det är gott och ger lite "tagliatelle"-feeling.
  • Gladskit
    Martina 76 skrev 2012-02-14 20:28:50 följande:
    Nu är ju allt individuellt, men i början försökta jag ofta hitta substitut till pasta, bröd etc. Med tiden tappade jag det behovet och äter helt enkelt andra saker. Efter att ha kört strikt LCHF länge så mår jag helt enkelt dåligt om jag carbar nufötiden så det ger sig av sig självt.

Sitter just nu med en tallrik med goda ostar och ett glas rött framför mig. Najs!!!   
    Och jag var tvärtom i början. Ville absolut inte äta bröd, inte ens LCHF-bröd, av rädsla för att "åka dit" och inte kunna stoppa. Bröd är bland det bästa jag vet nämligen. Så jag väntade säkert 5-6 månader innan jag åt en riktig smörgås med pålägg (givetvis LCHF-bröd).
    Jag tror jag skippar snacksen ikväll, är fortfarande mätt och nöjd efter middagen, men ost och vin lät trevligt
  • Gladskit
    IngentingAlls skrev 2012-02-14 20:47:39 följande:
    Vilket sötningmedel kan man använda för bakning? Har bara sett sånt som man inte kan hetta upp.
    Sukrin brukar jag använda. De finns både i strösocker form och som typ florsocker.
    Sen finns något som heter stevia också men det är mer för den söta smaken tror jag, inte som rent substitut till socker.
  • Gladskit
    IngentingAlls skrev 2012-02-14 21:43:54 följande:
    Var kan man hitta det någonstans? Finns det i vanliga matbutiker? :)
    Jag har beställt på nätet, bodystore.com tror jag att jag köpte från senast. Min vanliga ICA har inte.
  • Gladskit
    IngentingAlls skrev 2012-02-14 22:15:02 följande:
    Mitt matkonto har faktiskt inte blivit något större. Äter så mycket mindre nu och när man inte köper hem "godsaker" så försvinner mycket av pengarna jag annars skulle lagt :) Ska fundera på sukrin. Men vad är egentligen skillnad på det och typ stevia? Är det liksom som riktigt socker?
    Som jag förstått det så används sukrin precis som socker. Man kan baka kakor osv med det.
    Stevia däremot är en smaksättare som är otroligt söt som man använder som smaksättare, inte på samma sätt som man använder vanligt strösocker utan mer som... vaniljsocker kanske?
    Nu är jag lite anti att använda sötningsprodukter när jag i grunden har ett sockersug jag försöker bli av med.
    Men OM jag bakar så använder jag hellre sukrin så att även jag kan äta kakan
  • Gladskit
    jajja81 skrev 2012-02-14 22:28:34 följande:
    Vårt matkonto är med detsamma sen jag började äta enligt lchf för 6 veckor sen. 
    Vi köper ju inte alls lika mycket bröd,frukt,dricka och fikabröd nuförtiden.

Innan jag började med lchf kunde jag lätt äta 4 frukter om dagen och barnen varsin frukt, nu äter bara våra 2 barn varsin frukt om dagen. Bara där har vi nog sparat in en hel del pengar på, för frukt är dyrt.
    Och allt bröd som man kunnat trycka i sig förut!  Skrattande Det har varit min last, älskar smörgåsar! Hjärta
    Jag har ätit LCHF i över ett år nu och jag tycker inte att något särskilt hänt med matkontot.
    Mer avocado, ägg, ost, kesella, och bakprodukter (pofiber, fiberhusk, mandelmjöl). Mindre pasta, potatis, ris, snacks & glass! Frukt och bröd finns ju hemma fortfarande i och med att vi har barn.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**