Hjärtegryn skrev 2012-02-02 19:36:09 följande:
Jag tänker väldigt mkt på allt fett och alla kalorier jag har fått i mig idag (första dagen). Jag har läst mkt på nätet där många dock skriver att man bör hålla koll på sitt kaloriintag också annars går man inte ner. Medan vissa säger som du. Är inte hela grejen med LCHF att man lite lurar kroppen och därav behöver man inte vara strikt vad gäller kalorierna..... ?
Jag mår bra och är mätt. Blev lagom mätt vid lunch (färsbiffar med feta och kokt broccoli) men var vrålhungrig vid 3-tiden och tog några mindre skivor brie och 3 skivor lufttorkad skinka. Suveränt kändes det. Sen vid sex när vi skulle äta middag var jag inte så jättehungrig och blev därför väldigt mätt på bara lite kyckling i CF och ruccola på sidan. Nu känner jag mig riktigt nöjd. Väldigt "fettig" känsla med nöjd. Lite sug i magen dock så det får kanske bli något litet senare...
Är detta som jag ska äta?
Jag hade lätt kunnat hoppa ex broccolin och ruccolan... Jag hade egentligen kunnat leva på bara kött och tänker lite att CF känns onödigt eftersom det är kolhydrater i.. Finns det några såser ni kan rekommendera till som är kolhydrats fria?
Vad är det ultimata bästa man kan äta på en dag om man är strikt som fan?
Det är precis det som är grejen. Du lär kroppen att bränna det fett du äter istället för att använda i första hand kolhydrater som bränsle. Räkna kalorier går fetbort för mig, det hade jag aldrig fixat. Jag har kört LCHF i drygt ett år nu och det enda jag räknat är mängden kolhydater per 100g, de första veckorna. Jag jämförde grönsaker, olika bär, olika mejeriprodukter osv för att lära mig vad jag kunde äta obegränsat av och vad jag skulle vara mer försiktig med.
Exempel på såser som är kolhydratfria; bearnaise typ Lallerstedts färdiga är ju ok. Den är det ytterst lite kolhydrater i. Sen har jag hittat någon ceasar-dressing på flaska som var nästintill noll kolhydrater. Den var god till det mesta. Men jag har tröttnat lite på feta såser, jag väljer något annat tillbehör istället. Tex. kan du röra ihop turkisk yoghurt med fetaost. Jättegott! Turkisk yoghurt eller creme fraiche med röd pesto och fetaost är också jättegott. Liksom avocado eller hemmagjord guacamole.
Hur mycket fett man ska lägga till beror ju också på vad man äter för något. Ikväll tex. åt jag en sallad på tomat, gurka, paprika, oliver, fetaost och så knaperstekt bacon till det. Där får jag fett både från bacon och från fetaost. Tycker jag det är torrt kan jag lägga till ngåon sorts dressing men det är inget måste. Däremot om salladen är mer "mager" med prosciutto eller skinka istället för bacon så kanske jag hade tagit en halv avocado till.
En av mina bra dagar kan se ut så här:
Hemma 06.30 innan dagislämningen:
Proteindrink på pulver utan kolhydrater, blandat m vatten + 0,5dl grädde
Frukost på jobbet vid 08:15:
Smörgås på pones med smör, skinka och ost. En kopp the med sojamjölk.
Lunch:
Kyckling med boursin-sås (enklaste såsen: smält en boursin-ost i lite grädde), babyspenat och aubergine-pasta.
Mellis:
Kesella med bär eller en näve nötter + en kopp the med sojamjölk.
Middag:
Torsk i ugn med grön pesto och grädde, sallad och kokt broccoli.
Tina frysta torskfiléer och lägg i en form. Bred över valfri pesto och häll på grädde eller creme fraiche. Tar ca 20 min i ugnen. Fisk + sås i samm form = suveränt.
Till kvällen kan det bli en bit mörk choklad eller några skivor skinka.