Inlägg från: solrosen81 |Visa alla inlägg
  • solrosen81

**Den stora feta LCHF-tråden**

Känns som om att jag är på banan igen efter helgens kolhydratutsvävningar. Men jag känner mig fortfarande uppsvälld och tjock om magen. :( När ska den försvinna egentligen.

stjierna skrev 2012-05-24 19:32:48 följande:
    Hjälp mig tolka: enligt tabellen får jag inte äta kokosnötter - gäller det då enbart färska kokosnötter? eller får jag inte äta kokosmjölk/kokosflingor/kokosfett heller? Vad tror ni?
    Vilken tabell är det du tänker på? Allt i kokosnötter är väl ok att äta enligt lchf?
    Hoppet 3 skrev 2012-05-24 20:28:38 följande:
    Tack då vet jag.

Jag ska ju sluta med mejerier nu vilket jag tycker är trist då jag gärna tar grädde +kokosfett i kaffet.
    Jag undrar om 1 msk grädde/ dag gör till eller ifrån?
    Ska öka grönt och äta spenat och broccoli som jag älskar.

Jag borde också dra ner på mejerier då jag nästan är säker på att det är det som stoppar min viktnedgång men jag drar mig verkligen för det då jag älskar alla gräddiga såser och grädde i kaffet. Men en msk grädde om dagen borde inte spela någon roll eller......

• solrosen81
    stjierna skrev 2012-05-24 21:57:13 följande:
    Solrosen81: tabellen över okej mat för blodgrupp 0 :)

Ok
    Hoppet 3 skrev 2012-05-24 21:46:31 följande:
    Kolla med din Vårdcentral. De borde ju ha det.

Hoppas att inte 1 msk grädde / dag ska göra så mycket.
    Ja det har de säkert.
  • solrosen81
    Kayla skrev 2012-05-30 13:32:35 följande:
    Boost: Jag äter 3 mål om dagen dvs frukost, lunch och middag. Oftast blir det ngt framför tv:n på kvällen oxå men inom lchf såklart t ex gurkstavar/blomkålsbuketter & dip, grädde med hallon eller ngn bit mörk choklad. En dag kan typ vara så här: frukost - två ägg, två finn crisp, brie, lunch - äggröra och bacon, middag - tonfisksallad/kebabsallad el likn med dressing. Förra veckan åt jag turkisk yoghurt med grädde och hallon ganska många frukostar plus ngn kväll. Idag har jag ätit några kesoplättar m grädde och jordgubbar till frukost, äggröra på 2 ägg och en skvätt grädde plus några skivor bacon till lunch. Usch ja, har så svårt att sluta med cola lighten, men jag kämpar!! Och jag ska sluta helt och bara "kalasa" till det ibland Frajda: Jag har ingen aning... Hur veta?
    Om du vill få igång din viktminskning får du dra antagligen ner ytterligare på vissa saker. Tex skulle jag skippa kvällsätandet på vardagarna och hålla mig till sånt på tex lördagar. Skippa Finn crisp, turkisk yoghurt, grädde med bär och jordgubbar. Jag skulle inte heller kvällsmysa med blomkål och gurka då det snabbt kan bli ganska mycket kh.
  • solrosen81

Sigrid: Jag sprang också till köket i tid och otid tidigare. Var alltid sugen på något kolhydratrikt. Men jag har faktiskt blivit av med det värsta. Det kan vara om jag har ätit något som triggar mitt sug lite som gör att jag kikar i kylen en extra gång och kanske tar ett par ostskivor.

Frajda 80 skrev 2012-05-30 13:58:37 följande:
    Det känns inte som att du borde gå upp i vikt av den maten. Äter du stora portioner? Även om man inte ska räkna kalorier när man käkar LCHF så ska man ju fortfarande inte äta för många...

Min frukost ser ut så här ungefär:
    - 1,5 dl turkiskt yoghurt
    - 0,25 dl grädde
    - 0,5 tsk vanlijpulver
    - 0,5 tsk kanel

En annan del är att du ska tänka på att äta tillräckligt av vitaminer och mineraler med tanke på att du fortfarande ammar så extra vitamintablett skadar ju inte.
    Försök att undvika light produkter även om det är 0 kalorier eller 0 kolhydrater. Vissa produkter triggar igång både insulinproduktioner och att man blir mer sugen på allt och äter kanske mer än man borde.
    Det är inte alla som kan äta massa mejerier vid viktnedgång tyvärr och jag är en av dem.
  • solrosen81
    Kayla skrev 2012-05-30 14:11:44 följande:
    Tack för era rader! Snällt av er Det är ju inte varje kväll jag äter ngt och finn crisp har jag bara ätit några gånger. Tycker att jag har koll på det där som är "farligt" och slösar inte med kolhydraterna, men ska tänka ännu mer på det där. Jag måste ändå berätta att det minskat i cm här och var på kroppen. Tex 2 cm runt midjan, 1,5 cm vid rumpan etc. Det måste väl ändå tyda på något bra? Jag tycker dock att allt blir så ensidigt... Får väl skylla mig lite själv då jag inte älskar matlagning och har tvillingar på snart två år så tiden är inte alltid på ens sida om man säger så! Till frukost vill jag gärna äta ngt lätt så som yoghurt men verkar ju inte bra för mig
    Jag vet precis hur det känns att inte hinna med. Jag har själv svårt att sluta med all grädde och creme fraiche även om jag vet att det skulle få mig att gå ner snabbare i vikt. Men det är ju så gott med gräddiga såser.
    Det kanske skulle räcka för dig att ta bort den turkiska yoghurten ett tag för att se om du får någon effekt. Själv dricker jag ägglatte med kanel varenda frukost. Vet att det inte låter gott men det är det. Jag gör kaffe med kanel i och sen knäcker jag två ägg, tar en skiva smör (ca 20-25gr) och häller i kaffet och blandar med stavmixern. Det mättar länge. På helgen kan jag ta en lchf macka med smör till.

VIkten kan pendla upp och ner, ibland mer upp men det kommer att gå ner igen. Om det inte gör det så gör man något fel och då får man utvärdera hur man äter. För mig kommer det att ta tid men jag har accepterat det nu. Och jag får ju ändå äta god mat.
    Läs Anna Halléns blogg. Där finns det mycket bra info. För goda recept så vill jag rekommendera bloggen
    56kilo.
  • solrosen81
    Frajda 80 skrev 2012-05-30 14:48:38 följande:
    Hur gör du för att få i dig tillräckligt med fett varje dag?
    Jag äter inte så mycket mejeriprodukter, eller ja det är väl en tolkningsfråga Glad
    Jag skulle också behöva tips på frulle som inte innehåller så mycket mejeriprodukter.
    Kanske kokt mosat ägg med smör och kryddor
    Eftersom jag har svårt att sluta med mejeriprodukter så får jag i mig mycket fett därifrån. Men när jag klarar av det så äter jag smör, kokosfett, avocado, lax, köttfärs, bearnaise, hollandaise mm.
  • solrosen81

Frajda: Som jag skrev i inlägget ovan så får jag endast i mig, ägg, smör och kaffe till frukost och det är ju typ 0kh. 
    Då har jag mer utrymme för lunch och middag sen. Annar kan man äta ett par ägg, en kopp kaffe med kokosfett och en lchf macka tex.  

• solrosen81

Jag behöver stöttning och peppning!! Jag är i en riktig svacka  känner jag. Mitt sug har kommit tillbaka och det blev att jag gjorde egen glass OCH supergoda lchf snickers i helgen. Jag FÅR inte baka mer för jag slutar inte äta det förän det är slut.
    Jag hade ju lovat mig själv att skippa mejerier förra veckan för att sätta igång viktminkningen igen men jag misslyckades kapitalt kan jag lova.
    Hur ska jag komma ur den onda spiralen??? Jag tror att jag har blivit lite deppig för att jag inte går ner något längre och då kommer det dåliga ätbeteendet på köpet.
    Jag har inte vägt mig på säkert fyra veckor för att jag är så rädd för att gå upp i vikt.

Men idag är det dags för nya tag. Jag ska nå mitt mål på ca 60-65kg detta året.

När jag tappar motivationen så klarar jag inte av att läsa denna tråden för då får jag mer skuldkänslor. Så det var många sidor att läsa ikapp idag.

• solrosen81

Det var någon som frågade om mål. Jag är 164cm lång och väger väl ca 69kg nu och mitt mål är som sagt 60-65kg beroende på hur jag känner mig. Än så länge har jag inte vägt så lite i vuxen ålder. Men nu är det dags.

• solrosen81
    banantelefon skrev 2012-06-04 19:43:52 följande:
    Idag köpte jag magnesium tabletter på Apoteket och jag måste säga att värken i kroppen genast blivit bättre :)
    Ser fram emot en natt där jag kanske får sova ordentligt...

Har precis läst om äggmjölkslatte, låter ganska äckligt men jag blev nyfiken.
    Någon som dricker detta?
    Är det gott?
    Jag dricker ägglatte till frukost varje dag och ibland även till kvällsmat/middag. Brukar ha i kanel med.

Magnesium kanske jag borde prova med. Vad heter de?
  • solrosen81
    Glass skrev 2012-06-05 09:31:44 följande:
    Klart att du kommer att nå det målet i år, det är 4-9 kilo som du vill gå ner. Det är alltså  0,13- 0,3 kilo i veckan för att nå det målet. 
    Såklart att du kommer att nå det, men eftersom du har så lite kvar så kommer det att komma perioder där du står still i vikt.
    Lev som vanligt med lchf och så stramar du åt lite extra i någon vecka eller två då och då.  Glöm inte att förändra din träning.
    Kroppen vänjer sig vid allt, så man måste byta träning och energiintag lite då och då för att kroppen ska komma igång.  
    Ja nu har det varit en lång period som jag har stått still. Jag gick ner 7kg men sen har jag inte gått ner mer. Så jag har stått still sen i mars. Jag gör lite små förändringar men har inte klarat av att sluta med alla mejerier som jag tror är boven i dramat. Men nu är det dags. Träningen kom jag igång bra med för ett tag sedan men har slutat igen då andra saker i mitt liv påverkar min ork och lust till att motionera.
  • solrosen81
    Gladskit skrev 2012-06-05 09:46:08 följande:
    Tänk inte så mycket på vikten, det är mitt tips.
    Tänk istället på hur bra du mår när du äter low carb! Skaffa inspiration genom att köpa någon ny kokbok tex.
    Jo det är så jag har tänkt innan men den senaste veckan blev jag väldigt less. Och när sockerdjävulen tar tag i mig tröttnar jag på allt.

Jag köpte nyss Anna Halléns bok med familjerecept så idag ska jag göra ugnspannkaka till ungarna men jag ska inte äta den. Till mig blir det väl kött och bea eller ngt liknande.
  • solrosen81
    banantelefon skrev 2012-06-05 09:50:48 följande:
    Solrosen81:

Jag köpte en stor burk på Apoteket som heter Magnesium recip. Tror den kostade 79 kr. Är en sugtablett som smakar citron och som man ska ta 1-3 ggr dagligen.

Började dagen idag med konditionsträning på gymmet och har du druckit min första äggmjölkslatte.
    Supersmaskigt!
    Jag smaksatte den med kardemumma.
    Tack!
  • solrosen81
    spökplumpen skrev 2012-06-05 10:26:16 följande:
    Du kanske ska göra som jag? Det största är att jag började intervallträna på mitt gåband. Och sen såg jag även över kosten och insåg att jag äter för mycket för min målvikt. Mitt mål är 57 kg och då ska jag bara äta 57 g protein om dagen, vilket motsvarar en halv kycklingfilé eller laxfilé. Innan åt jag en hel och det säger sig självt att man inte kan ligga på samma nivå på maten och tro att man ska fortsätta tappa vikt i all evighet. Ju mindre kroppen blir desto mindre behöver den. Jag hade gått ner 8-9 kg när jag hamnade på min platå, nu har det kommit igång igen. Jag har även skippat grädden i mitt te, men det tror jag egentligen inte gör så mycket till eller från. Särskilt inte eftersom jag har börjat fuska med ty med kokos på kvällarna bara för att det är så gott. Med dagens vägning så har jag mindre än hälften kvar nu, exakt 10 kg idag.
    Oj det var inte mycket protein. Jag får räkna på det om det inte hjälper att minska på mejerierna som är mitt första test.
    Jag önskar att jag ska finna någon ork till träning igen så kanske det hjälper mig med.
    Roligt att det går bra för dig och att du fortsätter neråt. Jag hoppas att det släpper för mig med snart.

banantelefon skrev 2012-06-05 10:45:47 följande:
    Okej brudar, "böna" dvs min dotter - kärt barn har många namn ;), har önskat tacos till middag idag.
    Hur är det med kryddningen av färsen?
    Använder ni tacokryddan eller kör ni heller med spiskummin/chili/salt/peppar?
    Förut har jag använt santa marias tacokrydda men köpte nu den på lchf butiken. Blev dock besviken på "taco" smaken. Det blev bara starkare och starkare ju mer jag kryddade men den goda smaken uteblev och barnen ratade det pga det.
    Är det någon som vet vad man kan ha i mer för att det ska bli godare smak?
    LokesMammi skrev 2012-06-05 10:56:42 följande:
    Vi har tagit vanlig tacokrydda. Sen har jag ätit de hårda ist för det mjuka, tills jag kom på att det är ju för tusan majs. hehe
    Menar du att du har ätit nachos? Jag gör alltid ostchips till. Supergott tillbehör.
  • solrosen81
    spökplumpen skrev 2012-06-05 10:16:21 följande:
    Har du testat det som jag frågade förut, att använda sina vanliga recept men med sukrin och mandel/kokosmjöl? Eller är det bara lchf-recept som du testat? Jag har också bara fått skämt till resultat och förstår inte hur folk kan gilla grejerna.
    Det går nog inte att byta rakt av till nötmjöl tyvärr.
    Jag har gjort ett par saker som jag tycker är riktigt goda.
    rombollar http://56kilo.alltforforaldrar.se/kategori/recept/sotsaker/page/2/ fast jag minskade på mängden rom. Nästa gång tänkte jag testa att ha i arrakessens istället.

Och sen detta recpetet på lch snickers http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1533 Men jag gjorde endast halva satsen. 

Och sen har jag gjort egen glass. Blir lite isigt utan glassmaskin men det funkar ändå.
    Men det blir godare glass utan massa philadelphia ost i. En gång gjorde jag chokladglass med kakao i och andra gången med krossad mintchoklad 70%

Men ni kanske menar mer kakor och liknande? Chokladmousse, pannacotta och morotskaka är ju gott med.
  • solrosen81
    LokesMammi skrev 2012-06-05 11:41:10 följande:
    Jag har ätit skalen. Inte tänkt mig för att det inte är lchf "ok"! =) Gillar inte ost så ostchips låter inte lockande! =)
    Nej då är det ju inget alternativ för dig. Men hur kan man inte tycka om ost.
  • solrosen81

Nu har jag intagit min lunch som blev en kycklingfilé, halv avocado, 3msk aioli och lite ruccola. Inga mejerier än så länge idag men funderar nu på en kaffe med grädde och kokosfett. Liiiite grädde i en kopp kaffe om dagen borde ju inte spela någon roll.

spökplumpen skrev 2012-06-05 12:20:56 följande:
    Godis har aldrig varit min grej så lchf-godis lockar inte. Men tårtor och mjuka kakor skulle jag vilja hitta nåt som smakar gott. Brödet tycker jag var ett skämt, det var inte bröd utan det var mjuk kaka. Med lite kardemumma eller pepparkakskrydda i den smeten så hade ingen kallat det för bröd. Fast det saknade naturligtvis saftigheten från en riktig mjuk kaka.

Jag ska nog testa iaf att byta ut mot lchf-vänliga ingredienser men kanske öka på mängden bakpulver lite för att kompensera för mjölet.

Det är ju nästan så att man längtar till hösten för sommaren är så farlig, eftersom det fikas till höger och vänster. Och hellre än att falla för frestelsen vill jag kunna ha ett mindre dåligt alternativ. En bra sak dock med att baka lchf är ju att om inte kolhydraterna skrämmer en så gör priset det definitivt. Bara sukrin kostar 89 kr för 500 g. Kokosmjölet skulle de ha 200 kr för så det köpte jag garanterat inte.
    Ok, det är godiset som lockar mig. Kakor känns mindre viktigt. Men såg du receptet på morotskaka. Tycker att den är riktigt god faktiskt. Men smaken är ju olika så det kanske inte du tycker.

Jag köpte faktiskt kokosmjöl på nätet förra veckan. Det verkar vara drygt och man bakar ju inte så ofta ändå. Sukrin använder jag som mest någon matsked av. Fast nu har jag köpt stevia strö på maxi istället som jag tycker har bättre smak.
  • solrosen81
    banantelefon skrev 2012-06-05 12:43:54 följande:
    Jag har varit ruskigt sockerberoende innan jag började med lchf och nu känner jag inget sug alls.
    Jag tror att det handlar om att bryta invanda mönster och vanor. Att kunna ha fredagsmys utan att hela tiden stoppa saker i munnen eller att kunna ta en fika utan den tillhörande kakan alt byta ut den mot ett bättre alternativ. Just för att bryta mina mönster så jagar jag inga recept på vare sig godsaker eller kakor. Lchf eller inte - jag måste kunna leva utan.
    Härom dagen gjorde jag något jag aldrig gjort förut... jag köpte hem en chokladkaka (90%) och lade den i skåpet och där har den legat orörd sedan dess. Innan hann den inte ens till skåpet innan den var slut.
    Jag har unnat mig en näve fläsksvålar eller två vid ett par tillfällen och gillar man snacka så är det verkligen något jag rekommenderar. De naturella är trista men de med baconsmak är mums.

Jag förstår om man vill unna sig något ibland och att suget slår till, men varför inte unna sig med saker man inte stoppar i munnen?
    Ett nytt klädesplagg, en ny kokbok, en spaweekend... Lite morötter i vardagen iställ
    Jag är lika sockerberoende jag tyvärr. Mitt värsta sug försvinner ganska snabbt och sen småäter jag inget alls. Sen får jag för mig att göra en efterrätt eller lchf godis när vi har besök t.ex. Och tror att jag ska klara av att äta det utan att suget ska återvända. Ibland fungerar det men oftast inte.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**