• Jag1977

**Den stora feta LCHF-tråden**

Loreena: fick höra att en lchf kunnig läkare sagt att alla inte klarar ägg när man kör lchf och får magont, illamående mm. Jag har fått utesluta ägg och mår mycket bättre! Tydligen är det gallan som kan få problem med ägg på lchf kost.

• Jag1977
    Loreena skrev 2012-09-07 22:10:41 följande:
    Tråkigt tycker jag! Ägg är ju verkligen basen i min kost! Jag har tidigare ätit 5 ägg/dag utan problem! Det är både snabbt, billigt och nyttigt! Jag har nog mer eller mindre rakt av bytt ut mackor mot ägg. Jag ska skippa äggen ett tag och sen prova att återinföra dem i min kost lite försiktigt när jag mår bra igen. Har du några förslag på vad jag kan äta istället?

Jag har bytt frukosten mot kaffe med smör och kokosolja. Sen kör jag mest kött/fisk/fågel med sallad till lunch och middag. Proteindrinkar kan vara ett alternativ till typ "mellis"... Var lite trix i början, men nu går det jättebra utan ägg
  • Jag1977

För mig syns synder dagen efter. Går sällan upp, men brukar stå still nåt dygn efter synd Tre dagar senare går jag ned igen, så att det skulle ta tre dagar märks inte på mig.

• Jag1977

nu håller jag tummarna för att mensen drar bort ett kilo när den är över om några dagar. Har legat still (plus 0,5) sen mensen kom. så surt då jag käkar strikt...... har blivit bortskämd med minst ett kilo i veckan nu, så en veckas stillastående (tom lite plus) är jobbigt. jag hoppas det är mensen som ställer till det. har lagt på cykel till och från jobbet får vi se om det gör nån skillnad (ca en mil om dagen)

• Jag1977

Vi är två vuxna och två barn (3och6) och vår matkostnad ligger nog på ca 5000kr. I det ingår hygien, städgrejer, godis mm mm även nån hämtmat då och då

• Jag1977
    P i a skrev 2012-09-14 20:46:31 följande:
    Chokladmousse i kylen och hallon håller på tina, blir bra fredagsmys! :) vågen velar mellan över/under 100-strecket, dophelgen satte sina spår samt lite bortbjudningar i veckan! Men oj vad bra jag mår, och förkylningar virvlar bara förbi, blir lite snorig men det försvinner fort. Helt fantastiskt! Jag som tidigare var småförkyld hela tiden :) ha en trevlig helg allesammans!

Härligt! Trevlig helg på dig med! Själv har jag som målsättning att komma ned 2kg innan oktober (delmål 1). Har stått still pga mens, men nu är den över- så nu jäklar! Hittade en ny restaurang idag (i Luleå) som hade LCHF alternativ på lunchen- blev överlycklig! Nu äter vi Ostbricka på fredagsmyset, syndar dock med ett glas rött men det är det värt!
  • Jag1977

Jag tror att många har en felaktig bild av LCHF, de förstår inte att även vi äter mycket fett så fokuserar även vi på bra fetter, fet fisk, avokado osv. Endel tror att vi äter "onyttigt" bara för att vi är noga med fett. De flesta brukar "lugna sig" när jag förklarar att även vi vill äta nyttiga fetter och fokuserar i huvudsak på att utesluta socker och vitt mjöl. När man fortsätter förklara att vi även fokuserar på så ren mat som möjligt, dvs utan tillsatser så blir det tyst på resten

• Jag1977

Här blir det lax och broccoligratäng med zucchini pasta mums! Kvällsmys blir hemgjorda Västerbottensost chips

• Jag1977

Gaaah! Stått helt stilla 3v nu. Vet att det är en platå och bl.a. Bl.a. Bl.a. men man blir så arg! Kör dessutom extra strikt och hade räknat med att väga 3kg mindre denna månad. Nåväl, kämpar vidare. Ni ger mig pepp tjejer! tack för att ni finns!!

• Jag1977

Äntligen! Ett kilo ned efter tre veckors platå! Nu jäklar! Kör strikt så nu måste det lossna!! Innan 7okt (min 35års dag) SKA jag tappat 2,5kg till- det var mitt delmål och det måste hållas!!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**