• Jag1977

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vägde 65 innan jul, idag 68. Mål ett är att väga 65kg den 20/1. Sen SKA jag ned på 60kg innan vår utlandsresa den 15/6

• Jag1977
    stjierna skrev 2013-01-01 12:03:48 följande:
    Jag tycker att det är så sjukt, det syns verkligen inte att jag väger 86 kilo... Peter höll på att tappa hakan när jag sa att jag har 10 kg till normalviktig och allra helst vill bli av med 15 kilo till. Visst, jag ser inte normalviktig ut, men jag har bmi 28 (överviktig) nu. Bild: matildaslchf.wordpress.com/

Superfin kropp! kvinnlig timglasfigur
  • Jag1977
    dotson skrev 2013-01-02 16:01:07 följande:
    Hej alla duktiga människor. Jag har behöver tips på lunchlådor dom man kan frysa in och ta fram vid behov. Med t ex VV var det lättare att göra storkok och sen frysa in i lådor med med lchf har jag svårt att hitta på mat. Har jag inte mat med så ramlar jag tillbaks i gamla vanor och jag har tröttnat på kyckling/ fisk och sallad och vill gärna ha allt-i ett lådor. Äter inte kött men kyckling, fisk och skaldjur. Någon med bra tips?

Tacoköttfärs är alltid bra, gott med bara riven ost, guacamole och sallad. Annars köttfärsfyllda paprikor, zucchinis tex. Matpajer- fyll med tacoköttfärs, kyckling, tonfisk, äggstanning mm mm. Broccoligratäng, blomkålsgratäng är lätt att göra i storform och frysa in i portionsförp. Rättikagratäng som du äter med kött, fisk eller fågel. Fiskgratänger mm mm
  • Jag1977
    Sidika skrev 2013-01-03 19:47:18 följande:
    ok får ge det ett tag då...har läst i den lchf boken jag har att man bara ska äta 3 gånger per dag och får lite panik över det...hade en skvätt grädde i äggen och stekte med smör och hade ost på.. men som sagt är väl omställningen kanske...

Nej, ät när du är hungrig! Lyssna på kroppen! Med lchf ska du inte gå hungrig- koka ett ägg eller gör en omelett eller nåt om du är hungrig. För mig tog den ca en vecka innan jag märkte en enorm skillnad i hunger- numer äter jag aldrig mer än tre gånger per dag- däremot äter jag direkt jag känner minsta hunger. Lycka till och ge inte upp!!
  • Jag1977
    Mama Mia skrev 2013-01-03 21:59:01 följande:
    Det har säkert sagts flera gånger om, men var köper ni kokosolja på nätet? Hittills har jag köpt Cocosa på hälskostaffären, men dyr som den är så borde det ju gå att hitta billigare någonstans. Men jag har inte så stor koll på nätbutiker öht.

Köper på bodystore.se två 500g burkar för 149kr
  • Jag1977

2013 ska bli året jag äntligen trivs i min kropp! Ska ned på 58kg och ska satsa mer på mig själv, satsa på må-bra saker! Har redan bokat en weekendresa med en tjejkompis, en treveckors resa till Alanya med familjen och jag och sambon har planerat hemligt giftermål under sommaren. mycket roligt i år!! sen får vi se om nästa vinter bjuder på beslut om tredje barn eller ej......

• Jag1977
    Nennen sthlm skrev 2013-01-04 19:45:39 följande:
    Hej alla ! Detta är min(och makens) 4 dag på lchf. Vi är nybörjare på detta men försöker hitta svar på nätet och fråga kompisar. Dock är jag dålig på vad som innehåller mycket kollisar och inte. Försöker läsa på förpackningarna men ibland är det svårt att räkna ut. Idag har jag ätit: Filmjölk med 0.5 dl hemmagjord lchf müsli Kaffe med mjölk 1 ostkorv med räksallad Laxgratäng med blomkålsmos och dillsås Det vi har allra svårast med är mejerierna. Kommer knappt på en enda maträtt utan mejerier i och det känns som vi äter något med mejeri i till varje måltid. Tänk om det sabbat allt ?

spontant: uteslut filmjölk- ersätt med grekisk eller rysk youghurt. Håll koll att inget ni äter innehåller mer än 5g kh/100g. Undvik färdiga saker såsom korv, färdiga röror och såser- kontrollera isåfall noga att de inte innehåller mjöl eller socker. Försök äta så naturligt som möjligt- tänk kött, fisk, fågel med grönsaker och hemgjord sås. Tips på mejerifritt är att använda kokosmjölk och majonnäs i tex röror samt tex aioli till maten. det är mycket att tänka på i början! Och glöm inte fettet! Jätteviktig!
  • Jag1977

Gått ned 1,5kg sen nyårsafton! Bra ett kilo kvar till startvikt innan jul det var värt att unna sig hela julen- men nu är jag så vansinnigt pepp att verkligen pressa mig denna våren! Ska komma igång med löpningen igen, måndag- nu har jag sagt det och har er att stå till svars inför om jag inte gör det.....

• Jag1977

Har kört mejerifritt en vecka, inget hände. Lade till grekisk youghurt till frukost igår och en lchf chokladbit- imorse hade jag tappat 1,5kg!!!! Nån som har en idé om vad som just hände?!

• Jag1977
    Ninis skrev 2013-01-10 07:55:51 följande:
    Åt du tillräckligt med fett under den mejerifria veckan? Annars kan ju det vara svaret på varför det inte hände något. Eller åt du för mycket/för lite mat?
    * Storasyster 7 mars 2006 och Lillasyster 4 juli 2008*

Det var min fundering också, det kanske blev för lite fett?
  • Jag1977

Kom just på att jag gått en mil senaste tre dagarna.. Kanske är det det? Nu ska jag snöra på mig skorna och gå ut igen- har 7km till jobbet och gick 4km imorse. Skulle helst börja styrketräna- men börjar såhär och hoppas på resultat!!

• Jag1977

har varit osynlig ett tag, men har kämpat på och är bara några kilo från min målvikt. Mår superbra och känner mig riktigt slank

jag har utvecklat MBC och det låter inte så gott, men är jättegott! Man håller sig mätt lätt fram till lunch (jag kör den ibland både till frukost och lunch) och enkel att göra.

Vispa ett ägg (sambon tar två) med en skvätt grädde, en halv tesked vaniljpulver och en liten skvätt kakao. Sätt även i 1-2msk kokosfett. Vispa det lite krämigt.
    Häll upp i ett latte-glas och häll på kaffe. MUMS! mättar väääldigt bra och var det som fick igång min viktminskning efter att ha vart på en platå i tre månader.

• Jag1977
    KarlBertil skrev 2013-08-05 07:55:45 följande:
    Jag gillar att ni tror att ni vet bättre än forskare i ämnet.

"Hur kan de vara fel att äta naturlig mat ? Det undrar jag :)"

Vad är det för korkat jävla påstående ens? Bara för att det är naturligt kan inte vara fel? Förstår ni inte själva att det inte är bra att skära bort en sån viktig del från kosten?

Visst, ät eran mat, men vill inte höra ett jävla jota sen när ni får hjärtinfarkter och dylikt.

Ät vanlig kost och rör er mer än mellan kylen och soffan så ska ni se att det händer grejer.

om mjöl och socker är en viktig del i kosten kanske du ska läsa på lite om vad vi behöver 
    innan man kritiserar en kosthållning är det bra att läsa på lite, vi skär inte bort viktiga delar av kosten som du uttrycker det. Vi väljer våra källor till delar av kosten mer omsorgsfullt, det är en löjlig uppfattning om att vi tex skulle ta bort kolhydraterna då det säger sig självt att det inte funkar, vi kanske bara väljer andra källor till dem än genom saker som är fyllda av mjöl och socker.
    så läs på lite och sen diskuterar du med andra än oss som valt denna kosten och vill hålla en positiv stämning och inte behöva försvara vårt sätt att äta till de som baserar sin kunskap på hemkunskapen från 1980 och Aftonbladets löpsedlar.
  • Jag1977
    WendyW skrev 2013-11-18 21:18:07 följande:
    Suck, skall på en träff med några kollegor och "knytis" i veckan, första förslaget var pizza så då tänkte jag ta kebabsallad eller nåt, rätt ok faktiskt. Men sen har "tyvärr" en av kollegorna föreslagit vegetarisk lasagne, lasagne är ju typ det sämsta! Det som stör mig mest är att den enda som VET att jag äter LCHF sa "åh va gott med vegetarisk lasagne, men Wendy du kan väl ta med en speciallasagne till dig själv?" Ja men visst att jag ställer mig o lagar en hel lasagne till mig själv bara sådär... Är lite sur faktiskt, kan tycka att det är lite socialt inkompetent. Sen kommer det också finnas kladdkaka, läsk, chips, popcorn och godis enligt planen. Tjoho. 

jag tror man måste släppa sån irritation. det är helt ohållbart att andra ska anpassa allt de äter efter folks val av kost. nån kanske äter GI och blir superarg på din sås till alsagnen som är sjortd på grädde och inte minimat, nån annan vill inte äta kött osv. Man får helt enkelt köpa att man får lov att ta med sig egna alternativ på fester och knytkalas. Jag kan inte någonstans kräva att folk ska sätta sig in i min kost och mitt kostval och anpassa vad de själva äter/får bjuda på när jag är med. Helt osannolikt att folk kommer veta vad de ska undvika och inte när de bjuder mig på mat. Jag brukar äta det som bjuds (petar bort lite och tar mer av det som funkar utan att försöka göra någon affär av det). Anser inte att andra måste anpassa sin kost och vill inte att andra ska uppleva det besvärligt att bjuda mig på mat.
  • Jag1977

förrsten, nyfiken bara varför skulle det bara fiunka med kebabsallad när de andra äter pizza? kan du inte ta med det fast de äter lasagne?  *förvirrad*

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**