• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nu har jag bakat sesambröd och KANELBULLEPONES (som luktar jättegott, de innehåller bl a philadelphia och creme fraiche för jag hade ingen Kesella...) och har LCHF-knäckebröd (en sort med ost och sesamfrön och olivolja, jag bytte ut lite av sesamfröna mot kokosflingor) i ugnen, plus min lunchomelett med skinka, purjo och chevre... *dregel*

Det blir hyvlad zucchini med vinägrett till omeletten istället för avocado - spar den till senare idag. Tyckte det kändes ganska maffigt fett ändå (grädde i omeletten + osten + massa olivolja).

Nu måste jag köpa mer ingredienser för att kunna baka en sats vanliga pones också att frysa in och ta med när jag ska besöka mina föräldrar. Jag har sett att ni har provat lite olika ingredienser i "baspones" - vad är egentligen godast att ha i, Kesella (mager eller fet?), creme fraiche, turkisk yoghurt...?

Om det inte är lämpligt att frysa något av detta - sesambröd, vanliga pones, kanelbullepones, så SKRIK NU!

Jag beställde mitt sukrin från LCHF-butiken på nätet.

Äntligen lunch!

K

• Kaya

Har just moffat mina egna frökex och LCHF-knäcke till kvällste! (Innan dess blomkålsmos och kalvstek, mmm) Frökexen blev perfekta. Tyvärr blev knäcket ALLDELES för salt... Värre än chips typ. Jag tror jag struntar helt i salt nästa gång jag testar det receptet för ost är ju också lite salt, eller?

kan någon upprepa ett knäckerecept som jag så för hundra sidor sedan och som skulle vara typ godast i världen? Finns det något knäckerecept som inte innehåller ost (det kan man ju lägga ovanpå menar jag...)

jag hade mina frökex inne på 75 grader hela natten, det blev torrt och gott och huset brann inte upp!

K

• Kaya

Jucea! GRATTIS! Vad kul att det går så bra för dig nu!

Jag bakade precis det knäcket som du länkar till, och i min mun (och makens) smakade det ETTERSALT! Men jag tror att jag möjligen använde en väldigt salt sorts ost...?  Jag ska testa ett annat recept idag som inte innehåller ost och se hur det blir.

Rent allmänt har jag blivit löjligt känslig för salt sen jag började med LCHF. Mina senaste pones gjorde jag exakt efter samma recept som jag gjorde förra gången och som blev väldigt bra, men så strödde jag PYTTElite flingsalt ovanpå, vilket jag ju brukar älska. Men hjälp! Det smakar så salt så jag måste häva på hur mycket "neutrala" pålägg som helst typ philadelphia, avokado och sallad för att "dämpa det salta"...?

Igår kväll provsmakade jag en kanelbullepones och bjöd maken på en, sa att det var mina nya kanelbullar. Kanelbullar är bland det bästa han vet, så det kanske inte var så konstigt att han tog en tugga och utbrast "det smakar ju inte ens i närheten av kanelbullar! och vilken mystisk konsistens!!!" Han lugnade sig lite när jag föreslog att han skulle se det som scones med kanelbullesmak, då suckade han och bredde på (ännu mer) smör och fick i sig hela! Själv tyckte jag det var gott, men man är ju "lite" svältfödd på fikabröd nu...

Nu ska jag baka oopsies och hoppas jag gillar dem bättre nu när jag inte är illamående mer. Jag har världens stressigaste dag (jobba-packa-akupunktur-ensam med barnen) men imorgon reser jag ju bort på några dagar och då vill jag ha laddat upp så jag kan ta med mig sånt jag kan äta! Jag kommer säkert att äta mindre strikt de dagarna som jag är borta, men det blir ju enklare att äta NÅGORLUNDA enligt LCHF om man har med sig lite alternativ till vanligt bröd osv.

Hur var det, frysa oopsies, funkar det?

K

• Kaya

Nu har jag ätit upp två av mina nya oopsies, lagt två på bänken för att ha till lunch imorgon, och slängt in resten i frysen, så nu hoppas jag att inte nån kommer och säger att de inte blir bra om man fryser dem!

Jag gjorde oopsies enligt originalrecept PLUS lite fiberhusk plus lite bakpulver plus torkad dill. Det blev väldigt gott! Otroligt fluffig och god konsistens, och fantastiskt med dillsmaken till philadelphia, kallrökt lax, avocado och isbergssallad! MUMS! En liten bit frökex med Bregott efter av bara farten för jag var så himla hungrig.

Jag är väldigt hungrig hela tiden men jag tror inte att det beror på att jag tcingades fasta i förrgår och bara dricka kolhydrater. Det är nog mer att min kropp har vant sig så jag slipper illamående = mer aptit! Och så är jag ju ganska aktiv, klart kroppen vill ha bränsle då...

Idag är det min dotters namnsdag, ska fira med hemmagjord pizza (LCHF till mig och vanlig till resten av familjen) och pizzasallad ikväll, hallon och grädde till efterrätt! (eller hemmagjord hallonglass kanske, glömde nästan bort den fina nya glassmaskinen!)

K

• Kaya
    yena89 skrev 2011-03-17 15:50:04 följande:
    Mamma Miiiaa ställde mig framför spegeln idag, i bh och trosor, och det är första gången på länge jag är nöjd med det jag ser!!  när jag tittade idag så skärde inte BH'n in i ryggen utan det var slätt, och magen är nästan borta :D Så smal har jag inte varit sen jag bodde i sthlm och vägrade äta mat :)

Det är väl mestadels kvinnor här så, kanske nån blir peppad, man ser lite rumpa haha men boy I make that booty work ;)

"Före"-efter bilder på resan hittils, senaste inlägget:
    newyena.blogg.se/
    Suveränt Yena!!! Jag blir i alla fall superpeppad!

Själv tycker jag också att min "muffinmage" har blivit LITE mindre tydlig och att jag känner mig definitivt mindre svullen och "lös" i kroppen...

RUMPAN måste jag ha kvar, den behöver jag när jag dansar street och funk och afro!!!

K
  • Kaya

Nu har jag provsmakat den andra sortens knäckebröd till eftermiddagskaffet och det var faktiskt mer i min smak! Dvs det som innehåller ägg + krossade linfrön + malda pumpafrön/solrosfrön + pofiber.

jag bytte ut solrosfrön mot kokosflingor (hade inga solrosfrön hemma) och kryddade med både hel anis och malda brödkryddor. Det blev jättegott tycker jag! Smakade mer som knäckeBRÖD (och inte supersalta "ostchipskex"... osten lägger jag gärna ovanpå!). Jag tog två såna små bitar med Bregott och en liten pones med Bregott till en äggmjölkslatte nu som mellis... oj oj... MYCKET mat!

Intressant med äggmjölken - den gör verkligen att mitt kaffedrickande bromsas upp!!! Jag brukade hinka i mig kaffe och drack det som vatten, stora klunkar och stora mängder (starkt och med mycket mjölk). Nu med grädde eller (ännu värre) äggmjölk i är det pytteklunkar som gäller och ofta pallar jag bara en HALV kopp!!!

Nu är det bara att ladda om inför kvällens KALAS. Dottern har namnsdag och hon och jag ska resa iväg till mina föräldrar i fem dagar. Så det blir kombinerad namnsdags/avskedsmiddag:

HEMMAGJORD PIZZA (LCHF-botten för mig och vanlig för resten av familjen) med bl a italiensk salami, chevre, oliver, parmesan osv (ummm umm yum)
    Hemmagjord pizzasallad med mycket vinägrett
    Ugnsrostade grönsaker (gul/röd paprika, fänkål, olivolja)
    Tzatziki på CF + TY + gurka

HEMMAGJORD CHOKLADGLASS (grädde, äggulor, vaniljpulver, kakao, chokladessens från LCHF-butiken, sukrin)  med VISPGRÄDDE och HALLON till

Så nej, jag lär inte gå ner i vikt idag heller! Men jag mår väldigt bra!

K

• Kaya

PS. Hade Keso i kylen som höll på att gå ut i datum så jag har en mazarinkaka i ugnen som jag har hittat på själv. Har ju inte testat den än så jag vet inte vad den smakar, men den luktar suveränt!

Först mixade jag (några) bittermandlar och (många) ekolgiska sötmandlar till mjöl. Sedan tillsatte jag en massa smör och Keso och fortsatte mixa. Vispade ihop ägg och sukrin och blandade ner Kesogeggan. Sedan blandade jag lite fiberhusk och lite bakpulver och blandade ner det också. Och så ner i en smord form med hela härligheten och in i ugnen på 175 grader i säkert en timme.

Som sagt, det luktar väldigt gott!

K

• Kaya

Linda!!! SÄRK-SKRIVNING!!! stavfel! stavfel! *skrattar*

• Kaya

ZettanA!

Testa att blanda den turkiska yoghurten med något av följande:

gräddfil
    grädde
    creme fraiche (fet)

Dessa mildrar den syrliga smaken och ger dessutom en bättre balans mellan fett och kolhydrater!

Müsli blir svårare...En blandning av rostade pumpafrön och solfrön, kokosflingor och linfrön kanske?

K

• Kaya

ZettanA, det funkar nog vilket som! Om du gillar "filmjölkskonsistens" så kanske du tar ovispad, och om du gillar tjockare konsistens typ turkisk yoghurt så kanske du kan vispa den.

K

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**