• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

nassu skrev 2011-03-17 20:31:56 följande:
    Jag ska ha min mamma här över helgen och eftersom hon just även börjat med LCHF så ska vi fixa GOD lchf-pizza. Vad brukar ni ha på er pizza ? Annat än mycket  ost ;)

Och förslag på nån jätte god efterrätt/ tv-snacks ?
    Jag åt nyss jättegod LCHF-pizza till middag!

Botten enligt recept som finns längre bak i tråden (OK men naturligtvis inte lika seg/krisp/brödig som vanlig pizzabotten - det kanske man inte kan begära av typ en supertunn ostomelett med lite Fibrex i?!).

Ovanpå:

Riven ost (stark ekologisk ost plus parmesan)
    Olivolja
    Oliver
    Chevre
    Italiensk salami
    Rökt skinka
    Tomatskivor
    Peppar
    Oregano

Jag hoppade över tomatsås men saknade det lite, det ska jag nog ha nästa gång.

Hemmagjord pizzasallad med mycket vinägrett och ugnsrostade paprikastrimlor + fänkålsstrimlor (med olivolja) till.

Gissa om jag blev mätt och nöjd på 1/3 sån ganska liten pizza?! Vanlig hemmagjord "brödpizza" (gärna med MAGER ost) har jag ju kunnat äta fyra gånger så mycket av!

Nu har jag pizza med mig till jobbet imorgon - vilken tröst nu när jag ska jobba som en tok dygnet runt från imorgon bitti till sent tisdag kväll...

K
  • Kaya

Ekorrfamiljen: Mina pones blev avskyvärda först, torra och hemska och smalade bakpulver. Nu är de lite bättre. Kör receptet med 1 tsk bakpulver och 2 ägg och CF istället för Kesella och tar betydligt mer grädde än det står i receptet så degen blir "blötare". Sen låter jag den stå och svälla ett bra tag så fiberhusk och pofiber förhoppningsvis inte blir så "grusiga"... Resultatet blir lite "lösare" och mer svårhanterligt, som nygräddade scones som man får hantera försiktigt, men godare.

K

• Kaya

171 cm.

Vikten har jag inte kollat på 15 år, utom när jag "tvingats" i samband med mina graviditeter!!!

Därför har jag heller ingen målvikt. (Och för den delen ingen medicinsk övervikt vad jag vet - dock några extrakilon över min fitness-trivselvikt som innebär att jag är kvinnlig men tight.)

Men jag vet exakt hur jag vill att det ska kännas när jag tränar och exakt hur jag vill att kläderna ska sitta. Gissar att jag är som nöjdast runt 60-62 kg (baserat på 20 år gamla minnen, men då var jag ung och nu är jag en medelålders tvåbarnsmor så det skulle inte förvåna mig om jag är nöjd kring 65 numera!)

Sitter på tåget igen mot jobbet, denna gång med dottern som sällskap (hon ska vara hos mina föräldrar i några dagar medan jag jobbar järnet). Jag tackar henne och LCHF för att det faktiskt kändes lite mindre omänskligt än vanligt att stiga upp klockan 5 imorse och stressa ihop dagens mat och kasta sig iväg till buss och tåg.

Frukost örtte (rent ) och två små oopsies med Philadelphia och skinka, en liten bit frökex.

Lustigt hur mycket lättare det har blivit plötsligt att sluta äta efter en ganska liten portion?!

K

• Kaya

ps. hur gör man en brödig lchf-pizzabotten??? *vill veta*

• Kaya
    mikroE skrev 2011-03-18 09:23:51 följande:
    Oh, låter apgott, det ska jag göra!!! Det funkar ju dessutom bra för folk som inte äter LCHF eftersom det är mat som finns i deras referensvärld. Bra och enkelt tips!
    Samma här, juceas baconlindade kött/kyckling med sallads/ost/såsbuffé står på min att-göra-lista också!
  • Kaya

Just det, kruskakli! Tänkte fråga om det - är det OK att använda "obegränsat" (tills man får magknip...) på LCHF? Innehåller det gluten? Vet inte ur mycket carbs per 100 g men det väger ju typ INGENTING så det borde inte gå att öka kolhydratintaget alltför mycket den vägen?

Angående tyckande och vetande och hur man uttalar sig om olika saker så tycker jag som är helt ny både på tråden och som LCHF:are att ALLA här inne är extremt förnuftiga och kloka och ständigt påminner alla andra om att "det här är så JAG fungerar" och "det här kanske inte stämmer för ALLA"...

... så hittills har inte jag hittat någon anledning att tycka att någon är allför tvärsäker eller förvirrar oss stackars okunniga nybörjare, utan jag har lärt mig massor sen jag hittade hit, och framför allt har jag lärt mig att alla har lite olika erfarenheter av LCHF och att var och en får prova sig fram lite vad som passar!

K

• Kaya

Nikhita - i din "drink" är det nog bara Fun Light som beöver "ransoneras" (pga konstgjorda sötningsmedel o färgämnen)... men litegrann nån gång ibland skadar nog inte!

Just det!!! Zucchinilasagne... *skriver upp på att-testa-listan*

K

• Kaya
    Men jag undrar, var det inte nåt recept nyss på någon typ av LCHF-tortilla/wraps? Det skulle jag gärna vilja ha, för hur smidigt vore inte det att kunna ha till tacomiddagar och utflykter och jobbluncher!? Nån som har koll på det receptet?

Oopsie i all ära men inte skulle jag våga rulla in något särskilt geggigt i en sån fluff-puff!

K
  • Kaya

Yena, det låter ju himmelskt! Vitkål (och ALLA sorters kål) är ju det godaste som finns!

Hungrig nu - är så himla lycklig att jag har en stor bit av den GODA LCHF-pizzan från igår + hemmagjord pizzasallad med mig till lunch - SLURP!

K

• Kaya

Mina topp 3 "att-testa-snarast-LCHF-recept":

BOUNTY
    Zucchinilasagne
    Lembas

Nån som har tips på något mer som man bara MÅSTE testa som ny och nyfiken LCHF:are?

K

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**