• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

Suck, jag gillar verkligen inte majonär har jag insett. Och jag som köpte en ENORM tub citronmajonäs för att jag inbillade mig att jag skulle gilla den tillsammans med ägg och/eller räkor.

Tips på andra användningsområden för majonäs?

K

• Kaya
    jagäraf skrev 2011-03-24 15:32:56 följande:
    För mig hände följande; jag gick ned 10 kg med GI. Innan hade jag bh-strl 85 B. När jag hade gått ned hade jag strl 75 D så trots att jag hade förlorat 10 kg hände i princip ingenting med brösten. Som ung (fyller snart 50) försvann mina bröst i samma takt som kg rann av mig efter varje graviditet. Vet inte om detta har med GI, LCHF (som jag ätit i drygt 2 år) eller åldern men fylligare bröst har jag inte haft sedan innan jag fick barn
    Så trevligt!
  • Kaya
    jeng skrev 2011-03-24 17:10:46 följande:
    Citronmajonnäs tycker jag smakar kemiskt äcklig fejkcitron. jag köper vanlig och har i citronsaft från sån flaska istället.

jag har fortfarande, på typ 6 veckor nu, inte ätit ett enda ägg i ren form. (Dock ägg i sesambrödet) Det ni. 
    Wow! Jag äter säkert 2-3 ägg per dag i genomsnitt på den här dieten! Vad annat finns det att äta liksom!?

Idag till exempel: äggmjölk + sesambröd bakat på ägg till frukost, fisk panerad med ägg o kokos till lunch, LCHF-pannkakor till middag!

Tur att jag gllar ägg (ÄN SÅ LÄNGE)!

K
  • Kaya
    jeng skrev 2011-03-24 17:22:07 följande:
    Förresten. hälften majonnäs, hälften CF, lite svart och röd rom, lite dill ihoprört med rökor och kräftstjärtar, gärna i bitar, på ugnsrostat sesambröd, och så lite hela räkor som garnering! DÄR funkar även citronmajjonäsen ok, eftersom det blir så mkt andra smaker.
    THANX... det där lät så gott så man kanske kan stå ut med citronmajonäsen!
  • Kaya
    Mandel skrev 2011-03-24 17:44:36 följande:
    Kan bara meddela att Wallmans salonger i Stockholm är lite "snikna" eller vad jag ska kalla det. Osamarbetsvilliga kanske är ett bättre ord.

Vi har nu fått förbeställa vår mat och fast jag avsagt mig både förrätten och efterrätten måste jag betala fullt pris för en 3-rätters meny. Man MÅSTE välja en 3-rättersmeny, inga avstickare är tillåtna...
    Den osttallrik som jag valde till "efterrätt" ingår inte i priset så den får jag betala extra för.

Så fast jag äter mindre än de andra så blir min mat dyrare... Smidigt!
    Jag tycker att det kunde varit +-0kr. Men det är ju jag det.I
    Inte bara du. De flesta vettiga människor tycker nog att det normala är att betala för den mat man faktiskt vill ha när man äter på restaurang!!!
  • Kaya
    Riskiflickan skrev 2011-03-24 16:24:44 följande:
    I coleslaw, blandat med mosade ägg, i dressingen
    Tack för tips, bara ägg + majonäs gillar jag verkligen inte, däremot kanske jag kan tänka mig coleslaw... hmmm

men generellt sett så föredrar jag ALLTID creme fraiche + egen kryddning.

Och min man är inte heller någon majonäsfantast, så den får jag väl räkna till mitt mest onödiga LCHF-inköp hittills!
  • Kaya
    Finast skrev 2011-03-24 18:22:42 följande:
    Idag var det vägdag för mig

Vågen visade -1.5 kg sen förra veckan *nöjd*

Enligt måttbandet har 1 cm försvunnit på magen och rumpan. På vaden har 1.5 cm försvunnit.

Även om det mest är vatten än så länge, är jag väldigt nöjd och fortsätter glatt en vecka till
    Suveränt!
  • Kaya
    yena89 skrev 2011-03-24 20:53:28 följande:
    En annan fråga, nu kör jag ju fakir så jag äter i princip bara kött, ägg och bea-sås. Räknar ibland och ligger mellan 2000-2500kcal om dagen.
    Är det för mkt? Eller ska jag vänta lite och se hur kroppen reagerar och om jag ändå inte gått ner efter nån månad, att jag drar ner på kalorierna då?
    Ännu en dum nybörjarfråga. Jag vet inget om de olika "nivåerna" av LCHF (UFO och allt vad det heter ) men när det gäller fakir så låter det som att det är just precis KÖTT + ÄGG + SMÖR/KOKOSFETT + SÅSER TYP BEARNAISE som gäller. Att man på "fakirnivån" utesluter mejeri, grönsaker och "LCHF-godis" med sukrin etc är lätt att förstå. Men det jag inte förstår är varför inte t ex (fet) fisk,olivolja, oliver, svamp, kyckling med extra fett i tillbehören osv skulle kunna ingå när man kör fakirdiet? För det jobbigaste med den dieten borde ju vara enformigheten?

K
  • Kaya

Hmmm... jag tror inte jag tänker läsa Skaldeman, men...

... det jag har allra svårast med när det gäller LCHF är helt klart detta att grönsaker är något som ska ransoneras eller helst undvikas. Frukt självklart, bär okej då, rotfrukter är en helt annan sak. Men broccoli, blomkål, lök, paprika, tomat...?! Jag tror inte att jag nånsin kommer att vilja följa en diet där den typen av grönsaker måste uteslutas - även om min kropp helt plötsligt skulle förvandlas till den hårda fitnesskropp jag ständigt strävar efter skulle det ändå inte vara värt det.

Nånstans i mig är det något som skaver om fläsksvålar (oavsett hur de luktar), bacon (även icke ekologisk) och bearnaisesås (även icke hemlagad) i alla lägen räknas som BÄTTRE eller NYTTIGARE än grönsaker!?

Hmmm...

Detta känner jag är grunden för min personliga lilla variant av LCHF. Mejeriprodukter unnar jag mig för att det är gott och tillåter variation, men grönsaker kommer jag att fortsätta tillåta mig både för att det är gott, fräscht, ger variation OCH för att jag inte kan tro på att NÅGON skulle kunna sabotera varken viktnedgång eller hälsoeffekter på grund av för mycket broccoli!

Vad tror ni?

K

• Kaya
    tiiitti skrev 2011-03-25 11:53:35 följande:

Inte länge till våffeldagen Glad. Någon som vet någon bra LCHFsmet man kan göra våfflor på?

Jag undrar också!!! Den vanliga LCHF-plättsmeten borde kanske funka, men jag är rädd att våfflan blir svår att få ur våffeljärnet?

K
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**