• astro
    NoahLeah skrev 2011-07-25 22:56:47 följande:
    Men hur räknar men enklast ut kolhydratmängden och vad ska man helt undvika de första veckorna? Läser o läser men blir inte klok på det.
    Om du håller dig till följande enkla regel:

Hur mycket du vill av kött, fågel, fisk, ägg, smör, ost, olja, oliver.
    "Ovanjordsgrönsaker" (dvs sallad av olika slag, gurka, purjolök) i normala portioner till maten.
     Max 2 dl totalt av vispgrädde, fet youghurt, creme fraiche om dagen (och börja inte dagen med det!)

Så får du garanterat en strikt start och en markant övergång till LCHF.

Om du vill ha det försiktigare kan du antingen öka mängden grönt/mejeri, eller faktiskt räkna kolhydraterna. Det gör du genom att mäta det du äter och plussa kolhydraterna ( t ex om du äter en sallad med 5 gr kolhydrater per 100 gram, du äter 150 gram, då skriver du upp 7,5 gr i ditt dagsintag). Vad maten faktiskt innehåller kan du kolla på t ex minmat.net
    Väljer du att räkna kolhydrater ser gränserna ut ungefär så här:

Under 20 gr/dag = strikt LCHF
    Under 40 gr per dag = Normal LCHF
    Mellan 40-80 gr per dag = Mild LCHF

Om du tränar regelbundet och inte tidigare varit sockerberoende kan du lägga till 10-30 gr/dag utan problem. 
  • astro
    Atmosphere skrev 2011-07-26 09:02:49 följande:
    Men hur pass bra är en diet med "Mild LCHF" + lite extra kolhydrater då man tränar? Om man äter "mild LCHF" med mer kolhydrater, borde man ta bort lite fett då?

Jag är helt normalviktig men tycker det funkar bra på lite överflödigt fläbb att ta bort kolhydrater. Jag tycker dessutom mycket om att äta fullfet mat eftersom man håller sig mätt. Dock äter jag ju lite kolhydrater, typ rotsaker, bönor och linser, och frukt. Detta i kombination med fett kanske inte ger någon effekt, eller?
    Olika klarar av olika men jag skulle stryka eller starkt begränsa frukten om jag var du. Jag skulle nog också plocka bort linserna till förmån för mer bönor, jag slänger också in bönor när kosten ska vara "mild" och i min familj fungerar det bra för 2 av de 4 som äter LCHF på heltid. De övriga två slutar prompt gå ner i vikt av bönor och rotfrukt oavsett mängd.

Minska på fettet känns lite galet. Håll du helfet kost och går du inte ner till den vikt du vill ha, minska kolhydraterna (eller portionerna, men jag röstar för kolisarna). 
  • astro
    JabbaTheHut skrev 2011-07-26 09:39:00 följande:
    Efter en frukost på två kookta ägg, 4skivor bacon och en klick majonäs är jag ändå hungrig, inte jätte hungrig men ändå lite hungrig.
    ska jag äta nått mer (isf vad) eller ska jag bara låta det va?
    Lite inaktuellt kanske men här är det nog "don efter person" som gäller.
    Själv hade jag lagt till något, jag trivs bäst mätt. Jag hade nog satsat på antingen en kopp kaffe med kokosfett eller en bit rökt kött eller fisk. Tycker rökt mättar extra bra.
    Van01 skrev 2011-07-26 12:22:22 följande:
    Igår försökte jag köra fakir igen och fick samma resultat som förra gången, jag mådde illa och kräktes. Idag vill jag inte se kött eller fett. Kan det vara något fel med mina fakirbiffar eller klarar jag inte av fakir? :(
     Du kanske kan pröva dig fram till vad det är du inte tål.
    Det kan vara fläskkött (en del reagerar på hormonerna i det, bl a), det kan vara fettmängden.
    Det kan t o m vara att det blev för mycket animaliskt protein - särskilt tjejer kan reagera på det.

Du kanske skulle prova fakir på fisk och ägg istället? 

• astro
    Maddisen80 skrev 2011-07-26 19:35:43 följande:
    Vad god mat ni har ätit ,jag har inte ätit någonting har ingen matlust
    Så tråkigt. Hur mår du?
    rednose skrev 2011-07-26 19:32:39 följande:
    jag har en karréstek i ugnen. Bra pris på Coop nu. 
    Yuuuuuum! 
     Japp, vår ligger på grillen just nu tillsammans med kryddiga korvar på grönsaksbädd (med kanel och citron -himmelskt).
  • astro
    Mitka79 skrev 2011-07-26 23:15:11 följande:
    När ni minskar mejerier vad äter ni för fett istället då? Jag äter för mkt mejerier men vet inte annars hur ja ska å i mej...:S
    kokosfett, olivolja, smör, hårdost, oliver, rapsolja, fet fisk.
  • astro
    plopp76 skrev 2011-07-28 09:28:10 följande:
    Ingen som vet...?
    Jag räknade ut en gång att om man bara äter kött och lite fett så klarar man sig bra på ett halvt kilo kött om dagen. En genomsnittslig vuxen, då.
    En naturligt uppfödd tjur (ej köttboskap utan "vanlig" ko) kan ha en slakvikt på 350 kilo och tekniskt sett räcker alltså det köttet i nästan två år!

Men hur mycket man vill och behöver äta varierar förstås enormt. 
  • astro
    peach85 skrev 2011-07-31 22:52:52 följande:
    Födde en son för två månader sen och det visade sig att jag hade gått upp en hel del som tänkte stanna kvar. Hade ett ganska bra sockerberoende under graviditeten som var det första jag tog tag i. Åt i stort sett ingenting sött efter han kom ut. Trodde det skulle göra en del. Men det stod still...
    Jag ammar inte och då bestämde jag mig för att börja med det här. Nu har jag kört det hårt i 4 veckor plus tränat 4pass i veckan senaste 4a veckorna.
    Men det händer ingenting???!!! Står helt still, sen förlossningen har jag bara blivit av med ca1,5 kilo. Och har minst 25kg att bli av med.
    Tycker det borde tjoffa till och rasa av mycket i början?? Känns lite trögt när man inte får något resultat. Någon annan som det tagit tid för innan resultat?? 
    Det är normalt att kroppen inte vill förändras när bebin är liten, så blir det för många. Jag tror att du oroar din kropp när du kör på så hårt.

Ta det lugnt, ät lchf och lata dig någon månad eller två så kanske hormonerna hinner ikapp och vikten börjar rasa.
    Gissar att du är full av kortisol just nu. Och då sitter fettdepåerna som vore de urberg. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**