Teschty skrev 2011-12-28 15:32:29 följande:
Hej och god fortsättning,
är detta en tråd man får hoppa in i???
Isf skulle jag vilja vara med.
Jag tänkte börja med LCHF den 2/1
Mitt mat/sockerbeteende nu är sjukt. Jag äter godis varje dag, ibland flera ggr,
jag har gått upp mycket i vikt, kan lätt hoppa över frukost, lunch och ta en chokladbit ist. BLÄ
Så jag skulle behöva många bra tips och ideer på frukost och middag.
Hur mycket har ni andra gått ner, och på hur lång tid?
Är det jobbigt i början?
Mina bästa tips:
1) Läs på ordentligt. Nöj dig inte med internet, visst finns det många bra sidor men optimalt är ändå en bok. Själv gillar jag Skaldemans böcker bäst men det är en smaksak. LCHF blir i varje fall hundra gånger lättare om man slipper göra alla nybörjarmissar.
2) Eftersom du har ett sockerproblem, gör INGA undantag under de första tre månaderna. Ingen mörk choklad, ingen pannacotta med bara liiite socker, och framför allt inget som känns det minsta tveksamt tidigt på dagen. T ex tål de flesta fet youghurt med några bär - men inte som frukost. Håll dig i görligaste mån till kött, ägg, fågel, fisk och måttligt med grönsaker. Var lite försiktig med mejerivaror i början (utom fet ost och smör).
3) Var beredd på att få ta emot sociala påtryckningar av alla möjliga slag. Strunta i dessa. DU förtjänar att må bra!
4) Strunta i vågen. Antagligen tappar du vikt fort men väger du dig blir du antingen psykad eller, och det är nästan värre, börjar dra ner på maten för att gå ner ännu fortare. LCHF fungerar bäst när man äter sig mätt och det är särskilt viktigt i början.
5) Se upp med vätskan. Mycket av vårt vatten kommer från bröd, grönsaker, fil e t c. Det finns en risk att man dricker för lite som nybliven LCHFare. Ta för vana att dricka ett glas vatten då och då.
6) Ät när du vill ha mat, inte när man "ska". Är du inte hungrig på morgonen, ät då inget. Blir du hungrig mitt i natten, ät. Låt din inre matklocka hitta sin egen rytm.