• Nikhita

**Den stora feta LCHF-tråden**

mills skrev 2011-03-23 18:20:12 följande:
    Attans jag som är så dålig på att laga mat  
    Hittade det här receptet.
    Vi hade inte citron, ingefära och muskot i men blir säkert ännu godare om man har det för det finns med i de flesta recepten för spenatsoppa

4 portioner

600 g bladspenat, fryst
    1 l hönsbuljong
    1 msk olivolja
    1 tsk citronsaft
    1 tsk torkad ingefära
    2 dl grädde
    muskot
    vitpeppar
    4 st kokta ägg

Gör så här
    1. Tina spenaten. Koka den i 10 minuter tillsammans med buljong, olja, citronsaft och ingefära.
    2. Mixa soppan slät. Tillsätt grädde och koka upp igen.
    3. Krydda med muskot och vitpeppar. Servera med ägghalvor.
    I don't worry cause everything's gonna be alright
  • Nikhita
    yena89 skrev 2011-03-23 18:35:50 följande:
    Alltså antingen är min våg konstig eller så är det min kropp.
    Jag gick ner 4kg (91kg) när jag började skriva matdagbok. Sen av nån konstig anledning gick jag upp 3 kg. i förrgår vägde jag helt plötsligt 96 så jag frossade i mat för ja vart ledsen. nu är jag helt plötsligt nere på 94...jag fattar inte...Allt jag ville var ju bara att komma under 90 :( Hoppas det blir nån nedgång nu med fakir bara.
    Jag vet att vågen kan visa 2kg+- från dag till dag, men blev inte heller direkt glad imorse. Först går man ner 2.5 kg sen helt plötsligt väger man bara 1 kg mindre. Snacka om att jag blev nedstämd fast jag inte borde...
  • Nikhita
    FiaFunderar skrev 2011-03-23 19:38:09 följande:
    Jag är inte heller nöjd med viktnedgången. Har hållt på i 4 veckor och gått ner 1 kg... (Först ner 2,5 kg och sen upp 1,5 igen Rynkar på näsan) Är faktiskt besviken...

Plus att magen inte är 100 procentig... Har haft svårt att gå på toa den senaste veckan och då känner jag mig jättesvullen och har ont i magen.

Men jag ska fortsätta i 4 veckor till för att se om det blir bättre...
    Jag måste köpa lite vitaminer tror jag för min hy i ansiktet har blivit sämre än vad den har varit.

Min mat idag.

2 kokta ägg, 5 gurkskivor, 2 ostskivor och 2 kalkonskivor (pålägg)

2 tunna kotlettskivor med rattatoui (stavning?), coleslaw och 2 msk keso

2 kotletter (med ben) 2 msk vitlökssmör och 1 dl coleslaw

Dessutom 3 koppar kaffe idag och till all mat så dricker jag vatten
    Jag har minskat o ökat precis lika mkt som du, men hoppas det bara är nåt tillfälligt i kroppen.
    Min hy är också mycket sämre. Stora finnar, iaf tre st, men de ligger djuupt så syns knappt tack o lov. Brukar inte ha såna Förvånad
  • Nikhita

Jag blir så ledsen. Är kanske känslig, men inte bara det att man själv inte trivs med sin kropp o försöker gå ner i vikt och så ska man ofta få höra av en tjej i skolan att man ser trött/sjuk ut! Snyft..

• Nikhita
    Denebola skrev 2011-03-24 12:00:29 följande:
    Huh? Ofta? Har människan ingen taktkänsla alls?

Du får väl svara "jag är varken trött eller sjuk så det måste vara du som ser fel (eller dåligt)"

Kram {#emotions_dlg.flower}
    Ellerhur.. Jag som använder concealer varje dag för att jag välsignades med att vara mörk under ögonen. Tyckte jag fixat till mig fint så får man höra det där... Ska nog gå o sola

Tack kram!
  • Nikhita

Tack yena89 Hon ser själv rätt blek o trött ut, men jag säger inget om det, vet ju att det inte är så kul att höra. Vet att många känner sig bleka just nu...

Köpte fläsksvålar på Willys. Åh fy bubblan vad äckligt! Kommer kasta hela påsen. Urk!

Hittade majonäs som hade >0.1 g kolhydrat.

• Nikhita
    yena89 skrev 2011-03-24 14:36:12 följande:
    Ja men då försöker hon bara få sig själv att känna sig bättre :)

Nej :O fläsksvålar som är så gott!! :o Synd att dom inte säljs här längre :(
    Vad var det för majonäs?
    Willys fläsksvålar? Har svårt att tänka mig att NÅN skulle äta dom.. De stank fruktansvärt äckligt också. Dottern sniffade nu o tyckte de luktade mögel Kräks

Majonäsen jag köpte heter Thomy och finns på Willys.Inget socker i
  • Nikhita

Jag köpte svart stenbitsrom som jag tänkte ha på majon på äggen, då kanske det inte smakar så "illa" Drömmer

• Nikhita
    bara lilla jag skrev 2011-03-24 20:17:21 följande:
    jag skulle bara vilja fråga er en sak, ag har haft extremt mkt blåsor i munnen i lite mer än en vecka (började med lchf för 2 veckor sen ungefär) dessa blåsor dök upp i samband med att jag började med lchf. Har haft blåsor förut, nån enstaka då och då, men inte så här mycket och såhär länge blir tokig snart.. någon som vet om det kan hänga ihop med lchf eller om ni vet isf det finns något vanligt förekommande livsmedel i lchf som kan framkalla blåsor? 
    Nu när du säger det... Jag hade också några blåsor för ett tag sen när jag började med LCHF, men jag har ju allergier för en del grönsaker också o har ätit mer av det senaste tiden så tänkte att det kanske hängde ihop med det.

Skulle vilja ha tips på crepesfyllning. Tänkte ha köttfärs i, men blandat med vad?

En fråga till.. våffeldagen. Ska ni göra LCHF-våfflor?
  • Nikhita

Tack för tipsen till crepes.. ska göra det imorgon, blev sent nu.
    Nu skajag se nya serien criminal minds suspect behaviour see ya!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**