• Allrona

**Den stora feta LCHF-tråden**

AgnesGN - även jag har PCOS och har två barn, ett pergobarn och ett som kom naturligt efter att jag hade gett upp behandlingarna och ställt mig in på att bara ha ett barn

Förstår att det är jobbigt att få beskedet men samtidigt är det ju bra att du nu vet vad dina problem beror på. Jag önskar någon hade sagt till mig att jag kunde få hjälp genom att ändra min kost istället för att gå igenom alla behandlingar jag gjorde. Lycka till och det är bara att fråga om du undrar ngt.

• Allrona
    FruLeskinen skrev 2011-09-16 15:03:26 följande:
    Kokosfett? De låter ju gott. Men.... Vad använder man de till.

E sugen på ischoklad, för de kunde man ju äta. Nån med något bra recept.

Vad äter ni till fredagsmyset eller istället för lördagsgodis?

Vill äta tacos imorgon. Men inge bröd eller nachochips här inte. Vad istället?
    De här har jag gjort till taccos. Smakade inte som vanliga tortilla men helt ok att äta till taccosen
    http://blogg.amelia.se/annika-sjoo/2011/08/27/tacos-med-low-carb-tortilla/
  • Allrona
    FruLeskinen skrev 2011-09-16 14:45:34 följande:
    Hej hej!

Ny LCHF:are! Jag började lite smått nu denna vecka o kommer ge detta en chans. Ja körde VV innan men som hetsätare så funkar de inte o va småhungrig hela tiden. Nu e ja ju MÄTT hela tiden.

Hur ser er matvardag ut? Tips på frukost middag och mellis.

Vad har ni hemma i kyl, frys o skafferi. Gör gärna en lista.

Läser o suger åt mig!

Hur ska man hålla igång detta? Ränknar ni antal kolhydrater per dag eller kollar ni bara så det ni äter innehåller max 5 kolhydrater / 100gr?

Mvh Heidi

Kommer säker fråga massor!
    Lista på matvaror gjordes för några dagar sedan så kolla bakåt i tråden. Det jag alltid har hemma är:
    Grädde
    Smör
    Ägg
    Majonäs
    Olja (olivolja, rapsolja, kokosfett)
    Ost (hårdost, brieost, mozzarellaost, fetaost, parmesanost)
    Creme fraiche
    Grönsaker (Blomkål, broccoli, squash, aubergine, gurka, tomat, paprika, sallad)
    kött, fisk, kyckling
    Fröer att göra fröbröd av

De flesta räknar antal kolhydrater per dag. Man ska för viktnedgång ligga under 20 gram per dag. För att räkna enkelt kan du använda matdagboken.se. Man brukar även kolla energifördelning i procent, där ska det ligga på 5% kolhydrater, 20% protein och 75% fett ungefär.
  • Allrona
    FruLeskinen skrev 2011-09-16 15:42:55 följande:
    Tackar tackar!

Nu e de så att jag funderar på en sak., Som gammal VV:are så e ja ju van o gå hungrig, men nu e ja fortfarande kanonmätt sen ja åt äggröra o stekt bacon vid 11. E de vanligt? Undrar just nu hur ja ska få i mig mat ikväll.
    Bör ja få i mig något till mellanmål fastän jag inte e hungrig? Just för att få i mig fettet...
    Nä, ät när du är hungrig
  • Allrona

Agnes - håller tummarna så att du snabbt går ner i vikt och kan få hjälp, eller ännu hellre får igång egen äl och blir gravid.

• Allrona

Adams family - å vad roligt med utbildningen! Funderar själv starkt på att läsa näringslära på högskolan nästa år. Har läst hälsopsykologi och tycker det här med hälsa är hur roligt som helst. Sen har ju jag en multiallergisk dotter så intresset för näringslära kommer även därifrån. Även en fortsättningskurs i hälsopsykologi står på schemat till nästa termin Nu när jag själv har märkt en klar förbättring av min hälsa av LCHF så har intresset blivit ännu större.

• Allrona

Fuskade igår! Var bortbjudna och det serverades pasta med pastasås. Jag åt kanske 10 pastabitar och sen nån sked pannacotta till efterrätt. Vaknade inatt och hade ont i huvudet, ont i magen och var HUNGRIG. Sån hunger har jag inte känt på flera veckor! Blä! Men jag vill inte kräva att folk ska behöva laga specialmat åt mig så jag lär få vara med om det fler gånger

• Allrona
    Emmeliina skrev 2011-09-19 12:20:21 följande:
    Här är en som hållt på med LCHF i två veckor nu. Har inte många kilon jag vill gå ner, bara 5-6 kilo ca men jag får kämpa ändå :) 
    Födde min dotter för 6 månader sen men mina grav kilon försvann på 2 veckor så nu är det dem där kilona som var där innan jag var gravid som inte rikitgt vill bort :P

Jag vägde mig för första gången igår på dem här två veckorna o då har jag gått upp 1 kilo!!! Blev helt förtvivlad för jag har inte fuskat en endaste gång! Och har kollat kolydrater i allt jag ätit o ätit frukost, lunch, middag. Brukar det vara så i början att man går upp innan man går ner?

Har varit lite dålig på att röra på mig också, men tanken är att jag ska ut o gå med barnvagnen varje dag. 
    Väg dig om ngn dag igen och se om du får samma resultat, ibland kan vågen hoppa 1 kilo upp under ngn dag som sen försvinner igen. Och väg dig alltid på morgonen innan frukost.
  • Allrona

Hittade ett litet paket smör i affärn igår, det fanns bara ett kvar så jag tog det direkt. Även Arlas grädde med skuvkork var slut, fanns bara små 2 dl paket kvar!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**