LinneaEleonora skrev 2011-11-30 21:04:25 följande:
Hej.
Jag har varit LCHF:are i snart ett år och dragit med mig min far på den resan.
Min pappa har gått ner ca 40 kilo sedan han började och väger nu 124 kilo så han har en bit kvar tills han är normal-viktig. I veckan som var nu så var jag med honom på sjukhuset på information om att göra en gastric bypass operation. Han har inte fått besked om han kommer få göra den eller inte och har nog inte själv bestämt sig för vad han vill.
Jag vill inte att han ska göra ingreppet och tycker att han är jätteduktig som kämpar på. Han har känt att hans viktnedgång har börjat plana senaste tiden och trodde att han hade gått upp men när han fick väga sig så hade han gått ner åtta kilo sedan sist.
Hur ska jag lyckas motivera honom? Han tycker att det är enformigt och tråkigt med LCHF och vill kunna äta bröd, pasta och potatis. Jag har sagt att jag stöttar honom oavsett vad han väljer men att jag tror att han kommer att ångra sig om han gör operationen. Han har väldigt ont i ett av sina knän och kan inte gå ut och gå så lätt och jag tror att om han bara kunde börja motionera lite så skulle han snart förlora sina sista kilon också.
Någon som har något tips till hur han skulle kunna göra för att komma igång igen och tycka att det är roligt? Han har väldigt dålig ekonomi och kan inte riktigt unna sig något som är både gott och nyttigt.
40 kilo! Grymt bra jobbat!!! Försök få honom att välja ett år till på LCHF och efter det fundera över en operation. Även fast det är ett rutiningrepp för läkarna är det ett stort ingrepp på kroppen. Det kan säkert kännas som en ekel lösning men jag har sett mer än en person som har gått ner massor av en gbp och sen upp igen sakta men säkert. Det enda som hjälper för hela livet är en kostförändring som din pappa ju redan har startat och klarat det riktigt bra.
Angående att det är enformigt med LCHF så är det ju vad man gör det till. Det finns massor med mat man kan äta men man hamnar lätt i samma spår och kör samma rätter om och om igen. Precis samma som när man äter "vanlig" mat! För att komma ur spåret, leta recept på nätet. Det finns hur mycket bloggar som helst om LCHF och de flesta lägger ut riktigt bra recept! Igår åt vi tex kålpudding med brunsås, en riktigt billig och god måltid! Det finns ju olika sorters bröd man kan äta med LCHF också, de är oftast superenkla och går snabbt att göra! Annars har vi just nu snöat in väldigt på cole slaw sallad som är både billigt och nyttigt tillbehör till maten.
Men om det är så att han är riktigt, riktigt sugen på pasta och bröd. Säg åt honom att ta en helg där han får äta allt han vill. Sen på måndagen är det tillbaka till LCHF. Så gjorde jag när jag hade gått ett par veckor och var så sugen på godis, eller ja allt jag tänkte på var godis

Jag bestämde en helg när jag skulle få äta allt godis, åkte till affären och köpte allt jag var sugen på och vräkte. Sen återgick jag till LCHF på måndagen och efter det har jag inte varit sugen igen!