• astro

**Den stora feta LCHF-tråden**

Loreena skrev 2011-08-01 11:04:27 följande:
    Min mormor fyller år i september... Jag tänkte köpa en LCHF bok till henne. Hon är överviktig, har högt blodtryck och har kämpat med sin övervikt sedan hon fick barn. Hon vattengympar och går på promenadband minst 30 min/dag, har ätit fettsnålt och kolhydratrikt sedan 50talet och har problem med knän, vattenansamlängar, åderbråck och kämpar även med en cancertumör bakom ena ögat(!) Min älskade mormor!
    Jag tänkte inviga henne i LCHFtänket... men tänk  om hon för nya problem av LCHF? Gallstenar eller liknande... Vad tror ni? Törs jag? Om jag ska köpa en bok.. Vilken tycker ni är att rekommendera?
    Låter som en strålande idé.

Skaldemans "GI-Noll" kombinerar förklaringar och exempel med lätta recept och smarta knep. Bra att börja med! 
  • astro
    FasterK skrev 2011-08-02 23:52:27 följande:
    Om man nu vill festa till lite.... Vilken alkohaltig dryck är allra bäst ur LCHF-synpunkt?

Vissa rödviner ska ha mindre än fem kolhydrater vet jag, men finns det något annat?
    Sprit innehåller inget socker (inte ens rom).
    Men däremot störs levern av sprit (och annan alkohol). 
  • astro

Inte varit här i tråden på evigheter Jag övergav internetforumvärlden ett tag, fick annat för mig helt enkelt. Nu är jag tillbaka igen men på en väldigt udda diet, jag är gravid igen nämligen och mår illa HELA tiden. Så det är inte så mycket LCHF som ett slags besynnerlig vill-inte-må-så-illa kost, på dagen huvudsakligen ost, nötter, oliver, kött, på kvällen te och juice (det enda som får illamåendet att lägga sig). Att må illa konstant är inte så kul när man har två småbarn heller. Jag blir banne mig FÖR fertil på LCHF. Först en graviditet som slutade i mf våren -08. Sedan kom Dexter i januari -09 och Jezebel sista februari -11 och nu väntar jag en liten till augusti. Inte trodde jag att jag kunde bli med barn igen så snart, vid 43 års ålder! Men där hade jag fel. Roligt att vara tillbaka i alla fall och jag hoppas att allt gått väl med kost och annat för er medan jag var annorstädes ...

• astro
    Sigrid skrev 2011-12-27 15:10:07 följande:

Har ni tips på LCHF-tapas?
    Det är nämligen det som ska lagas till nyår hos oss. Tar tacksamt emot alla tips. Detta har jag kommit på hitills:

* Baconlindade daddlar
    * Ugnsbakad haloumi och fetaost
    * Oliver
    * Västerbottenchips med creme frache och röd rom    
    * Blandade nötter

Någon efterrätt kanske? Pannacotta är jag sugen på. Ska google lite efter recept.  

Beroende på hur strikta ni är skulle jag kunna tänka mig:

Kuber av stark ost, typ cheddar
    Marinerade vitlöksklyftor
    Fyllda ugnsbakade minitomater
    tsatziki
    små grillspett med små friterade köttbitar och/eller svamp
    fyllda champinjoner
    marinerade champinjoner
    mandlar rostade med grovt salt och kummin

och min minifavorit: ägg Skagen
    (Du tar några råa ägg, knäcker i bunke, rör ihop slarvigt med lite salt och kanske lite vispgrädde, steker i panna i mycket fett i en lämplig form - t ex en rund pepparkaksform. Har man ingen sådan kan man steka i hela pannan och sedan stansa ut rundlar med ett glas istället. Låt kallna, pryd rundlarna med hemgjord skagenröra och några räkor eller kräftstjärtar.) 

Rundlarna ska bli rätt tjocka, annars blir rätten sladdrig. 
    Vill man ha hetare smaker fungerar det lika bra med salsa och chiliräkor, t ex. 
  • astro
    Teschty skrev 2011-12-28 15:32:29 följande:
    Hej och god fortsättning,

är detta en tråd man får hoppa in i???
    Isf skulle jag vilja vara med.

Jag tänkte börja med LCHF den 2/1
    Mitt mat/sockerbeteende nu är sjukt. Jag äter godis varje dag, ibland flera ggr,
    jag har gått upp mycket i vikt, kan lätt hoppa över frukost, lunch och ta en chokladbit ist. BLÄ

Så jag skulle behöva många bra tips och ideer på frukost och middag.

Hur mycket har ni andra gått ner, och på hur lång tid?
    Är det jobbigt i början?  
    Mina bästa tips:

1) Läs på ordentligt. Nöj dig inte med internet, visst finns det många bra sidor men optimalt är ändå en bok. Själv gillar jag Skaldemans böcker bäst men det är en smaksak. LCHF blir i varje fall hundra gånger lättare om man slipper göra alla nybörjarmissar.

2) Eftersom du har ett sockerproblem, gör INGA undantag under de första tre månaderna. Ingen mörk choklad, ingen pannacotta med bara liiite socker, och framför allt inget som känns det minsta tveksamt tidigt på dagen. T ex tål de flesta fet youghurt med några bär - men inte som frukost. Håll dig i görligaste mån till kött, ägg, fågel, fisk och måttligt med grönsaker. Var lite försiktig med mejerivaror i början (utom fet ost och smör).

3) Var beredd på att få ta emot sociala påtryckningar av alla möjliga slag. Strunta i dessa. DU förtjänar att må bra!

4) Strunta i vågen. Antagligen tappar du vikt fort men väger du dig blir du antingen psykad eller, och det är nästan värre, börjar dra ner på maten för att gå ner ännu fortare. LCHF fungerar bäst när man äter sig mätt och det är särskilt viktigt i början. 

5) Se upp med vätskan. Mycket av vårt vatten kommer från bröd, grönsaker, fil e t c. Det finns en risk att man dricker för lite som nybliven LCHFare. Ta för vana att dricka ett glas vatten då och då.

6) Ät när du vill ha mat, inte när man "ska". Är du inte hungrig på morgonen, ät då inget. Blir du hungrig mitt i natten, ät. Låt din inre matklocka hitta sin egen rytm.
  • astro
    LCHF är inget nytt påfund heller detta har man behandlat diabetiker med sedan länge innan insulinet kom in i bilden och Herr banting själv är väl vår första LCHF förespråkare och han levde och verkade under 1800 och åt sig frisk         
    Brillat-Savarin levde ännu lite tidigare. Även om han mig veterligen själv var blandkostare så hänvisade han flera gånger till att människor var precis som grisar; göder dem feta gör man med bröd och rotfrukter.

Den som ville bli smal skulle istället hålla sig till kött, fisk, fett - ja, ni kan listan. 
    My80 skrev 2011-12-29 07:54:59 följande:

Hej på er, överlevt julens mat och har inte gått upp något.
    Jag har dock inte heller gått ner något :(
    Vad gör jag för fel.
    Ätit LCHF nu i 1 månad men vågen står stilla har 22 kilo att gå ner.
    Tips om hur er mat dag ser ut skulle verkligen behövas.

Ha en kanondag alla

För det första är en månad ingen lång tid, särskilt inte om detta är första gången du äter LCHF och ännu mindre om du dessutom bantat förr.

Det är också lättare att ge dig en kommentar om jag vet hur du äter. Inboxa mig gärna om du inte vill dra en meny här. 
  • astro
    Ståhlman skrev 2011-12-30 19:50:10 följande:
    Behöver pepp eller nått... Kanske nån kan förklara varför det är så hör?!
    Jag har varit magsjuk och efter detta nu så har jag fått sådant fruktansvärt sug efter pizza, kebab med pitabröd, ostbågar och coca cola. Jag har inte gjort ett enda snedsteg och innan har jag aldrig längtar efter sånt men nu det vattnas i munnen när jag tänker på de! Vi har verkligen ostbågar hemma med...
    Efter en magsjuka kan det hända att kroppen vill fylla på lagren, det ger ett sug efter kolhydrater. Står du emot och äter ordentligt så går det över efter ett tag. Du kan också ta en genväg, ta en kolhydratdag och LÅT kroppen ladda som den vill (fast det kostar ju några kilon + på vågen, ska påpekas). En dag räcker antagligen.
  • astro
    Mandel skrev 2012-01-01 08:59:08 följande:
    Hur kan jag hjälpa en kompis att klara av att äta LCHF en längre period- resten av livet?

Han vet att det fungerar och han tycker om det, men han äter alldeles för ensidigt och tröttnar efter några veckor och går då tillbaka till vanlig kost.
    Vare sig han eller hans sambo gillar/kan laga mat/baka så han kör ägg och bacon till frukost och sedan kött med kryddsmör till kvällsmat.
    Jag har sagt till honom att jag förstår att det blir tråkigt och jag brukar lämna enkla tips.
    När de är här så har jag alltid LCHF alternativ till mig så han vet att det går att göra mycket, men de vill inte/orkar inte.
    Jag har tipsat om recept, low-carbbrödet, Alvesta glass osv.
    Och för min del känns det inte så svårt att äta "vanlig" mat fast utesluta potatis/pasta/ris. Kan knappast bli enklare fast om man mest äter pasta och köttfärssås och korv och pommes så känns det lite begränsat...

Finns det någon här som inte kan/gillar/orka laga mat, men ändå klarar av LCHF?
    Skaldemans allra första bok (alltså Ät dig ner i vikt) innehåller massor av recept för folk som verkligen inte kan laga mat. Typ "ta en bit fisk, bre på majonnäs, släng in i ugnen". Den kanske kan hjälpa?

Sedan finns ju lchf-pasta och yamsnudlar. Vet att många lchfare undviker dessa men i vissa fall kan det vara pastan som gör att man orkar hålla kosten.

• astro
    tjejhalmstad skrev 2012-01-01 20:41:28 följande:
    Tack för hjälpen ;) Då vet jag.

Men har en annan fråga. Vad har ni ätit för något idag? Behöver lite förslag/tips på hur jag ska lägga upp maten. Börjar imorgon, så ska nu ställa mig och baka lchf bröd som jag ska ha till frukost.
    Några middagar har jag förberett och lagt i frysen tex pizza och kyckling/fläskfile grytor. Så det ska vara lätt att bara plocka upp och värma med blomkålsris till eller en sallad.

Kollar runder på massa sidor men där står ju inte hur mycket man får äta osv. Så bra om man kan få se lite på hur mycket ni äter.
    Du ska äta när du är hungrig, inte annars. Och äta dig mätt. Krångligare än så är det inte.

I min familj är vi fyra som äter LCHF och två som äter semi-LCHF. Portionerna varierar otroligt mycket från person till person och från dag till dag. Vi löser detta genom att laga mycket mat, rester är ändå praktiskt.

Generellt är en vanlig portion här i huset samma som innan lchf, bara minus kolisarna och plus lite mer sås eller smör. Men samma köttbit och samma grönsaker. 
  • astro
    Tiger Af Lilja skrev 2012-01-01 22:39:46 följande:
    Hallå vad härligt att få titta in igen :)

Den här tråden hängde jag i innan jag blev med barn.
    Nu har jag fött och min bebis är nu 6 veckor och jag tjockare än jag någonsin varit.
    Jag kunde inte äta LCHF under grav då jag spydde av det.

Jag gick upp över 30 kg varav 12 är borta, så nu har jag minst 20 kg bort, plus 10 extra efter 20 kgs målet.

Ja så imorgon sätter jag igång.
    Jag ammar, så jag kan inte börja strikt, utan mer extra grönsaker och någon frukt i veckan.
    Kommer även äta fiberhavregrynsgröt på morgonen.
    Jag börjar så och går över till strikt efter amningen hade jag tänkt.
    Lycka till!

Fast ... måste du börja dagen med gryn? Det låter inte som någon vidare strålande idé, då får du ju ojämnt blodsocker redan i starten så att säga.
    Är det inte bättre att äta gröten på kvällen? 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**