• astro

**Den stora feta LCHF-tråden**

Loreena skrev 2012-01-10 21:13:13 följande:
    Jag äter faktiskt falukorv, jag tycker att det funkar bra till vardags. 100 gram falukorv ger inte så många kolhydrater eg. Scan innehåller 4 kolhydrater/100 gram.
    problemet med falukorv är ofta resten av innehållet, d v s det är bara 4 kh/100 men det är också ont om fett och ont om protein - d v s korven består till stor del av bindmedel och vatten.

Vårt lokala slakteri har börjat göra GI-falu med riktigt bra värden. fast dyr är den. 
  • astro
    Kasihi skrev 2012-01-10 23:01:33 följande:
    Min mamma på 66år hade från början en övervikt på 40kg och fruktansvärt mkt värk i kroppen. Har fibromyalgi. Hon började med LCHF för en och en halv månad sen och har minskat 12kg i vikt och har kunnat ställa undan rullatorn som hon var tvungen att skaffa för 1år sedan. Hon använder den nu enbart när hon ska handla. Hon har blivit av med nästan all värk i kroppen och orkar så mkt mer. Det är helt otroligt att se! Jag var tidigare orolig för min mamma som hade svårt att ta sig upp ur soffan för egen maskin. Nu går det i ett nafs. Min bror som har hjälpt henne mkt genom åren iom hennes värk säger "din knasiga fettdiet har givit mamma ett nytt liv". Det är helt fantastiskt
    wow, vad härligt! Solig

Jag försökte få min mamma att nappa eftersom hon har kronisk värk, men det vill sig inte riktigt och vi bor långt ifrån varandra så det är svårt att praktiskt visa vad jag menar

När jag försökte förklara att det kan löna sig att minska på kolhydraterna sa hon:

"Jamen vad bra, jag äter ju inte mycket sådant, jag äter ju mest gryn och ris och flingor." 
  • astro
    organa skrev 2012-01-11 02:18:19 följande:
    Jag är i valet och kvalet och skulle gärna ha lite input. Jag slutade äta LCHF för att jag tappade  vikt då jag tappade matlusten, har nu ätit upp mig till vikten jag låg på innan som jag är nöjd med (med hjälp av massor av kolhydrater). Det har inneburit att jag igen fått hemska problem med svullen mage, mår illa, tycker mig ha mer migrän osv. Men vad ska man göra? Det är nästan som att kolhydraterna slår på hungern och fett av. Ofta kan jag äta mat jag tycker är hemskt god men skulle jag sluta när jag är "nöjd" skulle det vara efter väldigt lite (sen kan jag fortsätta ändå efter bara för att det är gott, men uppenbarligen blir det för lite slutändan). Jag har aldrig varit väldigt underviktig eller så men jag trivs bra med min vikt och blir för tunn när jag går ner, alltid varit viktstabil innan på annan kost och var det även under sommaren och början av hösten på LCHF. LCHF ska ju vara viktnormaliserande? Nu har det istället blivit att det är två vågskålar, ena med det som får mig att må bra fysiskt och andra med att slippa tänka på vad jag äter. Hur skulle ni ha gjort?
    Jag skulle nog ha testat LCHP som omväxling. Det kanske passar dig bättre, och det är också en hälsosam diet.
  • astro
    76an skrev 2012-01-11 11:19:44 följande:
    Alltså jag strävar inte efter att hoppa över något mål, kanske skrev tokigt där utan jag blir less på att ständigt känna mig småhungrig. Därför vill jag gärna ha den där mättnadskänslan, det vore så skönt
    Det kommer. Men det är riktigt bra att äta bort hungern rejält i början. Testa att äta större måltider, så kanske småhungern försvinner. Just småätandet är inte det bästa, jag tror att det försenar en bra övergång till naturliga måltider.

Om du vill kan du testa rovdjursmetoden. Ät dig så mätt som du orkar och rör sedan ingen mat alls innan du är riktigt hungrig igen. Det här hjälper en del, inte alla, att hitta rätt "mättnivå".

Jag testade den av andra skäl - hade opererat bort en tand och fick ont av att äta, så jag åt så sällan som möjligt. Det visade sig betyda två gånger/dag (jag ammar, annars hade det nog gått ner till en gång) och då åt jag ungefär 400 gram mat i ena änden av dagen och 200-400 gram i andra änden. Vissa skulle säkert behöva mer, andra mindre. 
  • astro
    rbkzandra skrev 2012-01-12 10:12:23 följande:
    Jag är sååå motiverad, tjock och undrande, kan nån hjälpa mig? Problemet är att jag inte är säker på att jag äter rätt enligt LCHF just nu. Jag har läst osv men ni här inne är dem som jag räknar till experter då ni tillämpar detta själva och lever i det.  Kort om vad jag äter och motion en dag:

Promenad 30 min

Frukost: 2 Oopsies med bregott och ost eller omelett  på 1 eller 2 ägg med ost och skinka

Mellanmål: Antingen: Ostbit/ Oopsie/skinka/liten bit kyckling.

Lunch: Grillad kyckling/86% korv, kallsås (creme fraiche) och grönsallad

Mellanmål: som ovanstående

Middag: Ex färsbiffar med fetaost, en bit ryggbiff elelr kyckling och kokt broccoli, nån sås.

Promenad 60 min

Lite hungrig, vad göra?

Kan tilläggas att jag under hela dagen drar i mig typ 2 liter vatten. Gör jag RÄTT? För lite mat? För mycket? Motionen? Snälla svara =) Har 30 kg att gå ner, men vill leva såhär på ett ungefär alltid. Är trött på att kämpa..
    Hygglig meny måste jag säga (även om du inte nämner exakta mängder ser valen bra ut). Möjligen lite tunt på fettsidan? Det är mycket magert kött - kyckling, skinka, ryggbiff, då är det lätt att det blir lite väl mycket protein jämfört med fettet.

Promenader är jättebra och om du inte har ont låter mängden rätt lagom.

Troligen äter du dock lite lite. Du ska ju inte vara hungrig! Äter du rejälare portioner kanske du kan dra ner på antalet mål istället, det vore förmodligen bättre på sikt (mellanmål brukar bli överflödigt efter ett tag på LCHF).

En riktigt bra bok som besvarar många frågor (och dessutom bjussar på massor av recept) är Skaldemans GI-Noll. Oumbärlig, tycker jag! 
  • astro
    Teskedsmamman skrev 2012-01-12 22:47:59 följande:
    De blir ÄNNU godare om man mixar äggen och keson till en ganska jämn smet, snabbt rör i husken och klickar ut i stekpannan innan det har svällt. Det gjorde jag idag och de blev så perfekta så det var inte sant!

Går och tar en tugga då och då på morgondagens frukost för de är så goda
    Måste testa!
    Loreena skrev 2012-01-12 23:07:09 följande:
    Vad säger ni andra om det här med långtidseffekterna av LCHF, och bristen på studier på det? Det används ju ofta som ett argument emot LCHF. Känner ni er trygga med att äta LCHF på lång sikt? (Vi känner ju redan långtidseffekterna av tallriksmodellen och de är ju långtifrån positiva)
     Fullständigt. Nu har ju ändå rätt många ätit detta i rätt många år, och jag känner mig säker på att OM det hade rasat in cancerfall och hjärtpatienter (som vissa LCHF-hatare påstår) så hade vi fått se krigsrubriker i media. 

Dessutom kan en kost som omedelbart botar en hel rad krämpor inte gärna vara annat än nyttig även på lång sikt. 
  • astro
    rednose skrev 2012-01-12 22:16:56 följande:
    Undrar om jag oxå äter för lite då? Jag tycker jag känner mig pluffsig som fan ju. :(

Frukost
    Äggröra på 2 ägg, 2msk grädde, 30g smör och 2 skivor ost
    Kaffe med 2 msk grädde
    Lunch:
    Fisksoppa på gräddbas ca 5dl på lunchrestaurang i saluhallen
    Middag:
    Fläskfilégryta med dijonsenap, till det lite broccoli

Tog en äggmjölkslatte nu för jag vart så sjukt hungrig.

Va sjutton gör jag för fel??

Hjälp!
    Gissningsvis äter du för lite. Jag kan inte räkna ut energiinnehållet med någon precision eftersom jag inte vet vad grytan innehöll eller hur mycket du åt, men av resten kan jag utläsa följande:

Det är väldigt lite mat, om inte grytan var en myyycket stor portion. Fisksoppa är vanligen, gräddbas eller ej, ganska energisnål mat.
    Sedan avhjälpte du hungern med en typisk hungerdödare som egentligen ger kroppen så mycket att jobba med (latten). 

Så lite av en gissning alltså men jag tror att du ligger för lågt, och att det är för lite fett (väldigt stor del av fettintaget just denna dag verkar ha varit grädde). 
  • astro
    rednose skrev 2012-01-13 07:36:10 följande:
    Här är receptet på grytan jag åt.

www.matklubben.se/recept/fl%E4skfile+lchf+sam...

hungern kom just när jag skulle lägga mig så jag ville inte sätta mig och "äta" eftersom jag då inte skulle kunnat sova. Nu kunde jag ändå inte sova så... :))
    Fisksoppan hade kräftstjärtar, räkor, lax och torsk i sig och var definitivt spädd med vatten oxå för den var inte så gräddig som den vore om det varit vispgrädde.
    I äggmjölkslaggen hade jag 40g smör, 2 msk grädde, 1 äggula och 1,5 dl vatten.

Min mamma käkar oxå LCHF och både hon och pappa käkar typ bara en gång om dagen för de är mätta hela tiden och äter ganska likt oss....

Fattar inget faktiskt men vet inte om jag håller med om att fettintaget denna dag från grädde var så väldigt stort?? 

Fler som kan ge synpunkter?
    Det är ju inte det att det är jättemycket grädde (0.9 dl + soppan får jag det till, i energi räknat alltså 350 kanske 400 kal, i fett räknat kanske 40 gram?) utan att det var lite lite fett i övrigt. Soppan är ju mest protein. Fläskfile ligger oftast på 2-3% fett och 20% protein så det är inte heller någon enorm fettkälla. Fast smöret och osten däremot är ju till god hjälp. Smöret borde lägga till en 560 kal eller så. Plus då fettet i grytan (kunde dock inte öppna länken så jag vet inte hur fet den var).

Jag gissar att du åt runt 1500-1800 kal den här dagen (chansar lite); det kanske helt enkelt var lite lite just den här dagen?

En annan möjlighet är ju att det blev för mycket protein och att det gav dig en liten blodsockerhöjning och därmed hunger.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**